• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۲:۲۶
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403022316983
  • خبرنگار : 50160

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی:

اهمیت طنز و هنر، ارزش‌افزودگی و نفع اجتماعی آن است

اهمیت طنز و هنر، ارزش‌افزودگی و نفع اجتماعی آن است

ایسنا/زنجان معاون فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: اهمیت طنز و هنر، در نفع اجتماعی و ارزش‌افزودگی آن به جامعه است. 

علیرضا کلانترمهرجردی امروز (یکشنبه، ۲۳ اردیبهشت ماه) در آیین اختتامیه ششمین جشنواره سراسری طنز دانشجویی تلخند که به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی در سالن غدیر دانشگاه زنجان برگزار شد، اظهار کرد: امروز یکی از ترندها و موج‌ها در جهان مسئله سالمندی جمعیت است. باید تلاش شود جامعه را به سمت شادمانی و امید سوق دهیم و کار ما باید معطوف به این باشد که با کمک سرمایه هنر، به این اهداف دست یابیم. 

وی تصریح کرد: فضای فعالیت فرهنگی در دانشگاه‌ها دو روی سکه دارد؛ یکی در بخش کارهای جدی که می‌تواند ارزش‌افزوده برای حوزه علم و فعالیت کلاسیک دانشگاه ایجاد کند؛ چرا که قواره کلاس درس برای پاسخ‌گویی تنگ و امکان کنش و ممارست محدود است و با برگزاری رویدادهایی همچون مناظرات دانشجویان و مناطرات اساتید،، بستر برای تمرین و بیان درست مطلب، انتقاد و جدال احسن تقویت مهیا می‌شود. 

کلانترمهرجردی با بیان اینکه با توجه به شیب سالمندی جامعه در مقابل آن، نیاز به ایجاد امید و نشاط داریم که امروز اهمیت این امر دوچندان است، افزود: شادی و نشاط در بین جوانان، سرمایه گران‌قدری است که باید قدر آن را بدانیم. براساس مطالعه و پیمایشی که مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران در بهمن ماه سال گذشته انجام داد، احساس مثبت و منفی در افراد سنجیده شد و نتایج جالبی در پی داشت.

وی ادامه داد: لازم به اشاره است بر اساس پیمایشی که در سال ۲۰۲۲ در یک مطالعه جهانی انجام شده است احساس ناخوشایندی در جهان در حال گسترش ارزیابی شده است. در مطالعه ایسپا، در ارزیابی، حس مثبت جامعه ایران قریب به ۴ درصد از متوسط جهانی پایین‌تر است؛ اگر این مفروض را بپذیریم در فضای دانشگاهی و عمومی طبیعتا نیاز و انتظار است با برگزاری رویدادهایی همچون رویداد تلخند را تقویت کنیم. 

او با اشاره به نتایج داده‌ها در خصوص احساس مثبت و منفی، گفت: در بحث احساسات مثبت، مواردی همچون سرزندگی، سرحال بودن، لبخند زدن، یادگیری و لذت‌بخش بودن تجربه در روز گذشته، معیار سنجش اعلام شده و در احساس منفی نیز مواردی همچون درد فیزیکی، احساس نگرانی، غم، اندوه، عصبانیت و استرس به‌عنوان شاخص مورد مطالعه قرار گرفته است. 

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ادامه داد: در واقع ایسپا به راستی‌آزمایی این سنجش، در جامعه ایران پرداخت. بر این اساس ۸۳.۲ از پاسخ‌دهندگان عنوان کردند در روز گذشته خندیده‌اند. همچنین ۷۰ درصد احساس سرزندگی داشته و ۴۶.۱ درصد از افراد اعلام کرده بودند در روز گذشته کار جالبی (موثر) انجام داده‌اند. همچنین ۶۶.۸ درصد از افراد، روز گذشته خود را لذت‌بخش سپری کرده بودند. 

کلانترمهرجردی به نتایج به‌دست آمده در بخش احساس منفی نیز اشاره کرد و یادآور شد: ۴۵.۶ درصد از پاسخ‌گویان اعلام کرده‌اند که درد جسمانی را در روز گذشته تجربه کرده‌اند و ۵۷.۳ درصد نیز احساس نگرانی داشته‌اند. ۴۸ درصد احساس ناراحتی و غم را تجربه کرده بودند و ۴۹.۵ درصد استرس و فشار روانی را حس داشته و قریب ۳۴ درصد نیز احساس عصبانیت داشتند. 

کلانترمهرجردی با بیان اینکه معدل جهانی در احساس مثبت ۷۰ درصد بوده ولی در ایران ۶۶ درصد است که از معدل حس شادی ۴ درصد عقب هستیم؛ لذا باید تلاش کنیم این نظام ادراکی را تغییر دهیم البته اول الزام این است به طور مداوم و مستمر و ادواری از هست جامعه مطلع باشیم. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha