• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۳۳
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 1403022316827
  • خبرنگار : 71635

«جایزه فلسطین» یک ضرورت است / آمادگی تولید آثار سینمایی با موضوع غزه

«جایزه فلسطین» یک ضرورت است / آمادگی تولید آثار سینمایی با موضوع غزه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه جایزه فلسطین یک ضرورت است، گفت: باید از احساسات ملت‌های اسلامی، آزادگان و مستضعفین برای خلق آثار هنری و فرهنگی با موضوع مردم فلسطین و مقاومت قهرمانانه آنها استفاده کنیم.

به گزارش ایسنا،‌ محمدمهدی اسماعیلی در نشست شورای سیاستگذاری جایزه جهانی فلسطین ضمن خیرمقدم به مهمانان کشورهای عراق، یمن، لبنان، الجزایر و سوریه آمدند، گفت: بحمدالله این اتفاق مبارک در شرایطی که شاید انتظارش نمی‌رفت به خوبی پیش رفته و در نقطه‌ خوبی ایستاده‌ایم.

وی تصریح کرد: در شب نیمه ماه مبارک رمضان سال جاری که شعرا میهمان رهبری انقلاب بودند، رهبری عزیز انقلاب دستور دادند اشعار حماسی درباره غزه و فلسطین توسط دوستان عرب زبان به جبهه مقاومت منتقل شود.

وزیر فرهنگ گفت: رهبری عزیز انقلاب فرمودند زبان شعر و رسانه از موشک و وسایل نظامی قوی‌تر و رساتر است و در مقاطع مختلف تاکید کردند این اتفاقات بزرگ باید با زبان هنر برای جامعه بشری، روایت خوب و هنرمندانه‌ای داشته باشد.

وی با بیان اینکه عملیات طوفان الاقصی اتفاق مبارک و تاریخی بود، اظهار کرد: در ایران روز هفتم اکتبر که مقارن با پانزدهم مهرماه است را به نام روز «حماسه مقاومت جوانان فلسطینی» نام گذاری کردیم و علاوه بر آن شبی که جنایت هولناک در بیمارستان غزه رخ داد را به نام روز «نسل کشی فلسطینی‌ها» نام‌گذاری کردیم.

اسماعیلی ادامه داد: معتقد هستیم هر دو صورت این اتفاق باید روایت هنرمندانه‌ای داشته باشد؛ البته وجه مبارک و اصلی آن حماسه‌ای است که جوانان فلسطینی در هفتم اکتبر آفریدند و رژیم صهیونسیتی را مبهوت‌ قدرت‌ خود کردند، رشادت و دلاوری‌ها وجه نورانی این اتفاق است.

وی با بیان اینکه مقاومت، پیروزی و شجاعت‌ها ریشه در فرهنگ عمیق دینی و قرآنی ما دارد، گفت: در برابر دروبین‌های تلویزیونی کودکانی را می‌بینیم که در واکنش به از دست دادن نزدیکانشان با کمال غرور می‌ایستند و فریاد می‌زنند حسبنا الله و نعم الوکیل، همه اینها وجوه زیبای اتفاقات اخیر است.

وی افزود: وجه دوم این اتفاق، جنایات و خون‌آشامی‌های رژیم صهیونیستی و حمایت کشورهای غربی به ویژه آمریکای جنایتکار است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: کشتن زنان و کودکان بی‌گناه دل‌های‌ همه مسلمانان و آزادگان را خون و دل‌های همه ما را غصه‌دار کرده است ولی همین بخش سیاه عملکرد تمدن‌ وحشی غرب، فرصتی جدید برای ما ایجاد کرده است. «عَسَی أنْ تَکْرَهُوا شَیئاً وَ هُوَ خَیْرٌ لَکُم» سوره مبارکه بقره آیه ۲۱۶

وزیر فرهنگ گفت: خداوند متعال وعده داده است کسانی که مقاومت می‌کنند در نهایت به پیروزی می‌رسند و نصرت را از دل این صحنه‌های رقت‌بار برای ما رقم‌ خواهد زد.

وی افزود: ما به وعده‌های الهی ایمان داریم و در کنار این‌ صحنه‌های وحشتناکی که رژیم صهیونسیتی ایجاد کرده مردان و زنان آزاده دنیا بیدار شده‌اند؛ این همان خیری است که شاید از ابتدا تصور آن را نداشتیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اجتماعات چندصد هزار نفری در کشورهای غربی و بیداری دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی بشارت مهم در پیروزی جبهه مقاومت است.

اسماعیلی گفت: در اجلاس دوحه که قبل از طوفان الاقصی برگزار شد، تنها کشوری که از آرمان فلسطین سخن گفت جمهوری اسلامی ایران بود، برای ما سخت بود که در این اجلاس مسلمین را به وحدت در برابر صهیونیست‌ها دعوت کنیم اما ندایی نشنویم.

وزیر فرهنگ گفت: اما بعد از این اتفاق شاهد رویش‌های جدیدی در حوزه مقاومت هستیم؛ مجاهدین یمنی افتخار آفرین بودند و هیمنه استکبار جهانی را فرو ریختند، دریا و خشکی را برای صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها ناامن کردند و ما دست و بازوی مجاهدان یمنی را می‌بوسیم و به آن افتخار می‌کنیم.

وی افزود: به جبهه مقاومت در عراق، لبنان، سوریه و در کشورهای دیگر این جبهه، افتخار و از مواضع دولت الجزایر در شورای امنیت تشکر می‌کنیم؛ اینها نشانگر وحدت دوباره مسلمین برای نجات قدس شریف است.

وزیر فرهنگ گفت: جایزه فلسطین یک ضرورت است. باید از احساسات ملت‌های اسلامی، آزادگان و مستضعفین برای خلق آثار هنری و فرهنگی با موضوع مردم فلسطین و مقاومت قهرمانانه آنها استفاده کنیم.

وی افزود: باید از این فرصت برای روایت دقیق و هنرمندانه فجایع صهیونیستی برای همه مردم دنیا استفاده کنیم و خون‌های بیگناهان فلسطینی باید باعث آگاهی آزادگان و عدالت طلبان در همه نقاط دنیا باشد.

اسماعیلی با بیان اینکه در ایران آمادگی کامل خود را برای حمایت همه جانبه از این حرکت عمیق که توسط جبهه مقاومت در حال انجام است اعلام می‌کنیم، گفت: همه تصمیماتی که شورای سیاستگذاری جایزه جهانی فلسطین اخذ کند انشاالله مورد پشتیبانی دولت ایران و وزارت فرهنگ خواهد بود.

وی افزود: از دولت دوست و برادر عراق برای قبول میزبانی نشست آینده تشکر و از هر پیشنهاد سازنده‌ای برای خلق آثار هنری و فرهنگی برای این موضوع استقبال می‌کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در سازمان سینمایی وارد پیش تولید چندین اثر مهم در موضوع غزه و فلسطین شده‌ایم در این زمینه آماده تولیدات مشترک با جبهه مقاومت هستیم و این همکاری را در تولیدات موسیقایی، تئاتر و هنرهای تجسمی اعلام می کنیم.

وزیر فرهنگ گفت: معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ آمادگی دارد در حوزه کتاب اقدامات لازم را انجام دهد. آقایان نیلی، پرویز و ابطحی اختیارات کامل دارند تا در این حوزه تصمیم گیری کنند و آن را به نتیجه برسانند. سنصلی فی القدس انشاالله.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ جایزه جهانی ادبیات فلسطین با هدف شناسایی و معرفی برترین‌ آثار ادبی منتشر شده درباره موضوع فلسطین، مقاومت ملت فلسطین، آزادی قدس شریف، جنایت‌های صهیونیست‌ها در فلسطین و تقدیر از ادبا، نویسندگان، شاعران و ناشرانی برگزار می‌شود که در سراسر جهان با قلم خویش به دفاع از ملت مظلوم فلسطین برخاسته‌اند.

جایزه جهانی فلسطین هر دوسال یکبار برگزار می‌شود و اختتامیه نخستین دوره آن با داوری بیش از ۳۰۰ اثر در آبان ماه ۱۴۰۱ در بیروت برپا شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha