• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۱
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1403022417115
  • خبرنگار : 71983

یک کارشناس بازار مالی در گفت‌وگو با ایسنا:

احتمال کاهش بیشتر نرخ دلار در روزهای آینده وجود دارد

احتمال کاهش بیشتر نرخ دلار در روزهای آینده وجود دارد

مصطفی صفاری می‌توان انتظار داشت که با کاهش شوک‌های سیاسی و اخبار منفی منطقه‌ای که در روزهای اخیر تجربه شد، هیجانات بازار ارز نیز کاهش پیدا کند و قیمت به کانال‌های پایین‌تر نیز عقب‌نشینی کند؛ ولی برای اطمینان باید به تصمیمات اقتصادی اتخاذ شده از سوی مسئولان نیز توجه کنیم.

مصطفی صفاری، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با ایسنا با بیان اینکه نرخ ارز به دلیل سیاسی و اقتصادی در مقاطع مختلفی رشد می‌کند، گفت: مواردی مانند نرخ تورم، اشتغال، تولید، صادرات، واردات، بدهی دولت، نرخ مالیات، دلالی و سوداگری از جمله دلایل اقتصادی افزایش نرخ ارز هستند.

وی به نوسانات اخیر بازار ارز کشور اشاره کرد و گفت: بازار ارز ما در هفته‌های اخیر به علت شوک‌های سیاسی دچار التهاب شده بود چرا که متغیرهای اقتصادی هیچ تغییری نداشتند و حتی روند بهبود هم داشتند. 

این کارشناس بازارهای مالی با اشاره به این موضوع که اثر شوک‌های سیاسی اخیر بر بازار ارز کوتاه مدت و موقتی بود، تصریح کرد: به طور کلی در هر نقطه از دنیا افزایش و کاهش نرخ دلار که ناشی از تنش‌های سیاسی ایجاد می‌شود؛ موقت و کوتاه مدت است ؛ به عنوان نمونه حمله اخیر به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و پاسخ محکم ایران به رژیم صهیونیستی از جمله تنش‌های سیاسی چند وقت اخیر بود که آثاری کوتاه مدت بر بازار ارز داشت و در حال حاضر شاهد روند کاهشی نرخ ارز در بازار هستیم. 

صفاری با بیان اینکه شوک‌های اقتصادی اثر بلندمدت بر بازار ارز دارند، تاکید کرد: زمانی که شوکی در کشور رخ می‌دهد باید بررسی کرد که ریشه آن سیاسی یا اقتصادی است؛ چون شوک‌های سیاسی ضعیف‌تر و دارای آثاری ناپایدارند.

وی در پایان تاکید کرد: وضعیت بازار ارز به مسائل سیاسی گره خورده؛ اما می‌توان انتظار داشت که با کاهش شوک‌های سیاسی و اخبار منفی منطقه‌ای که در روزهای اخیر تجربه شد، هیجانات بازار ارز نیز کاهش پیدا کند و قیمت به کانال‌های پایین‌تر نیز عقب‌نشینی کند؛ ولی برای اطمینان باید به تصمیمات اقتصادی اتخاذ شده از سوی مسئولان نیز توجه کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha