• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۲
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403022316561
  • خبرنگار : 50441

‌داور جام ملت‌های مردان آسیا:

درآمد داوران زن در فوتسال ایران ناچیز است/ حجاب مانع موفقیت‌هایم نشد

درآمد داوران زن در فوتسال ایران ناچیز است/ حجاب مانع موفقیت‌هایم نشد

ایسنا/فارس بانوی شیرازی که اخیرا در مسابقات جام ملت‌های فوتسال مردان آسیا قضاوت کرد، می‌گوید با دستمزدهای ناچیزی که به داوران زن ایرانی می‌دهند، آن‌ها انگیزه چندانی برای ادامه حضور در این عرصه ندارند.

در مسابقات جام ملت‌های فوتسال مردان آسیا، دو بانوی ایرانی به‌عنوان داور حضور داشتند. گلاره ناظمی و زری فتحی.

فتحی متولد سال ۱۳۶۷ در شهر شیراز است. او که در سال ۱۳۹۰ پا به عرصه قضاوت گذشته، در خصوص چگونگی و چرایی حضورش در این عرصه به خبرنگار ایسنا گفت: من در زمان دانشجویی فوتسال بازی می‌کردم. از طرفی در خانواده‌ای کاملا ورزشی بزرگ شده‌ام و برادری داشتم که فوتبالیست بود. از بچگی، نقش داور برایم کنجکاوی برانگیز بود. برای همین از ۲۰ سالگی کلاس‌های داوری را شروع کردم. در سال ۹۰ مدرک درجه یک داوری را در اهواز کسب کردم.

درآمد داوران زن در فوتسال ایران ناچیز است/ حجاب مانع موفقیت‌هایم نشد

وی افزود: پس از آن باید سه سال می‌گذشت تا بتوانم سر کلاس‌های داوری ملی بنشینم. اما دو سال و ۵ ماه که گذشته بود، در یک تست بدنی داوری شرکت کردم و آن قدر وضعیت خوبی داشتم که یک درجه افتخاری به من دادند تا بتوانم زودتر از موعد، درجه ملی را بگذرانم. دو سال بعد هم وارد لیست بین المللی شدم. در همان سال به کشور مالزی رفتم و با موفقیت در کلاس داوری، داور الیت شدم.

فتحی که در رشته تربیت بدنی تحصیل کرده و حالا ۱۵ سال سابقه معلمی ورزش در آموزش و پرورش را دارد، در خصوص وضعیت داوری در استان فارس گفت: اگر واقع بینانه صحبت کنم نمی‌توانم بگویم وضعیت خوبی داریم. چندی پیش خانم سلطنت نوروزی که داور بین المللی فوتبال ما بود از داوری خداحافظی کرد و پس از ایشان هنوز هیچ داوری که در سطح ایشان باشد و بتوانیم به کشور معرفی کنیم.، نداریم. بی‌مهری‌های زیادی به داوری استان فارس شده است و به هر جایی رسیده‌ایم از تلاش شخص خودمان بوده است.

این داور بین‌المللی که دو سال پیش در مسابقات جام ملت‌های اروپا قضاوت کرده بود در خصوص آن رقابت‌ها اظهار کرد: حضور در جام ملت‌های اروپا یکی از قشنگترین خاطراتم محسوب می‌شود. اولین سالی بود که داور الیت شده بودم و بعد از اینکه در مسابقات جام ملت‌های آسیا دیدار رده بندی را سوت زده بودم، ابلاغ جام ملت‌های اروپا برایم آمد. در دور نیمه نهایی ۲ بازی را قضاوت کردیم و همه منتظر چیدمان رده‌بندی و فینال بودیم. خوشبختانه من توانستم داور دوم دیدار رده‌بندی شوم و به عنوان داور وقت نگهدار بازی فینال هم انتخاب شدم.

درآمد داوران زن در فوتسال ایران ناچیز است/ حجاب مانع موفقیت‌هایم نشد

وی درباره تجربه حضور در جام ملت‌های آسیا نیز گفت: دو سال پیش که برای اولین بار برای قضاوت جام ملت‌های آسیا به کویت رفتم، وقتی وارد سالن شدم، نگاه تماشاگران طوری بود که انگار می‌گفتند مگر می‌شود یک داور خانم، بازی آقایان را قضاوت کند؟ آن هم با حجاب کامل؟ اما بعد از اینکه قضاوت کردیم و بیرون آمدیم، همه خیلی خوشحال بودند که چنین قضاوت خوبی از ما دیده‌اند. آن سال بازی رده‌بندی آقایان را هم قضاوت کردم. بعد از بازی یکی از مسئولان فوتبال کویت به من فیلمی نشان داد که در فضای مجازی پخش شده بود. به عنوان یک داور زن با حجاب کامل، این قضیه در فضای مجازی کشور کویت وایرال شده بود، اما امسال دیگر حضورمان اتفاق عجیبی نبود. تقریبا همه بازیکنان و مربیان ما را می‌شناختند.

فتحی در خصوص وضعیت درآمدی داوران فوتسال بانوان نیز گفت: در ایران درآمد ما نزدیک به صفر است اما در رقابت بین‌المللی به لطف خدا درآمد خوبی داریم. در ایران چندی پیش یکی از بازیکنان خانم گلایه کرده بود که چرا در یک سال فقط یک میلیارد تومان می‌گیرد! اما فکر می‌کنید یک داور خانم در یک سال چقدر می‌گیرد؟ اگر در تمام فصل قضاوت کند، نهایتا ۵ میلیون تومان به او می‌دهند!

این داور شیرازی، بزرگترین مشکل داوران زن در ایران را همین مساله دستمزد عنوان کرد و افزود: اگر دستمزد نباشد، انگیزه‌ای هم نیست. علاوه بر آن، مسئولان ورزش هم از من حمایتی نکرده‌اند، اما خوشبختانه همیشه حمایت آموزش و پرورش را داشته‌ام. هرگاه اداره ورزش، پیست و سالن در اختیارم نگذاشته، مسئولان تربیت بدنی آموزش و پرورش نهایت همکاری را با من داشته‌اند.

فتحی در خصوص رویدادهای پیش رو نیز گفت: در حال حاضر کاندیدای قضاوت در جام جهانی مردان ۲۰۲۴ و جام جهانی بانوان ۲۰۲۵ هستم که امیدوارم بتوانم ابلاغ حضور در این میادین بزرگ را دریافت کنم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha