• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۰:۲۱
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403022316946
  • خبرنگار : 50403

با معرفی برگزیدگان علمی و پژوهشی؛

اجلاسیه‌ کنگره‌ بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر انقلاب در تبریز به کار خود پایان داد

اجلاسیه‌ کنگره‌ بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر انقلاب در تبریز به کار خود پایان داد

ایسنا/آذربایجان شرقی آئین اختتامیه‌ی ششمین اجلاسیه‌ کنگره‌ بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی) با حضور رئیس دانشگاه تبریز، معاون سیاسی اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی و مسئولان حامعه المصطفی عالمیه، در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبری معاون ارتباطات و بین‌الملل جامعه المصطفی طی سخنانی در این آئین اظهار کرد: امام علی(ع) قرآن ناطق و مفسر و مبیّن لایه‌های زیرین قرآن بود و قرآن کریم نیاز به استنطاق دارد و حتی علی(ع) نیز به ما می‌گوید که از قرآن نطق خواهی کنیم.

وی ادامه داد: ما اگر زبان قرآن را بدانیم، دردهای ما درمان می‌شود؛ البته استنطاق قرآن کار هر کسی نیست و مستنطق قرآن علی(ع) و امامان معصوم (ع) هستند. 

حجت الاسلام و المسلمین قنبری خاطرنشان کرد: حجت‌های امام زمان(عج) بر ما، در مواجهه با مسائل نوپدید آخرالزمانی، اسلام شناسانی هستند که از منبع اصیل دینی کشف نظریه‌ می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: قرآن کریم اخبار گذشته و آینده را برای ما می‌گوید و سفارش علی (ع) برای ایجاد نظمی است که دنیا و آخرت ما را آباد کند و رهبر معظم انقلاب یکی از کسانی هستند که پرچم قرآن را بلند کرده‌اند و این مراسم با شکوه به نام نامی ایشان برگزار می‌شود. ایشان دانشمندی حکیم، سیاستمداری قهار و پدری مهربان برای مستضعفان جهان هستند که دقیقا مسیر استنتاج و استنطاق قرآنی را در پیش گرفته‌اند و هر کاری را انجام می‌دهند بر اساس رویکرد قرآنی است.

معاون ارتباطات و بین‌الملل جامعه المصطفی، قرآن بنیان بودن و سنت گفتمان بودن را دو ویژگی مهم تمدن اسلامی مد نظر رهبر معظم انقلاب برشمرد و افزود: چنین تمدنی که بنیانش قرآنی و گفتمانش نبوی و علوی است، کاربریش در بعد سخت افزاری و نرم افرازی است و دانشگاه‌های تمدن‌ساز یکی از کالبدهایی است که می‌تواند این تمدن را رهبری کند.

غایت قرآن در اندیشه‌ رهبر معظم انقلاب تأسیس و اداره‌ یک جامعه‌ جهانی توحیدی است

معاون پژوهشی جامعه‌المصطفی عالمیه نیز گفت: رویکرد قرآنی رهبر معظم انقلاب، تعبیر مناسبی برای فعالیت و بینش قرآنی ایشان است. رویکردی که اشاره به مقامی غایات و روش‌های نوین در علم دارد.

حجت‌الاسلام امین رضا عابدی‌نژاد ادامه داد: زمانی که اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب را مشاهده می‌کنیم، می‌توانیم این اندیشه را به‌عنوان رویکرد تمدنی قرآن کریم تلقی کنیم که مهم‌ترین تفاوت این رویکرد نسبت به سایر رویکردها، غایت است. غایت قرآن در اندیشه‌ی رهبر معظم انقلاب تأسیس و اداره‌ی یک جامعه‌ی جهانی توحیدی است.

وی افزود: در متن و مرکزیت این تمدن، عنصری به نام ولایت وجود دارد که به معنی سرپرستی فردی، اجتماعی و تاریخی انسان است که حافظ اجزای تمدن اسلامی و ثابت نگه دارنده‌ و ارزش دهنده‌ی این اجزا است و ثمره‌ی این ولایت ساختن انسان‌هایی آگاه، کارآمد و موثر است.

معاون پژوهشی جامعه‌المصطفی عالمیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سه رویکرد در تضاد و مقابل رویکرد تمدنی وجود دارد. رویکرد نخست اسلام لیبرالی است که تنها به لحاظ اعتقادی دل بسته است اما در مقام جامعه‌‎سازی و تمدن‌سازی دست گدایی به سمت نظامات اجتماعی غربی دراز می‌کند.

وی افزود: دومین رویکرد مخالف با این رویکرد تمدنی، اسلام انجمن حجتیه است که به نوعی اسلام عافیت طلبی و اسلام ارادتمند به ولایت اما مخالف با نایبان حقیقی خداوند است که رویکرد تمدنی رهبر معظم انقلاب عبارت است از مبارزه با اسلام عافیت طلبی.

حجت‌الاسلام عابدی‌نژاد در خاتمه، اسلام متأخر از نیاز زمان را سومین رویکرد مخالف با تمدن سازی عنوان و خاطرنشان کرد: ما تمدن اسلامی را قبول داریم اما چقدر برای نجات نظام اقتصادی از سلطه‌ی دلار فکر کرده‌ایم؟ ما وقتی می‌توانیم این رویکرد تمدنی را ادامه دهیم که به لحاظ ذهنی، عملی و علمی ادامه دهنده‌ی جلوه‌های ولایت الهی باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha