• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۷
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403022316583
  • خبرنگار : 50646

ضرورت مدیریت پسماند عفونی در آستانه اشرفیه

ضرورت مدیریت پسماند عفونی در آستانه اشرفیه

ایسنا/گیلان معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری آستانه‌اشرفیه گفت: بارها به پزشکان تاکید شده که باید مدیریت پسماند عفونی را انجام دهند اما متاسفانه این مهم در برخی از مطب‌ها انجام نمی‌شود و اگر به این نکات توجه نکنند به مراجع قضایی معرفی و پیگیری قانونی انجام می‌شود.

ابراهیم فروحی درباره وضعیت ساماندهی پسماندهای عفونی مطب‌ها و مراکز خصوصی شهرستان آستانه اشرفیه گفت: اسامی این مراکز در اختیار محیط زیست شهرستان قرار گرفته و همه این بخش‌ها باید برای حفظ سلامت جامعه در مدیریت اصولی پسماند مشارکت داشته باشند.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری آستانه‌اشرفیه خاطرنشان کرد: تنها یک شرکت در استان متولی ساماندهی زباله‌های بیمارستانی است که سبب بروز معضلات در شهرستان‌ها شده و باید دستگاه نظارتی در این زمینه ورود و مسائل و مشکلات موجود و فعالیت تنها شرکت را در زمینه ساماندهی پسماندهای عفونی در استان بررسی کند.

وی که در جلسه کارگروه مدیریت پسماند شهرستان آستانه اشرفیه سخن می‌گفت با انتقاد از وضعیت نامناسب مرکز دفن زباله کشل آزاد سرا، گفت: محل زباله باید خاکپوشانی و روزانه سم‌پاشی شود. در گذشته مدیریت پسماند این شهرستان سرآمد تمام شهرستان‌های استان گیلان بود، متاسفانه در دو، سه سال اخیر آمارها نشان می‌دهد که مسئله مدیریت پسماند شهرستان به حاشیه رفته است و متولی امر، متاسفانه آن همت و تلاشی که باید داشته باشد را انجام نداده است.

فروحی با اشاره به برگزاری جلسات ماهانه کارگروه مدیریت پسماند شهرستان آستانه‌اشرفیه، افزود: مصوباتی که در جلسات کارگروه در نظر گرفته شده، باید اجرایی شود و هر نهاد و دستگاهی باید به وظایف خود به درستی عمل کند.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری آستانه‌اشرفیه خطاب به اعضای کارگروه، گفت: برای حل معضل پسماند شهرستان یا باید از آرامش خارج شد و مسئله را با ترک فعل و اعلام جرم انجام داد یا اینکه برای حل این معضل باید دست یکدیگر را بگیریم و هم افزایی و هم فکری داشته باشیم.

فروحی با بیان اینکه متولیان امر طبق قانون مدیریت پسماند شهرداران، بخشداران و دهیاران هستند که باید پای کار باشند، تصریح کرد: باید با مشارکت و اجرای درست مدیریت پسماند در  شهر و روستاها این معضل را نداشته باشیم، سالهاست تعداد زیادی از روستاها در تفکیک از مبداء زباله اقدام و طرح «ایران پاک» را اجرا کردند و NGO هایی وجود دارند که در زمینه مدیریت پسماند فعال و موفق عمل کرده‌اند، متاسفانه در راستای تفکیک از مبداء زباله و مدیریت پسماند اقدام مناسبی انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه نهادهای مربوطه باید پاسخگوی این کوتاهی و قصور باشند، تاکید کرد: بی تفاوتی پذیرفتنی نیست، بارها استاندار گیلان در کارگروه مدیریت پسماند استان بر اهمیت آموزش، فرهنگ‌سازی و در مرحله بالاتر راه‌اندازی دستگاه‌های زباله سوز با تایید دستگاه‌های نظارتی تاکید داشته‌اند.

ساماندهی مرکز دفن زباله کشل آزاد سرا آستانه‌اشرفیه

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری آستانه‌اشرفیه با اشاره به بازدید از مرکز دفن زباله شهرداری آستانه‌اشرفیه در روستای کشل آزادسرا و همچنین بازدید از شرکت کود آلی، خاطرنشان کرد: در این زمینه نکاتی با نمایندگان شهرداری آستانه اشرفیه و شرکت مطرح شد؛ شهرداری باید در محل دفن زباله کشل آزادسرا را خاکپوشانی و سم‌پاشی روزانه انجام دهد.

فروحی با بین اینکه شهرداری آستانه‌اشرفیه باید مزایایی را برای روستاوندان کشل آزاد سرا در نظر بگیرد، گفت: با توجه به ترددی که در این محل صورت می‌گیرد باید به ترمیم راه روستایی توجه شود و از نظر آبادانی روستا نیز به‌دلیل آسیب‌های محیط زیستی که دیده برنامه‌ریزی مناسب انجام تا از تنش محلی جلوگیری شود؛ با توجه به اهمیت سازمان‌دهی محل دفن زباله کشل آزادسرا با نزدیک شدن به فصل گرما باید توافقاتی در این زمینه انجام شود و بخشداران در سطح روستاها با مشارکت دهیاران از ظرفیت NGO ها برای ساماندهی پسماندها استفاده کنند.

ضرورت مدیریت پسماند عفونی در آستانه اشرفیه

لزوم تعیین تکلیف ساماندهی مرکز دفن زباله روستای کشل آزادسرا آستانه‌اشرفیه

رامین حسین زاده، رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آستانه اشرفیه و دبیر کارگروه مدیریت پسماند شهرستان در این نشست با اشاره به درخواست استاندار گیلان در راستای اجرای طرح ملی «مسیر سبز- ایران پاک»، اظهار کرد: مقرر شد کمیته اجرایی شامل شهرداران، بخشداران و تمام دهیاران با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های موجود و اداره راهداری برای پاکسازی نقاطی که از نظر آلودگی بصری، بهداشتی و محیط زیستی بحران ایجاد کرده اقدام کنند.

وی با بیان اینکه برای کاهش حجم زباله و مدیریت پسماند و جایگاه زباله کشل آزادسرا با وقفه مواجه هستیم، افزود: برنامه‌ی مدونی برای حل این معضل وجود ندارد که باید با مشارکت شهرداری، بخشداری‌ها، دهیاران و روستا به روستا و دهستان به دهستان پیگیری و ساماندهی شود.

ضرورت مدیریت پسماند عفونی در آستانه اشرفیه

وی با بیان اینکه ساماندهی پسماند یکی از مهمترین مسائل و جزء مطالبات مردمی است، گفت: عدم ساماندهی پسماندها در چهره شهرستان وضعیت نامناسبی ایجاد کرده، اگرچه در برخی از مناطق کار انجام شده اما مقطعی بوده و مستمر نیست و انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی مدون این مهم ساماندهی شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آستانه‌اشرفیه با اشاره به بازدید از جایگاه زباله شهرداری آستانه‌ اشرفیه در روستای کشل آزاد سرا، افزود: وقفه‌ای در مرکز دفن اصولی جایگاه روی داد و با توجه به اینکه به فصل گرما نزدیک می‌شویم، وضعیت جایگاه زباله می‌تواند تبعاتی را به همراه داشته باشد به همین دلیل به نظر می‌رسد باید این جایگاه از بلاتکلیفی خارج شود.

حسین‌زاده گفت: گروه‌هایی در راستای آموزش و ساماندهی پسماندها آماده همکاری با دهیاران هستند که باید به نحو مطلوب از این ظرفیت استفاده و آموزش، فرهنگ‌سازی و جلب مشارکت مردم انجام شود.

هشدار محیط زیست آستانه‌اشرفیه به مطب‌ها و مراکز درمانی بخش خصوصی متخلف 

وی با انتقاد از عملکرد برخی از مطب‌ها و مراکز درمانی بخش خصوصی در راستای ساماندهی پسماندهای عفونی، گفت: علی رغم تاکید انجام شده همچنان تعدادی از پزشکان پسماندهای عفونی را با زباله‌های عادی رهاسازی می‌کنند و بارها از سوی شهرداری اعلام شده که این زباله‌ها در کیسه‌های پلاستیکی عادی ریخته می‌شود که خطرات خاص خود را دارد.

دبیر کارگروه مدیریت پسماند شهرستان آستانه‌اشرفیه با بیان اینکه بیش از یک سال این مسئله مطرح شده است، تاکید کرد: اگر در فرصت یک هفته‌ای قراردادها و تعهدات انجام نشود با دستور قضایی با مطب‌ها و مراکز درمانی متخلف برخورد قانونی انجام می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha