• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۱۵
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1403022316815
  • خبرنگار : 71573

اعتراض یک ناشر به جمع‌آوری کتابی که مجوز وزارت ارشاد را دارد

اعتراض یک ناشر به جمع‌آوری کتابی که مجوز وزارت ارشاد را دارد

مدیر نشر سده که در نمایشگاه کتاب تهران حضور دارد، از جمع‌اوری یکی از کتاب‌های این نشر که با مجوز وزارت ارشاد چاپ و عرضه شده انتقاد کرد و گفت که این کتاب در نمایشگاه سال گذشته نیز عرضه شده بود و مشکلی نداشت.

حسین جاوید، مدیر نشر سده در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این موضوع گفت: ده‌ها، بلکه صدها کتاب مشابه عنوان کتابی که امروز از نمایشگاه جمع شد، در بررسی ادیان مختلف منتشر شده و در غرفه‌های مختلف هم عرضه می‌شود، اما کتاب انتشار ما بدون هیچ تذکر و اعلام قبلی جمع‌اوری شد و دلیلی هم ذکر نشده است!

او با تاکید بر اینکه کتاب «آیین‌های‌ بودایی در دوران معاصر» با مجوز وزارت ارشاد چاپ و در نمایشگاه عرضه شده بود، ادامه داد: ما که کتاب بدون مجوز را در نمایشگاه نمی‌آوریم. این کتاب، پارسال هم در نمایشگاه بود و بدون مشکل عرضه شد و کسی کاری با آن نداشت. نمی‌دانیم چرا یکدفعه این تصمیم را گرفتند و اقدام به جمع‌اوری کتابی که برای آن هزینه شده کردند.

جاوید در ادامه با هشدار نسبت به وضعیت اقتصاد نشر در بخش خصوصی و لزوم حمایت از اقتصاد مردمی در کنار اقتصاد دولتی، اظهار کرد: ضلع‌دیگر نمایشگاه کتاب، ناشران به ویژه در بخش خصوصی هستند و اگر ناشران نباشند این نمایشگاه به این ترتیب شکل نخواهد گرفت و پیش نخواهد رفت. گاهی می‌بینیم که اعلام می‌شود که فلان دسته از ناشران دولتی را در نبش‌ها قرار دادیم یا تسهیلات ویژه‌ای به آن‌ها دادیم؛ درحالی که مقام معظم رهبری بر حمایت از بخش خصوصی تأکید داشتند و دارند که بخش خصوصی و مشارکت مردمی در تولید رونق بگیرد و کارش را انجام دهد و در اقتصاد تأثیرگذار  بگذارد. اما انگار برخی مدیران چندان به سیاست‌های بالادستی پایبند نیستند و کار خود را می‌کنند. به هرحال جانمایی ناشران به ویژه ناشران بخش خصوصی مناسب نیست. فروش ناشران افت داشته و به نظرم بخشی از افت فروش به دلیل همین جانمایی‌ ناشران دولتی و خصوصی است.

این ناشر همچنین معتقد است که جدا شدن بخش مجازی و حضوری نمایشگاه کتاب می‌تواند وضعیت این رویداد را بهتر کند، تاکید کرد: تفاوت قیمت‌ها در غرفه‌های مختلف و بخش مجازی، مخاطبان را سردرگم می‌کند. گاهی می‌بینم که مخاطبی انتقادات تندی را از بازار کتاب می‌کند که چرا قیمت کتاب در غرفه‌های مختلف متفاوت است. بدیهی است که مخاطبان نمی‌دانند که یک کتاب‌فروش ممکن است کتابی را با چاپ قبلی بفروشد و دیگری با چاپ جدید. این موضوع به بازار کتاب آسیب می‌زند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha