• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۱
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403022316670
  • خبرنگار : 50214

آغاز گمانه‌زنی‌های باستان شناختی در بقعه‌ سلطان شیخداد یزد

آغاز گمانه‌زنی‌های باستان شناختی در بقعه‌ سلطان شیخداد یزد

ایسنا/یزد گمانه‌زنی بقعه‎ی سلطان شیخداد یزد با هدف ساماندهی و مطالعه آسیب‌ها و دخل و تصرف‌هایی که از دوره‌ی ایلخانی تاکنون در این اثر صورت گرفته، آغاز شد.

«محمدحسین عزیزی خرانقی» عضو هیئت‌ علمی پژوهشکده باستان‌شناسی و سرپرست هیئت باستان‌شناسی این مجموعه، ضمن اعلام این خبر گفت: کاوش‌های باستان‌شناسی و گمانه‌زنی در آرامگاه سلطان شیخداد یزد با حمایت اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد و مجوز پژوهشگاه به‌ منظور مطالعه و ساماندهیِ اتاق جنوبی آرامگاه سلطان شیخداد آغاز شد.

وی افزود: این پژوهش با همت و همیاری جمعی از جوانان دانشجو و فارغ‌التحصیل رشته‌های معماری و مرمت بنا شامل بهاره اژدری، محمدحسین دهقانی، مریم حسن‌زاده، سیما زارع، مهدا نخودی‌زاده، وحید آقایی، ابوالفضل اسماعیلی که به‌صورت داوطلبانه با هیئت همکاری می‌کنند، شکل گرفته است.

این باستان‌شناس هدف این طرح را ساماندهی و مطالعه آسیب‌ها و دخل و تصرف‌هایی خواند که از دوره‌ی ایلخانی تاکنون در این اثر صورت گرفته است. او تصریح ‌کرد: آرامگاه سلطان شیخداد، اثری از دوره‌ی ایلخانی است که مدفن «دادا محمد» معروف به سلطان شیخداد است که در دورۀ آل مظفر در سال ۷۲۶ هجری قمری ساخته شده است.

عزیزی خرانقی اظهار کرد: این مجموعه که شامل آرامگاه و حسینیه است، پس از ساخت در دوره‌ی ایلخانی(آل مظفر) به بعد، در دوره‌های صفوی و قاجار، دچار دخل و تصرف‌ها و تغییرات بسیاری شده است و تخریب‌ها و تغییرات وسیعی که در دهه‌های اخیر در محله‌ی شیخداد و ساختارهای پیرامون بقعه سلطان شیخداد صورت گرفته، منجر به آسیب‌های کالبدی زیادی در بنا شده است.

وی گفت: در ضلع جنوبی آرامگاه و مقابل مسجد گلدسته، اتاق کوچکی قرار دارد که بر اساس شواهد معماری موجود، یکی از بخش‌های اصیل بنا محسوب می‌شود ولی متاسفانه در دهه‌های اخیر به‌ صورت انباری استفاده شده ولی در گوشه‌ی شمال غربی اتاق، بخش‌هایی از گوری کاشی‌کاری شده، کاملاً مشابه با گورهای بخش اصلی بقعه، دیده می‌شود.

عضو هیئت‌ علمی پژوهشکده باستان‌شناسی با اشاره به این که کاوش‌های باستان‌شناسی در بخش‌های غربی، شمال غربی و جنوبی اتاق مورد نظر، منجر به شناسایی کف اصلی بنا شد، افزود: به نظر می‌رسد، پس از دوره‌ی ایلخانی و تغییر مذهب، کاربری اتاق نیز تغییر کرده و بر روی کف اصلی بنا که از گچ ساخته شده، با ایجاد دیوارک‌های خشتی، کل فضای کف اتاق به صورت قبرستان و گذاشتن اجساد به‌ صورت سپرده برای انتقال به عتبات عالیات، استفاده می‌شده است.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی تصریح‌ کرد: در این کاوش‌ها، تاکنون آثار منقول متعددی شامل ظروف سفالی سالم و قطعات سفالی لعاب‌دار و قطعات کاشی‌های آبی فیروزه‌ای، لاژوردی و معرق شناسایی شده است. نمونه‌ای کفن مزین به آیات قرآنی، شلوار زنانۀ سالمی از دورۀ قاجار و تعدادی تخم‌مرغ، که بر روی آن طلسم ذکر شده و شامل آیات قرآنی و حروف ابجد است، شناسایی شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی یزد، عزیزی خرانقی خاطرنشان ‌کرد: اداره کل میراث‌فرهنگی استان یزد در راستای رسالت خویش، پس از اتمام گمانه‌زنی، برنامه‌ریزی جهت مرمت و استحکام‌بخشی بنا را در دستور کار قرار خواهد داد. گروه کاوش با هماهنگی معاونت میراث‌فرهنگی استان و پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، اقدامات لازم را برای تکمیل مطالعات باستان‌شناختی بر روی بقایای فرهنگی محوطه را پیگیری خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha