• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۳
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403022316799
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی ۲۳ اردیبهشت؛ دیدار خانواده سرلشکر زاهدی با رهبرانقلاب/استقبال از انتخابات الکترونیک

اخبار سیاسی ۲۳ اردیبهشت؛ دیدار خانواده سرلشکر زاهدی با رهبرانقلاب/استقبال از انتخابات الکترونیک

«کاهش ساعت کاری»، «اعطای درجه سرلشکری شهید زاهدی به خانواده وی» و «انتخابات الکترونیک» از موضوعات مهم خبری بیست و سوم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ حوزه سیاست بود که می‌توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.

به گزارش ایسنا، با تایید فرماندهی کل قوا و از سوی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، درجه سرلشکری شهید محمدرضا زاهدی به خانواده آن شهید اهدا شد.

شهید محمدرضا زاهدی، از فرماندهان ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که در ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ در حمله موشکی نظامیان صهیونیست به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق به همراه سردار محمدهادی حاجی‌رحیمی و پنج مستشار نظامی دیگر ایران به شهادت رسید.

در همین ارتباط مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس از دیدار خانواده شهید زاهدی با رهبر انقلاب خبر داد و نوشت: رهبر انقلاب پس از نماز ظهر و عصر امروز و در دیدار با خانواده ‎شهید زاهدی(همزمان با چهلمین روز شهادت سردار سرلشکر زاهدی): شهادت شهید زاهدی موجب پیامدهای با ارزش و بااهمیتی شد. عظمت جمهوری اسلامی ایران ظاهر شد و همه اینها به برکت شهادت ایشان بود. او بدست اشقی‌الخلایق به شهادت رسید.

****

در پی سفر اخیر سیدابراهیم رئیسی به استان قم،‌ رئیس جمهور در پیامی ضمن قدردانی از استقبال گرم و پرشور مردم آگاه، انقلابی و با بصیرت استان قم از دولت مردمی و لطف و بزرگواری ویژه علما و مراجع عظام تقلید، تصریح کرد: بی‌شک این حمایت‌های محبت‌آمیز که جلوه دیگری از اتحاد ملی است، توان و انگیزه دولت را برای خدمت‌رسانی بی‌وقفه به مردم و حل مشکلات آنان، مضاعف خواهد کرد.

رئیس‌ دولت سیزدهم در جریان سفر استانی به قم، با حضور در بیت مراجع و علما؛ آیات عظام شبیری زنجانی، جعفر سبحانی، حسین نوری همدانی، ناصر مکارم شیرازی و آیت‌الله جوادی آملی، با ایشان دیدار و گفت‌وگو کرد.

اما در پی نحوه بازتاب اخبار دیدار رییس جمهور با برخی مراجع عظام تقلید در جریان سفر هیأت دولت مردمی به استان قم، دفاتر برخی مراجع عظام تقلید با انتشار بیانیه نسبت به عدم رعایت امانت، تحریف سخنان و سوء استفاده سیاسی و اقدام غیرحرفه‌ایی این رسانه‌ها اعتراض کرده و با بیان این که در این ملاقاتها ضمن تقدیر از اخلاص و تلاش شبانه‌روزی دولت محترم و شخص رئیس جمهور، مطالبی جهت چاره‌اندیشی برای رفع مشکلات بیان شده است، بر رعایت اخلاق رسانه‌ایی تأکید و تصریح کردند: نادیده گرفتن خدمات دولت برای رفع مشکلات مردم خلاف انصاف می‌باشد.

****

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی ، نمایندگان وارد بررسی لایحه مربوط به کاهش ساعت کاری ادارات و افزایش تعطیلی آخر هفته شدند منتها امروز مجلس هیچ مصوبه‌ای در این باره نداشت.

لازم به ذکر است که کلیات لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری درباره کاهش ساعات کاری ادارات و افزایش تعطیلات پایان هفته، سال گذشته به تصویب مجلس رسیده بود که امروز نمایندگان مجلس در جلسه علنی وارد بررسی جزئیات آن شدند.

دولت در لایحه خود پیشنهاد کرده بود که ساعت کاری به ۴۲ و نیم ساعت تغییر یابد و همچنین تعطیلات پایان هفته را ۲ روز تعیین کرده بود، اما روز مشخصی در لایحه نیامده بود.

اما مجلس هنوز مصوبه‌ای درباره کاهش ساعت کاری ادارات و افزایش تعطیلات پایان هفته نداشته است و این موضوع در جلسات بعدی مجلس تعیین تکلیف خواهد شد.

در جریان این جلسه مخالفان و موافقان تعطیلی شنبه‌ها نظرات خود را مطرح کردند. نماینده مخالف تعطیلی روز شنبه‌ها تاکید داشت که تصمیم‌گیری درباره تعطیلات پایان هفته باید بر عهده دولت باشد و مجلس شورای اسلامی نباید در این زمینه تصمیم‌گیری کند و موافق تعطیلی روز شنبه تاکید داشت که مجلس شورای اسلامی باید برای تعطیلات پایان هفته روزی را تعیین کند که با بحث‌های کارشناسی کمیسیون اجتماعی به این روز رسیده است.

در همین ارتباط عباس گودرزی نایب رئیس کمیسیون اجتماعیدر تذکری یادآور شد که در مصوبه کمیسیون اجتماعی ذکر شده بود که روز تعطیلی در لایحه دولت پنج‌شنبه‌ها باشد اما بعد از جلسه کمیسیون و در حاشیه صحن با جمع امضاء از نمایندگان روز تعطیلی را به شنبه انتقال داده‌اند که این خلاف آیین‌نامه است.

همچنین ۲ نماینده دیگر مجلس در تذکراتی بیان کردند که لایحه موسوم به کاهش ساعت کار ادارات بار مالی برای دولت دارد و مورد ایراد شورای نگهبان واقع می‌شود.

گزارش کامل ایسنا از جلسه علنی امروز (یکشنبه) بیست و سوم اردیبهشت ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی را می توانید اینجا بخوانید.

****

پس از برگزاری دو مرحله انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شوراس اسلامی در تاریخ های ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ و ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ و با توجه به اعلام نتایج انتخابات توسط وزرات کشور، ۱۱۹ نماینده مجلس یازدهم توانستند مجوز حضور در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را به دست آورند که در این گزارش می توانید اسامی آنها را مرور کنید.

در حال حاضر مجلس یازدهم ۲۸۶ نماینده دارد؛ جواد ساداتی‌نژاد، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، احسان خاندوزی و علیرضا زاکانی استعفا کردند. تعدادی از نمایندگان در انتخابات ثبت نام نکردند و حدود ۲۲ نماینده رد صلاحیت شدند. تعدادی از نمایندگان نیز در بحبوحه رقابت‌های انتخاباتی انصراف دادند.

همچنین با توجه به اینکه چیزی تا پایان کار مجلس یازدهم باقی نمانده است؛‌ ایسنا در گزارشی دیگر به بررسی سرنوشت برخی از طرح‌های عدالتخواهانه مجلس یازدهم از جمله «طرح مالیات بر عایدی سرمایه»،‌ «طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها»،‌ «قانون مالیات بر خانه‌های خالی»،‌ «قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار»پرداخته است.

در پی برگزاری مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در هشت حوزه به صورت تمام الکترونیکی،‌ احمد قیومی فرماندار تهران در اظهاراتی تاکید کرد: برگزاری انتخابات تمام الکترونیک یک کار بزرگ و اتفاق مبارکی بود که در دولت سیزدهم در پایتخت به تحقق رسید، انتخابات تمام الکترونیک نشان دهنده دموکراسی واقعی و مردم سالاری دینی است و قانون جدید انتخابات نقش بسزایی در تسهیل گری فرآیند اخذ رای داشت. 

دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر بخوانید.

انتخابات الکترونیکی به تسریع روند رای‌گیری و شمارش آرا کمک کرد

برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک یک گام مثبت است

می‌توان دامنه برگزاری انتخابات الکترونیکی را گسترش داد

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha