• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۱:۰۰
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1403022316708
  • خبرنگار : 71263

آرژانتین حریف تورم نشد؛ چاپ پی در پی اسکناس‌های درشت‌تر

آرژانتین حریف تورم نشد؛ چاپ پی در پی اسکناس‌های درشت‌تر

قیمت‌ها در آرژانتین در ماه‌های اخیر، به حدی شدید افزایش پیدا کرده که بانک مرکزی این کشور برای سهولت در جابجایی پول، اندازه درشت‌ترین اسکنال بانکی را پنج برابر افزایش داده و اسکناس ۱۰ هزار پزویی چاپ کرده است.

به گزارش ایسنا، بانک مرکزی آرژانتین با چاپ اسکناس ۱۰ هزار پزویی، تلاش کرده است بار بسیاری از مردم این کشور را که برای خریدهای ساده، کیف‌های بزرگ اسکناس و در بعضی موارد حتی چمدان پر پول را حمل می‌کنند، سبک‌تر کند! نرخ تورم سالانه آرژانتین در مارس، به ۲۸۷ درصد رشد که یکی از بالاترین نرخ‌های تورم در دنیا است.

آن طور که بانک مرکزی آرژانتین اعلام کرده است، اسکناس جدید که پنج برابر بزرگترین اسکناس قبلی، ارزش دارد، قرار است از ماه آینده، توزیع شود تا مبادلات بین افراد را تسهیل کنند. اسکناس ۱۰ هزار پزویی، بر اساس نرخ مبادلات رسمی آرژانتین، ۱۱ دلار و بر اساس نرخ مبادلات بازار سیاه، ۹ دلار ارزش دارد.

در سراسر آرژانتین، پول کاغذی به خصوص اسکناس‌های هزار پزویی، متداول‌ترین راه برای پرداخت کالاها است. اسکناس هزار پزویی هنگامی که نخستین بار در سال ۲۰۱۷ چاپ شد، در بازار سیاه، ۵۹ دلار ارزش داشت اما اکنون یک دلار می‌ارزد.

با توجه به بی‌ثباتی که ارمغان بدترین بحران مالی ۲ دهه اخیر آرژانتین بوده است، فروشندگان، پرداخت نقدی را برای خریدهای بزرگ ترجیح می‌دهند و تخفیف‌های چشمگیری را پیشنهاد می‌کنند تا مردم را به دادن پول کاغذی، به جای انتقال الکترونیکی، ترغیب کنند.

خاویر میلی، رئیس جمهوری لیبرتارین آرژانتین که به «ترامپ آرژانتین» معروف است و در دسامبر گذشته به قدرت رسید و وعده داد با معکوس کردن سیاست‌های دولت‌های چپ‌گرای قبلی که برای تامین مالی هزینه‌های عمومی، پول چاپ کردند، تورم را مهار کرده و ارز ملی را تثبیت کند.

اما در این بین، اقدامات ریاضی شدید او، قیمت‌ها را به سطح قیمت‌های آمریکا و اروپا رسانده و به مشکلات اقتصادی مردم عادی آرژانتین افزوده است. در سلسله اعتراضات خیابانی، اعتصاب سراسری گسترده‌ای در اعتراض به این اقدامات، در پنج شنبه گذشته برگزار شد و در این اعتصاب ۲۴ ساعته، فروشگاه‌ها، فرودگاه‌ها، بانک‌ها و سایر خدمات عمومی، تعطیل ماندند.

با وجود بالا ماندن نرخ تورم سالانه، میلی به کندی تدریجی نرخ تورم ماهانه از دسامبر گذشته، اشاره کرده تا اصرار کند برنامه او، موثر واقع شده است. سیاستگذاران با اطمینان به این که قیمت‌های مصرف کنندگان روند نزولی خواهد شد، نرخ بهره کلیدی بانک مرکزی را در ماه گذشته، سه دور کاهش دادند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اسکناس‌های ۱۰ هزار پزوی جدید، منقش به تصویر مانوئل بلگرانو، پدر بنیانگذار آرژانتین و ماریا رمدیوس دل واله، زن سیاه‌پوست آرژانتینی و کاپیتان ارتش که در جنگ استقلال این کشور به شهرت رسید، هستند. بانک مرکزی آرژانتین اعلام کرد که اسکناس بزرگ‌تر ۲۰ هزار پزویی، در اواخر سال جاری معرفی خواهد شد.

رشد دستمزد در آرژانتین از تورم عقب ماند

یک روز پس از اعتصاب عمومی، موسسه ملی آمار و سرشماری آرژانتین، آمار جدیدی را منتشر کرد که نشان داد رشد تورم در مارس از دستمزدها، به میزان ۱۱ درصد سبقت گرفته و به ۱۰.۳ درصد رسیده است. بر مبنای سال به سال، شاخص دستمزد، به طور میانگین، ۲۰۰.۸ درصد (۲۳۱.۷ درصد در بخش خصوصی، ۲۸۷.۹ درصد در بخش دولتی و ۱۲۹.۲ درصد در بخش خصوصی غیررسمی) افزایش یافت و تورم، ۲۸۷.۹ درصد افزایش داشت. بنابراین، نظر خاویر میلی مبنی بر این که دستمزدها، بهبود پیدا کرده است، نادرست از آب درآمد.

در مارس امسال، دستمزد کارگران نسبت به دسامبر، ۴۵.۵ درصد (۵۰.۵ درصد در بخش خصوصی ثبت شده، ۴۳.۲ درصد در بخش دولتی و ۲۹.۱ درصد در بخش غیررسمی) افزایش یافت، در حالی که شاخص قیمت مصرف کننده،   ۵۱.۶ درصد افزایش داشت.

شاخص دستمزد از سال ۲۰۱۵، تغییرات دستمزدها را بدون توجه به سایر ملاحظات مانند تعداد ساعات کار، مرخصی‌های بدون حقوق یا پاداش بهره‌وری، اندازه می‌گیرد. ارزیابی‌های مربوط به کارگران ثبت ‌نشده، در اکتبر سال ۲۰۱۶ اضافه شد. موسسه ملی آمار و سرشماری آرژانتین، در ۲۳ اوت سال ۲۰۱۶، انتشار برآوردهای بازار کار را بر اساس نظرسنجی دائمی خانوار از سه ماهه دوم همان سال دوباره آغاز کرد.

ارزیابی‌های خاویر میلی بر اساس آمار وزارت کار است که طبق آن، دستمزدها در مارس ۱۴ درصد در مقایسه با رشد ۱۱ درصدی تورم، افزایش یافتند.

بررسی جدید موسسه ملی آمار و سرشماری آرژانتین نشان داد ۹۵ درصد از شرکت‌ها، قصد استخدام افراد جدید یا افزایش ساعات کار را ندارند. در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴، فعالیت صنعتی آرژانتین، ۳۰ درصد کاهش یافت و سناریوی مشابه در بخش ساخت و ساز مشاهده شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha