• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۷:۵۲
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403022417018
  • خبرنگار : 50024

یک مسئول در مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان اعلام کرد

ثبت ۱۵ هزار حیوان‌گزیدگی در البرز طی یک‌سال

ثبت ۱۵ هزار حیوان‌گزیدگی در البرز طی یک‌سال

ایسنا/البرز رئیس گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز روند رو به افزایش حیوان گزیدگی در استان خبر داد.

شیرین تسلیمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه آمار حیوان گزیدگی نه تنها در البرز بلکه در کل کشور روندی افزایش دارد، اظهار کرد: به جز سال ۹۹ که به دلیل همه‌گیری و شیوع کرونا، رفت و آمد مردم کم شده بود، بقیه سال‌ها همواره با افزایش آمار حیوان گزیدگی مواجه بوده‌ایم.

وی با اشاره به آمار حیوان گزیدگی در البرز توضیح داد: سال گذشته بالغ بر ۱۵ هزار مورد حیوان گزیدگی در البرز گزارش شد و از ابتدای سال تا کنون هم حدود ۱۸۰۰ مورد گزارش شده است.

وی توضیح داد: هرچند بیشتر این آمار مربوط به تماس افراد با سگ بوده ولی حیوان گزیدگی صرفا مختص مواجهه با سگ و آن هم صرفا گازگرفتگی نیست.

این مسئول اضافه کرد: هرگونه مواجهه انسان با حیوانات اهلی و غیراهلی از جمله چنگ زدگی، گزش، گازگرفتگی و تماس بزاق دهان حیوان که نیاز به دریافت خدمات پیشگیری و درمانی داشته باشد جزء آمار ارائه شده محسوب می‌شود.

تسلیمی تاکید کرد: در بحث کاهش آمار حیوان گزیدگی دستگاه‌های مختلفی از جمله دامپزشکی، علوم پزشکی و شهرداری درگیر هستند و در این خصوص جلسات مختلفی هم برگزار می‌شود.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: برای کاهش سگ گزیدگی که بیشترین آمار ثبت شده را به خود اختصاص داده، نیاز است در مرحله اول جمعیت این حیوانات کاهش یابد که در این خصوص شهرداری وظیفه دارد نسبت به عقیم سازی آنها اقدام کند.

وی ادامه داد: دامپزشکی هم در مناطقی که حیوانات شهری با گونه‌های حیات وحش همزیستی و مداخله دارند نسبت به تزریق واکسن هاری اقدام می‌کند تا احتمال انتقال بیماری از این حیوانات به هم و بعد به انسان کاهش یابد.

وی توضیح داد: علوم پزشکی هم وظیفه دارد ضمن ارائه آموزش‌های لازم برای پیشگیری از حیوان گزیدگی در صورت بروز این اتفاق اقدامات درمانی لازم از جمله واکسیناسیون و تزریق سرم را انجام دهد.

تسلیمی در پاسخ به اینکه بهترین اقدام  در زمان گزش سگ بلاصاحب یا گونه‌های حیات وحش چیست؟ گفت: در این شرایط فردی که مورد گزش قرار گرفته باید به مراکز درمانی مراجعه و درمان لازم که شامل تزریق واکسن و ... است را انجام دهد.

وی تصریح کرد: فرد باید فرآیند درمان خود را تکمیل کند و این طور نباشد که مثلا یک دز واکسن را تزریق و ادامه روند درمانی را رها کرده و دوره واکسیناسیون را کامل نکند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha