• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۱
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403022316455
  • خبرنگار : 71589

فروش محصولات موتورولا و لنوو در آلمان ممنوع شد

فروش محصولات موتورولا و لنوو در آلمان ممنوع شد

دادگاهی در آلمان فروش گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و سایر گجت‌های لنوو و موتورولا را به دلیل یک اختلاف حقوقی و نقض حق ثبت اختراع ممنوع کرده است.

به گزارش ایسنا، شرکت لنوو(Lenovo) و شرکت تابعه آن موتورولا موبیلیتی(Motorola Mobility) با یک چالش حقوقی جدی در آلمان روبرو شده‌اند.

ماجرا از این قرار است که شرکت فناوری آمریکایی اینتردیجیتال(InterDigital) از شرکت لنوو شکایت کرده است، چرا که این شرکت دارای حق اختراع یک فناوری است که در دستگاه‌های لنوو استفاده شده است.

این شکایت مربوط به استفاده از ماژول‌های WWAN است که برای اتصال به اینترنت موبایل ضروری هستند. ماژول‌های WWAN در بسیاری از گجت‌های لنوو از جمله گوشی هوشمند موتورولا اج ۵۰ اولترا(Edge ۵۰ Ultra) که به تازگی عرضه شده است، بکار گرفته شده‌اند.

اینتردیجیتال با لنوو بر سر هزینه‌هایی که لنوو باید برای استفاده از این فناوری بپردازد، اختلاف نظر دارند. اینتردیجیتال ادعا می‌کند که لنوو هزینه مربوطه را پرداخت نکرده است و لنوو نیز به نوبه خود استدلال می‌کند که شرایط اینتردیجیتال ناعادلانه است.

حالا یک دادگاه در مونیخ آلمان به نفع اینتردیجیتال رای داده است. بر اساس حکم این دادگاه، شرکت لنوو از فروش، عرضه یا واردات دستگاه‌های دارای فناوری WWAN از جمله گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌هایی که از شبکه‌های تلفن همراه مانند GSM، UMTS، LTE و ۵G استفاده می‌کنند، منع شده است.

این حکم ممنوعیت نه تنها فروش گوشی‌های هوشمند موتورولا، بلکه طیف وسیع‌تری از دستگاه‌های لنوو را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

لنوو اکنون محصولات مورد بحث را از وبسایت‌های آلمانی خود حذف کرده است، اما خرده‌فروشان در این کشور هنوز این محصولات را در انبارهای خود دارند و با مشکل مواجه شده‌اند.

این دعوای حقوقی منحصر به این مورد نیست، بلکه بخشی از یک طیف گسترده‌تر از اختلافات بر سر حق اختراع یا پتنت‌ها است که برای عملکردهای کلیدی فناوری در ارتباطات سیار حیاتی هستند. این اختلاف نظرها اغلب به تفسیر آنچه که شرایط صدور مجوز منصفانه، معقول و غیر تبعیض آمیز(FRAND) را تشکیل می‌دهد، بستگی دارد، موضوعی که هنوز به وضوح در قوانین اروپا تعریف نشده است.

این وضعیت بر تنش‌های مداوم در فناوری جهانی در مورد صدور مجوز ثبت اختراع تاکید می‌کند و آلمان به دلیل چارچوب حقوقی طرفدار شاکی در دعواها بر سر حق ثبت اختراع، به یک نقطه کانونی برای این موضوع تبدیل شده است.

چنین حکم‌هایی پیامدهای قابل توجهی برای صنعت فناوری دارند و به طور بالقوه بر نحوه مذاکره شرکت‌ها در مورد قراردادهای مجوز و مدیریت مالکیت معنوی خود در بازارهای کلیدی در سراسر جهان تأثیر می‌گذارد.

اکنون در حالی که فعلا این ممنوعیت برقرار است، تاریخچه چنین دعواهایی نشان داده است که شرکت‌ها اغلب در نهایت به یک توافق دست می‌یابند که می‌تواند حکم دادگاه را پس بگیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha