• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۹
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 1403022316453
  • خبرنگار : 71664

معاون درمان وزارت بهداشت اعلام کرد

بودجه ۲.۵ همتی برای درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال

بودجه ۲.۵ همتی برای درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال

معاون درمان وزارت بهداشت از بودجه ۲.۵ همتی برای درمان رایگان کودکان کمتر از هفت سال خبر داد و گفت: تمام هزینه‌های درمانی سرپایی و بستری به جز داروی سرپایی برای کودکان کمتر از هفت سال رایگان است.

به گزارش ایسنا، دکتر سعید کریمی در آیین افتتاحیه «پویش ملی کودک سالم، ایران سلامت» که صبح یکشنبه، ۲۳ اردیبهشت برگزار شد، اظهار کرد: کودکان، آینده‌سازان کشور هستند و شاید به دلیل بروز برخی مشکلات نتوانند از خدمات درمانی برخوردار شوند. اگر یک کودک دچار بیماری شود، عوارض ابتلا به آن سال‌ها زمان می‌برد.

وی ادامه داد: موضوع درمان رایگان کودکان کمتر از هفت سال با پیشنهاد وزیر بهداشت در مهر ماه سال گذشته مطرح شد. موضوع درمان رایگان کودکان کمتر از هفت سال در شورای عالی بیمه مطرح شد و به تصویب رسید. پس از اینکه طرح مورد تایید شورای عالی بیمه و سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت، به تصویب هیات وزیران رسید.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه بودجه ۲.۵ همتی برای درمان رایگان کودکان کمتر از هفت سال در نظر گرفته‌ایم، افزود: تمام هزینه‌های درمانی سرپایی و بستری به جز داروی سرپایی از خدمات رایگان درمان کودکان کمتر از هفت سال است.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه ۲۳ بیمارستان تخصصی کودکان در کشور وجود دارد، افزود: نه تنها بیمارستان‌های تخصصی به ارائه خدمات می‌پردازند بلکه ۷۰۰ بخش ویژه کودکان در بیمارستان‌های کشور وجود دارد. بررسی‌ها بیانگر این است که دولت سیزدهم تعداد تخت‌های کودکان در مراکز درمانی را به میزان ۱۰۰۰ مورد افزایش داده است. همچنین دولت سیزدهم، تعداد تخت‌های PICU را به میزان ۵۰۰ مورد افزایش داده است.

وی درباره اجرای طرح درمان رایگان کودکان کمتر از ۷ سال گفت: هیچ بهانه‌ای برای اجرا نکردن این طرح وجود ندارد؛ چرا که به یک قانون تبدیل شده و همه موظف به اجرای آن هستند.

کریمی با اشاره به اجرای پویش «کودک سالم» اظهار کرد: پویش کودک سالم فقط درمان رایگان کودکان کمتر از هفت سال نیست؛ وزارت بهداشت در جهت سلامت کودکان به برنامه‌های متعددی دست زده است. کاشت حلزون شنوایی از دیگر اقدامات وزارت بهداشت در دولت سیزدهم به حساب می‌آید. پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم، کودکان بسیاری در صف کاشت حلزون شنوایی قرار داشتند این در حالی است که کاشت حلزون باید تا پیش از دو سالگی و در بدترین شرایط ممکن تا پیش از ۴ سالگی انجام شود. اگر کاشت حلزون شنوایی در زمان مناسب انجام نشود کودک از نظر تکلم دچار مشکل می‌شود.

کریمی درباره کاشت حلزون شنوایی برای کودکان گفت: وزیر بهداشت با نگاه پدرانه به موضوع کاشت حلزون شنوایی برای کودکان ورود کرد. همچنین ایشان از طرح درمان رایگان کودکان کمتر از هفت سال حمایت کردند؛ هنگامی که موضوع در شورای عالی بیمه مطرح شد موضوع درمان رایگان کودکان کمتر از ۷ سال مورد توجه قرار گرفت. وزیر بهداشت، ریاست شورای عالی بیمه را بر عهده دارد.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به ایجاد صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج گفت: ۱۰۷ گروه بیماری پرهزینه تحت پوشش حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج قرار دارد. بیماران SMA و متابولیک که اغلب مبتلایان آن را کودکان تشکیل می‌دهند از حمایت صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج برخوردار هستند.

وی با اشاره به پیشگامی ایران در عرصه پزشکی افزود: جمهوری اسلامی ایران از منظر پیوند اعضا جزو کشورهای پیشرو به حساب می‌آید. پیوند کبد، کلیه و قلب در کشور انجام می‌شود.

کریمی با اشاره به گذشته پزشکی در کشور گفت: پیش از انقلاب اسلامی، پزشکانی از کشورهای هند و بنگلادش در ایران به طبابت مشغول بودند اما این روزها پذیرای افرادی از سایر کشورها هستیم که برای درمان به ایران می‌آیند. میزان توریسم سلامت در سال ۱۴۰۱ معادل یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود که این تعداد در سال گذشته به یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسید. برخی نسبت به آمار و ارقام مربوط به توریسم سلامت انتقادهایی وارد می‌کنند و معتقدند این میزان مشمول اتباع خارجی که در کشور ساکن هستند، می‌شود. من در پاسخ به انتقادات مطرح شده می‌گویم اگر اتباع ساکن ایران که از خدمات درمانی استفاده می‌کند جزو توریسم سلامت به حساب بیاوریم تعداد توریست سلامت به ۵ میلیون نفر می‌رسد.

معاون درمان وزارت بهداشت در پایان گفت: در حال حاضر، پذیرای بیماران سایر کشورها هستیم اما در گذشته بیماران ایرانی برای دریافت خدمات درمانی به کشورهای خارجی مراجعه می‌کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha