• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۷:۱۹
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403022316852
  • خبرنگار : 50232

طرح جامع حفاظت از اثر طبیعی - ملی آبشار «شوی» تدوین می‌شود

طرح جامع حفاظت از اثر طبیعی - ملی آبشار «شوی» تدوین می‌شود
آبشار شوی

ایسنا/خوزستان مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از برنامه‌ریزی برای تدوین طرح جامع حفاظت از اثر ملی آبشار «شوی» به‌عنوان اولین اثر طبیعی - ملی استان خبر داد.

داود میرشکار امروز (۲۳ اردیبهشت‌ ماه) در بازدید از اثر طبیعی ملی آبشار شوی، اظهار کرد: این اثر طبیعی - ملی یکی از زیباترین و بکرترین مناطق استان خوزستان است و تنوع زیستی بسیار با ارزشی دارد.

وی ادامه داد: آبشار شوی در شمال استان خوزستان در رشته کوه‌های زاگرس قرار دارد و از لحاظ پوشش گیاهی، گونه غالب آن درختان بلوط و صنوبر است، از لحاظ جانوری گونه‌های با ارزشی مانند خرس، پلنگ و گونه اندمیک منطقه سمندر لرستانی که متعلق به یک نقطه خاص جغرافیایی و پراکنش آن محدود است، در این منطقه زیست می‌کنند.

میرشکار با بیان اینکه وسعت این اثر طبیعی - ملی ۵۰ هکتار است، گفت: برنامه‌های مناسبی برای رفع مشکلات این منطقه توسط اداره‌ کل حفاظت محیط زیست خوزستان دنبال می‌شود و به‌زودی طرح جامع حفاظت از این اثر طبیعی - ملی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی افزود: ساخت پاسگاه محیط‌ بانی برای حفاظت و فراهم کردن بسترهای اطلاع‌رسانی و آموزشی برای شناخت بهتر منطقه را از برنامه‌های آینده اداره‌ کل حفاظت محیط زیست خوزستان برای آبشار شوی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: گردشگران این منطقه در مدیریت پسماندهای خود، دقت بیشتری داشته باشند و از رهاسازی آن در منطقه خودداری و آن‌ها را با خود به خارج از منطقه منتقل کنند.

وی افزود: بهترین یادگاری از مناطق عکس‌های زیبا است. از گردشگران می‌خواهیم در حفظ تنوع زیستی مشارکت داشته باشند و در صورت دیدن هرگونه تخلف زیست محیطی مراتب را به سامانه ۱۵۴۰ یا اداره‌های حفاظت محیط زیست در خوزستان  گزارش دهند.

به گزارش ایسنا، آبشار شوی که به آبشار تَلِه‌زنگ و آبشار دزفول هم معروف است، با ارتفاع تقریبی ۹۰ متر و عرض تقریبی ۸۵ متر از جمله بزرگترین آبشارهای خاورمیانه است و آب آن با پیوستن به رودخانه دز، به سد دز سرازیر می‌شود.

دسترسی به آبشار شوی چندان آسان نیست و این، مزیتی برای آن محسوب می‌شود، زیرا باعث بکر ماندن حریم طبیعی آبشار شده است. اهمیت آبشار شوی تا حدی است که این اثر به‌عنوان اثر طبیعی - ملی کشور ثبت شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha