• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۸
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403022417093
  • خبرنگار : 50455

استاد حوزه علمیه تبیین کرد؛

عصمت صغری برای حضرت معصومه(س) چگونه تعریف می‌شود

عصمت صغری برای حضرت معصومه(س) چگونه تعریف می‌شود

ایسنا/قم یک استاد حوزه علمیه بیان کرد: در روایات تعبیر عصمت صغری وجود ندارد اما مقصود این است که این بزرگواران به خاطر آن درجه بالای پاکیزگی و طهارت از گناه معصوم هستند و چون رتبه امام و پیشوای معصوم را ندارند از عصمت آن‌ها به صغری تعبیر می‌کنند؛ لذا تعبیر عصمت صغری در جامعه شیعی به کار رفته و با این توصیفاتی که ارائه شد قابل فهم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی رفیع‌پور، استاد حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت دهه کرامت اظهار کرد: عصمت در مورد چهارده معصوم(ع) به عصمت کبری تعبیر می‌شود، کسانی که خداوند به آنان عصمت داده است تا بتوانند الگوهای اصلی و بزرگ بشریت باشند؛ بزرگان دیگری هم هستند که بر اثر تقوا و ایمان بالا و مراقبت بالایی که داشتند به مرحله عصمت رسیدند و کاملاً گناه را ترک کردند و لذا تعبیر عصمت صغری در مورد حضرت زینب(س)، حضرت معصومه(س) و قمر بنی هاشم در بین شیعیان به کار می‌رود.

وی ادامه داد: در روایات تعبیر عصمت صغری وجود ندارد اما مقصود این است که این بزرگواران به خاطر آن درجه بالای پاکیزگی و طهارت از گناه معصوم هستند و چون رتبه امام و پیشوای معصوم را ندارند از عصمت آن‌ها به صغری تعبیر می‌کنند؛ لذا تعبیر عصمت صغری در جامعه شیعی به کار رفته و با این توصیفاتی که ارائه شد قابل فهم است.

رفیع‌پور با اشاره به سه نسبت اخت ولی الله، عمه ولی الله و بنت ولی الله در زیارتنامه حضرت معصومه(س)، اضافه کرد: حضرت معصومه(س) در موقعیت بسیار خوبی قرار دارند؛ از طرفی خواهر امام معصوم هستند و از طرف دیگر عمه امام معصوم و همچنین دختر ولی خدا هستند؛ لذا از سه طرف نسبشان به امام معصوم می‌رسد و جایگاه والایی را دارند.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: ما در مورد فضیلت زیارت حضرت معصومه(س) از امام معصوم(ع) روایت داریم که زیارت این بانوی بزرگوار را معادل قرار گرفتن در بهشت دانستند؛ لذا اگر فرد شیعه که‌ اعتقاد به ولایت اهل بیت(ع) دارد از حرم حضرت معصومه(س) زیارت کند و به فضیلت، کرامت و جایگاه ایشان اعتقاد داشته باشد این زمینه وجود دارد که این عمل صالح در کارنامه عملش ثبت شود و او را بهشتی کند.

وی عنوان کرد: موارد اندکی داریم که در باب فضیلت زیارت یک امامزاده به صورت منصوص از اهل بیت(ع) نقل شده باشد؛ در ارتباط با قمربنی هاشم(ع) و عبدالعظیم حسنی(ع) و حضرت معصومه(س) روایاتی در باب زیارتشان نقل شده است.

رفیع‌پور در رابطه با نقش و جایگاه حضرت معصومه(س) در ترویج فرهنگ و تمدن شیعه، گفت: شهر قم در زمان ورود حضرت معصومه(س) شهر شیعی بود و شبکه راویان حدیث در این شهر زندگی می‌کردند اما با ورود حضرت معصومه(س) قم یک انسجام و مرکزیتی پیدا کرد و توجه دوستداران اهل بیت(ع) به این شهر بیشتر شد و لذا زمینه‌ای فراهم شد که حوزه علمیه شیعی در این شهر شکل بگیرد و روایان حدیث و عالمان دینی در این شهر گرد هم بیایند و با ایجاد زمینه‌ی نشر معارف اهل بیت(ع)، فرهنگ و تمدن شیعه را گسترش و آن را تثبیت کنند.

این استاد حوزه علمیه تاکید کرد: بسیاری از علما و فقهای برجسته در توسلات خودشان به حضرت معصومه(س) کرامت‌های زیادی را از این بانوی بزرگ مشاهده کردند که در کتاب‌ها نقل شده است و نشان دهنده منزلت این بانوی بزرگوار در پیشگاه خداوند متعال است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha