• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403022316458
  • خبرنگار : 50441

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز:

آثار سعدی و حافظ را باید با هنرهای امروزی پیوند بزنیم

آثار سعدی و حافظ را باید با هنرهای امروزی پیوند بزنیم

ایسنا/فارس با توجه به آنچه در ارتباط با نسل امروزی درمی‌یابیم، به‌نظر می‌رسد شعرای بزرگ کشورمان و در راس آن‌ها حافظ و سعدی، مانند گذشته حضور پررنگی ندارد و شناخت نسل جوان از آن‌ها با گذر زمان، کم و کمتر می‌شود، اما استاد دانشگاه شیراز نگاه مثبت‌تری به قضیه دارد و خواستار رسیدن به یک نقطه تعادل است.

محمد مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: سعدی و حافظ در زندگی روزمره ما حضور دارند و حذف شدنی نیستند. چه بدانیم و چه ندانیم.

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز افزود: ما همچنان با زبان این دو بزرگوار صحبت می‌کنیم و این جای خوشحالی است اما اینکه عده زیادی متوجه این قضیه نیستند، یک غفلت است.

وی گفت: گذشتگان و اجداد ما از کودکی، در مکتب و مدرسه و حتی پیش از آن، با آثار سعدی و حافظ آشنا می‌شدند، حکایت‌ها و شعرها را حفظ می‌کردند، با آن‌ها مانوس می‌شدند و همین روند تا بزرگسالی هم ادامه داشت، اما امروز وضعیت دگرگونه است.

مرادی درباره علت این دگرگونی گفت: قدرت یافتن رسانه‌های دیداری مثل سینما، بازی‌های رایانه‌ای و پویانمایی‌ها باعث شده است تا نسل جدید کمتر به آثار ادبی به عنوان یک رسانه اصلی توجه کند. در این میان اراده مخاطب تا حدی نقش دارد اما بخشی از آن از اراده مخاطبان زبان فارسی یا هر زبان دیگری خارج است.

این استاد دانشگاه، برقراری پیوند بین شعرای بزرگ و ذهن مخاطب کودک و نوجوان را مستلزم پیوند بین نیازهای کودکان و نوجوان امروز با نسل دیروز دانست و گفت: بچه‌های روزگار ما در عصری به‌سر می‌برند که تکنولوژی در انواع آثار سمعی بصری به آنها هجوم آورده است. بنابراین باید میراثی که از سعدی و حافظ برای ما باقی مانده را با هنرها و شاخه‌های جدید فرهنگی پیوند بزنیم تا آثار آن بزرگان را برای مخاطبان امروز، درونی‌تر کرده و مانع از دور افتادگی این نسل با بزرگان ادبیات کشورمان شویم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در مدارس ما به اندازه کافی به ترویج آثار بزرگان ادبیات توجه شده است، گفت: اقدامات خوبی در این راستا انجام شده است. از جمله برگزاری مسابقات حکایت‌خوانی، حفظ و اجرای آثار سعدی است که رویکردی سنتی به سعدی دارد، یعنی خواندن سعدی به شیوه‌ای که قُدما می‌خواندند. یک اقدام دیگر، بازنویسی آثار سعدی است. یعنی حکایت‌های سعدی بازنویسی می‌شود و به‌صورت داستان‌های ساده‌تر، از طریق کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان و برخی مراکز وابسته به آموزش و پرورش در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

مرادی ادامه داد: حضور سعدی و حافظ در کتاب‌های درسی مقطع ابتدایی و متوسطه در مقایسه با نسل‌های قبلی کمتر شده است، که نشان دهنده تغییر نگاه تدوین کنندگان کتاب‌های درسی در مواجهه با آثار ادبی نسبت به گذشتگان است. در حقیقت، اهداف آن‌ها متفاوت شده است اما اینطور هم نیست که کودکان و نوجوانان ما در کتاب‌های درسی اثری از آثار سعدی و حافظ نبینند.

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز در پایان تاکید کرد: باید متناسب با نیازسنجی‌ها و علایق مخاطب روزگارمان پیش برویم. یعنی نه رها شدگی بیش از حد روزگار ما و نه سنت گرایی نسل‌های قبل‌تر، هیچکدام به نقطه مطلوبی نمی‌رسند و باید به یک نقطه تعادل در این میان برسیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha