• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۸:۱۸
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1403022316884
  • خبرنگار : 71614

کلام وحی در آثار خوشنویسان ایرانی

یکتاپرستی ایرانی‌ها باعث شد که از بیراهه رفتن در هنر پرهیز کنیم

یکتاپرستی ایرانی‌ها باعث شد که از بیراهه رفتن در هنر پرهیز کنیم
عکس خبر از آرشیو است.

در حاشیه نمایشگاه «روایت باران» که تا تا پایان اردیبهشت ماه در فرهنگسرای نیاوران دایر است، نشستی در زمینه قرآن پژوهی برگزار شد؛ در این نشست به مسائلی همچون ارتباطِ تاریخ هنرِ ایران و با هستی‌شناسی انسانِ ایرانی و یک اثر قرآنی نیز مورد تحلیل و بازخوانی قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، نشست تخصصی قرآن پژوهی از سوی «گالری ترانه باران» و با همکاری موسسه فرهنگی هنری صبا(وابسته به فرهنگستان هنر) عصر روز جمعه ۲۱ اردیبهشت برگزار شد. 

در جریان برگزاری این نشست، غلامرضا راهپیما ـ عضو کمیته تخصصی هنرهای سنتی فرهنگستان هنر ـ به بازخوانی مصحف شریف به خط کوفی اثر عثمان بن وراق غزنوی که یکی از شاهکارهای خوشنویسی دوره غزنویان است و در حال حاضر در موزه توپقاپی ترکیه نگهداری می‌شود پرداخت؛ همچنین بهنام زنگی ـ رییس موسسه فرهنگی هنری صبا ـ درخصوص کلام وحی در آثار خوشنویسان ایرانی سخنرانی کرد.

در ابتدای این نشست بهنام زنگی درخصوص کلام وحی در هنر ایرانی و آثار هنرمندان ایرانی گفت: اگر نگاهی به تاریخ پیش از اسلام داشته باشیم خواهیم دید که ایرانیان جزو معدود ملت‌هایی هستند که از ابتدا یکتاپرست بودند. این یکتاپرستی با ورود اسلام و کلام هنر هر چند صورت جدیدی به خود گرفت اما در واقعیت آنچه که به عنوان قوانین اسلامی می‌شناسیم، ترکیبی است از آموزه‌های اسلام و آنچه که در حکمت خسروانی یا یکتاپرستی ایرانیان ریشه داشته است. آنچه که در هنر اسلامی جستجو می‌کنیم، بخش غالبی از آن پیش از اسلام هم وجود داشته است.

او ادامه داد: اصولاً یکتاپرستی ایرانی‌ها باعث این شد که ما از بیراهه رفتن در هنر پرهیز کنیم، به همین دلیل است که امروز میراث هنری ما جزو فاخرترین و برجسته‌ترین دستاوردهای بشری است.

زنگی با اشاره به نگاه هستی‌شناسانه به مقوله هنر در فرهنگ ایرانی گفت: اگر بخواهیم تعریفی رایج از هنر داشته باشیم، باید ببینیم ارتباط هنری که در ایران وجود داشته و به پایداری رسیده با مسئله هستی‌شناسی انسانِ ایرانی چیست؛ ادبیات می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد. زمانی که ما مرتب در ادبیات این پرسش محوری و سرنوشت ساز را مطرح می‌کنیم که برای انسان ایرانی مهم است که «از کجا آمده‌ام آمدنم بهر چه بود» این نشان می‌دهد که منظر ادبیات و هنر ما یک منظر هستی‌شناسی‌ است و پرسشهای عمیق و بنیادین در آن مطرح است؛ در حقیقت آنچنان درگیر مسایل رایج و روزمره نیست و پایداری هنر ما هم ناشی از همین مسئله است. این هنر بعد از ورود اسلام با حکمت اسلامی و آیین اسلامی عجین می‌شود و این سوال پاسخ‌های جدیدی به خود می‌گیرد.

رییس موسسه فرهنگی هنری صبا درباره اهمیت خط و خوشنویسی و همچنین بهره‌گیری از این هنر در کتابت قرآن گفت: در فرهنگ ایرانی خط به چند اعتبار برای ایرانیان اهمیت پیدا کرد. خط به واسطه شکل‌های قراردادی بی‌نهایتی که داشت می‌توانست بسیار برای آفرینش و ابداع موثر واقع شود. نکته دوم قرآن بود. قرآن به عنوان متن مقدس در ایران رواج پیدا کرده بود و اسماء الهی و خود قرآن به عنوان متن کلام باعث شده بود که مشوق های لازم برای گرایش هنرمند ایرانی به خط فراهم شود. ایران یکی از بزرگترین کانون‌های ادبیات دنیاست و این گنجینه ارزشمند ادبیات ایران توجه هنرمند ایرانی را به خط دوباره دوچندان می‌کرد و این شد که ما جریان جدیدی از هنر را در ایران خلق کردیم که مایه و پایه اصلی آن خط بود.

او در ادامه سخنرانی خود درباره استفاده از خط برای کتابت قرآن نیز گفت: کلام وحی شکل جدیدی از متن را در اختیار ما قرار داد. نگاه جدیدی به حروف داشت که آمیخته به تقدس و اکرام بود و باعث شد خط به شکل جدی وارد هنر ما شود و میراث تمدنی ما در حوزه هنر عامل جدیدی به نام خط پیدا کند.

در ادامه این نشست که در گالری اصلی فرهنگسرای نیاوران و محل برگزاری نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» برگزار شد، غلامرضا راهپیما نیز درخصوص ارتباط میان ادبیات و کلام وحی گفت: تمام شعرا و ادبا و بزرگان نام‌آور ایران در حوزه ادبیات فارسی بر این اصل معتقدند که کلام وحی زمینه ساز فرهنگ غنی ادبیات فارسی بوده است، به طوری که در کلام شعرای بزرگی مثل سعدی و حافظ می‌بینیم که تمام محفوظات بشری در حوزه ادبیات به کلام وحی ربط دارد. در بسیاری از آیات قرآن می‌توان نثر آمیخته به نظم بسیار دقیق را می‌توان مشاهده کرد.

او ادامه داد: در تمدن اسلامی این موضوع قابل توجه است که جلوه‌های هنری متضمن نگرش عمیقی بوده که به محتوای کلام وحی بستگی داشته، ادیبان اندیشمندان و هنرمندان در اعجاز ادبی قرآن کریم اتفاق نظر دارند. کتابت قرآن کریم باعث گسترش هنرهای فراوانی شده است که در ارتقای اندیشه بشری نقش بسزایی داشت چ به زیباترین شکل ممکن ارائه شد.

راهپیما همچنین با اشاره به برگزاری نمایشگاه «روایت باران» گفت: از اینکه چشمان ما را به ضیافت این آثار زیبا دعوت کردید بسیار سپاسگزارم، بخش خصوصی تمام تلاشش را کرد که برای نخستین بار بتواند نمایشگاهی را از آثار خوشنویسان ایران به نمایش بگذارد، در این زمینه دولت هم باید با حمایت بخش خصوصی زمینه برگزاری رویدادها و نمایشگاه‌های وسیع‌تری را فراهم کند.

در بخش از این نشست راهپیما به تحلیل و بازخوانی یک اثر قرآنی پرداخت.

او درباره این اثر ـ مصحف شریف به خط کوفی اثر عثمان بن وراق غزنوی از آثار خوشنویسی دوره غزنویان ـ که در حال حاضر در موزه توپقاپی ترکیه نگهداری می‌شود گفت: این اثر یکی از شاهکارهای خوشنویسی دوره غزنویان است که کتابت و تذهیب آن توسط عثمان ابن وراق غزنوی انجام شده است و در سده‌های نخستین اسلام کتابت شده است.

راهپیما در پایان این نشست نیز درخصوص اهمیت این اثر توضیحاتی ارائه کرد و در بخشی از سخنانش با اشاره به تاریخچه کتابت گفت: تاریخ ایران شاهد اتفاقات قابل توجهی در حوزه نوشتار بوده که یکی از آنها کاغذ است، بنیان کاغذ در سمرقند و بخارا در دوره تیموری و انتقال آن از طریق جاده ابریشم به اروپا اتفاق بزرگی است که بعد از نگارش کلام وحی، اروپاییان هم به مرور از کاغذ استفاده کردند و کتاب انجیل و تورات را به نگارش در آورند، کلام وحی توسط مسلمانان به زیباترین شکل ممکن در حوزه کتاب آرایی در تمدن ایران مطرح بوده و خواهد بود.

نمایشگاه «روایت باران» تا پایان اردیبهشت ماه در فرهنگسرای نیاوران دایر است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha