• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403022316505
  • خبرنگار : 71579

خسارت ۳ میلیارد دلاری بندر ایلات در پی اقدامات ارتش یمن

خسارت ۳ میلیارد دلاری بندر ایلات در پی اقدامات ارتش یمن

یک اندیشکده آمریکایی اعلام کرد که در پی اقدامات یمنی‌ها در دریای سرخ، خسارت ۳ میلیارد دلاری به بندر ایلات در سرزمین‌های اشغالی وارد شده است.

به گزارش ایسنا، یک اندیشکده آمریکایی در گزارشی نوشت که خسارت‌های مستقیم اقتصادی بندر ام الرشراش در سرزمین‌های اشغالی (ایلات) به دلیل اقدامات یمن در دریای سرخ به ۳ میلیارد دلار رسید.

اندیشکده الشرق الاوسط که مقر آن در واشنگتن است، علیرغم این که در بسیاری از مسائل از رژیم صهیونیستی و آمریکا جانبداری می‌کند و در مسائل سیاسی، نظامی و دیپلماتیک تلاش کرده است سانسور و مغالطه کند اما این بار در گزارشی به قلم «موشیه تردمان» اعتراف کرد که رژیم تل‌آویو به دلیل اقدامات یمن خسارت‌های اقتصادی زیادی متحمل شده است.

در این گزارش آمده است: محاصره‌ای که یمنی‌ها درحال حاضر در دریای سرخ ایجاد کرده‌اند به اقتصاد اسرائیل آسیب وارد کرد و مشکلاتی برای بندر ایلات که به طور اساسی از طریق آن خودرو وارد می‌شود و کود پتاسیم به آسیا و اقیانوس آرام صادر می‌شود به وجود آورد و این بندر به دلیل این امر حدود ۳ میلیارد دلار خسارت دید.

در بخشی از این گزارش آمده است: در هفتم فوریه در جلسه استماع کنست درمورد آثار اقتصادی اقدامات یمن، گدعون گولبر، مدیر بندر ایلات از کابینه اسرائیل خواست که حقوق کارکنان این بندر را فراهم و برای آن‌ها پرداخت کند.

طبق این گزارش، یکی دیگر از چالش‌های بلندمدت پیش روی دشمن صهیونیستی که به طول مدت بحران جاری در دریای سرخ بستگی دارد، اختلال و تعطیلی گسترده در زنجیره واردات جهانی است.

درحال حاضر تمام تجارت دریایی رژیم صهیونیستی از طریق بنادر حیفا و اشدود در دریای مدیترانه انجام می‌شود و شرکت‌های حمل و نقل که به دنبال دور شدن از دریای سرخ و کانال سوئز هستند، به سمت آفریقا حرکت می‌کنند و یک مسافت اضافی ۸ هزار مایلی دریایی را طی می‌کنند. واردات و صادرات اسرائیل تقریبا برای رسیدن به مقصد سه هفته بیشتر در مسیر می‌مانند این امر منجر می‌شود که هزینه‌های حمل و نقل هر محموله به جای ۲۰۰۰ دلار به ۲۵۰۰ الی ۳۰۰۰ دلار برسد. علاوه بر این، اجتناب از کانال سوئز باعث به حاشیه راندن بنادر و مسیرهای تجاری مدیترانه می‌شود.

افزون بر مسائلی که ذکر شد، این چالش‌ها خطر تحریم‌های بی‌صدا علیه رژیم صهیونیستی را به وجود می‌آورد؛ خطوط کشتیرانی بین‌المللی از جمله شرکت چینی COSCO و شرکت تایوانی Evergreen در حال توقف کامل و یا توقف موقت انتقال کالا و یا پذیرش آن از اسرائیل هستند.

از سوی دیگر، خدمه‌های بیشتر کشتی‌ها از مدیران خود می‌خواهند که به دلایل امنیتی در دریای سرخ حرکت نکنند و در بنادر سرزمین‌های اشغالی نیز توقف نکنند.

در این گزارش تاکید شده است: برخی شرکت‌های حمل و نقل بارهای خود به مقصد سرزمین‌های اشغالی را در بندر پیرائوس یونان تخلیه می‌کنند و یک شرکت حمل و نقل دیگر که با رژیم صهیونیستی مرتبط است این کالا را به مقصد می‌رساند.

نویسنده آورده است: واکنش اضطراری اسرائیل به محاصره یمن در دریای سرخ، اتکای بیشتر به یک مسیر کنارگذر زمینی بود؛ خط جدید حمل و نقل از دبی و بنادر بحرین و رساندن آن به سرزمین‌های اشغالی از طریق عربستان و اردن است که این مسیر قبل از آغاز جنگ غزه راه‌اندازی شد.

 در بخش دیگری از این گزارش آمده است:اسرائیل تلاش کرد محاصره‌ای که یمن ایجاد کرده را «به عنوان یک موضوع جهانی و نه فقط یک مساله اسرائیلی» معرفی کند، اما این رژیم در حوزه دریای سرخ نیز با شکست‌های دیپلماتیک بزرگی روبرو شده است.

اخیرا گدعون گولبر، مدیر بندر ایلات در سرزمین‌های اشغالی در اظهاراتی گفت: متاسفانه از اواخر نوامبر تا امروز ما تنها ۲ الی ۳ کشتی با محموله فله داشتیم. فراتر از آن، هیچ فعالیتی در بندر ایلات وجود ندارد. باید تاکید کرد که این به دلیل سوء مدیریت و یا غیر حرفه‌ای بودن کارگران نیست بلکه دلیل اصلی آن دولتی است که بوی ترس، تردید و ضعف می‌دهد؛ دولت اسرائیل و کشورهای ائتلاف ثابت کرده‌اند که می‌ترسند و ضعیف و مردد هستند به همین دلیل حوثی‌ها (انصارالله یمن) ثابت کردند که بیشتر از آن‌ها مدیریت می‌کنند.

طبق گزارش رسانه‌های صهیونیستی، وی تاکید کرد: اعزام نیروهای بین‌المللی، ایالات متحده، اتحادیه اروپا، چین و کشورهای دیگر بی‌فایده است و شرکت‌های کشتیرانی آمادگی اعتماد به کشورهای ائتلاف را ندارند. هیچ کس حاضر نیست ریسک کند و قیمت بیمه بالاست. بنابراین من نمی‌دانم که چرا اسرائیل راه حلی پیدا نمی‌کند.

مدیر بندر ایلات پیش از این در اظهارتی گفت: اسرائیل و کشورهای ائتلاف آمریکایی-انگلیسی- اروپایی ثابت کردند که ترسو و ضعیف هستند و حوثی‌ها (انصارالله یمن) هر روز سربلندتر می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha