• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۹
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1403022316729
  • خبرنگار : 71623

کنسرسیوم بین‌المللی پایداری و هوشمندسازی تشکیل می‌شود/۵ کشور اعلام آمادگی کرده‌اند

کنسرسیوم بین‌المللی پایداری و هوشمندسازی تشکیل می‌شود/۵ کشور اعلام آمادگی کرده‌اند

دبیر علمی نمایشگاه بین‌المللی شهر پایدار گفت: هدف از برگزاری نمایشگاه این است کنسرسیومی از شرکت‌های فناور ایرانی و کشورهای پیشرو در حوزه شهر پایدار، تحت عنوان کنسرسیوم بین‌المللی پایداری و هوشمندسازی برای انتقال تجارب و اجرای پروژه‌های پایداری و هوشمندسازی تشکیل شود که تاکنون روسیه، چین، هند، امارات و ترکیه برای عضویت در کنسرسیوم اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، محمدرضا قادری در نشست خبری «دومین اجلاس و نمایشگاه بین‌المللی شهرپایدار» و «اولین نمایشگاه بین‌المللی کیش اکسپو»، اظهار کرد: نمایشگاه شهر پایدار که با محورهای اقتصاد پایدار، حمل‌ونقل پایدار، انرژی‌های نو و تجدیدپذیر، ساختمان‌های هوشمند و پایدار، دولت هوشمند و مدیریت شهری هوشمند و پایدار برگزار می‌شود. این موضوع ابعاد اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی دارد.

وی افزود: دوره اول این نمایشگاه در بهمن ۱۴۰۱ برگزار شد و قرار بود دومی امسال برگزار شود. چون این موضوع جهانی است و در تعامل با سایر کشورها اهمیت دارد. بر این اساس دومین اجلاس و نمایشگاه بین‌المللی شهر پایدار ۱۷ تا ۲۰ مهر در کیش برگزار خواهد شد.

به گفته دبیر علمی نمایشگاه بین‌المللی شهر پایدار، مخاطب این نمایشگاه از بخش‌های نوسازی و بهسازی صنعت، صنعت پایدار، صنعت سبز، حمل‌ونقل، خودروهای برقی و پاک، حمل‌ونقل عمومی، شرکت‌های حمل بهینه، انرژی‌های تجذیدپذیر، مدیریت آب، ساختمان‌های هوشمند، اقتصاد و تامین مالی پایدار با حضور بانک‌ها و بیمه‌ها، دولت هوشمند و مدیریت شهری هوشمند که مجموعه عوامل را پیش‌بینی می‌کند، خواهد بود.

قادری با اشاره به برگزاری پاویون دولت هوشمند در این نمایشگاه، تصریح کرد: همزمان با این نمایشگاه، همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تامین مالی پایدار هم برگزار خواهد شد و نظام مالی تامین سرمایه کشور، روش‌های تامین مالی پایدار را ارائه می‌دهند. بخش سرمایه‌پذیر که نیازمند سرمایه است، از جمله به‌سازی و نوسازی صنایع، هوشمندسازی صنایع، تامین زیرساخت توسعه صادرات، افزایش ظرفیت تولید و غیره هم مخاطب این همایش هستند.

همچنین به گفته وی در این نمایشگاه از شهرهای آسیایی و پیشرو در حوزه پایداری دعوت شده که در قالب پاویون حضور یابند و آخرین دستاوردهای خود را در حوزه پایداری به نمایش بگذارند. در این راستا تاکنون ۲۰ شهر از ۲۰ کشور  از جمله سئول از کره، دبی از امارات، وین اتریش، استانبول از ترکیه و ریاض از عربستان اعلام آمادگی کردند. کشورهای چین، روسیه، ارمنستان و قطر هم حضور خواهند داشت. از ژاپن هم دعوت کردیم که اعلام کردند برای بازدید حضور خواهند داشت.

قادری با بیان اینکه این نمایشگاه در منطقه منحصر به فرد است و شهر پایدار کیش به عنوان محور قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: هدف این است کنسرسیومی از شرکت‌های فناور ایرانی و کشورهای پیشرو در حوزه شهر پایدار که در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند، برای انتقال تجارب و اجرای پروژه‌های پایداری و هوشمندسازی تشکیل شود. پاویون کنسرسیوم بین‌المللی پایداری و هوشمندسازی هم در نمایشگاه تشکیل می‌شود. در اصل شرکت‌های ایرانی که در حوزه پایداری فعال‌اند و نماینده کشورهایی که اعلام آمادگی می‌کنند، کنسرسیوم تشکیل خواهند داد تا برای حل مشکلات پایداری شهرها همکاری کنند.

به گفته دبیر علمی نمایشگاه بین‌المللی شهر پایدار، در حاشیه نمایشگاه از این کنسرسیوم رونمایی می‌شود. تاکنون ۸۰ درصد کنسرسیوم را کشورهای داخلی تشکیل می‌دهند و روسیه، چین، هند، امارات و ترکیه برای عضویت در کنسرسیوم اعلام امادگی کردند. اما اگر بقیه کشورها هم پیشنهاد بدهند آماده همکاری هستیم.

وی با بیان اینکه در نمایشگاه قبلی برای اولین بار، بحث پایداری شهرها مطرح شد، گفت: صنایع کشور به صورت جزیره‌ای رشد کرده‌اند، چراکه زیرمجموعه وزارتخانه‌های مختلف هستند، اما می‌توانند در نمایشگاه در حوزه‌های هوشمندسازی و تامین انرژی انتقال تجربه کنند.

قادری همچنین با بیان اینکه از نظر تعاملات تجاری در دوره قبل بیش از ۷۰ تفاهمنامه همکاری امضا شد و بیش از ۲۰۰۰ نفر از نمایشگاه بازدید کردند، اظهار کرد: دور قبل بیشتر سفرای کشورها در نمایشگاه حضور داشتند، اما این دوره بیشتر شاهد حضور شهرداران در قالب پاویون خواهیم بود.

وی با بیان اینکه باید به دنبال جذب سرمایه در مناطق ویژه برای توسعه مناطق باشیم، گفت: برخی شهرهای ما مثل اصفهان دچار مشکلات جدی هستند و گفته می‌شود ممکن است در سال‌های آینده زیست‌پذیر نباشند. بنابراین باید خودمان را آماده کنیم.

قادری با بیان اینکه توسعه پایدار بحث مشترک کشورها است، تصریح کرد: موضوع پدافند غیرعامل و مدیریت بحران هم در نمایشگاه مورد توجه است.

وی در ادامه با بیان اینکه نمایشگاه‌های اکسپو همه توانمندی‌های صادراتی را به نمایش می‌گذارند و ایران تاکنون نمایشگاه اکسپوی بین‌المللی خیلی گسترده برگزار نکرده، گفت: البته ایران اکسپو در ماه جاری در تهران برگزار شد که چون مربوط به فرصت‌های صادراتی بود، فقط شرکت‌های داخلی حضور داشتند. ولی ما با الهام از اکسپوهای جهانی تصمیم گرفتیم نمایشگاه مشابهی در مقیاس کوچک‌تر برگزار کنیم.

به گفته وی، در همین راستا کیش اکسپو از ۳ تا ۹ آذر با محورهای صنعت، فناوری، تجارت، فرهنگ و هنر، گردشگری و فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران در کیش برگزار خواهد شد و تلاش شده کشورهای دوست و همسایه ایران در این نمایشگاه پاویون داشته باشند. شرکت‌های ایرانی هم می‌توانند در تمام موضوعات صنعت، فناوری، تجارت، فرهنگ و هنر، گردشگری و فرصت‌های سرمایه گذاری توانمندی‌هایشان را ارائه کنند. همچنین این نمایشگاه در کنار جشنواره‌های متعدد برگزار می‌شود که تبدیل به جاذبه گردشگری بین‌المللی و ملی خواهد شد.

به گفته وی، ترکیه، افغانستان، چین، عمان، عربستان و عراق تاکنون برای حضور در قالب پاویون در کیش اکسپو اعلام آمادگی کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha