• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۳
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403022417127
  • خبرنگار : 50212

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان مرکزی مطرح کرد

تغییر الگوی کشت و شیوه آبیاری دو راهکار اساسی عبور از محدودیت منابع آبی

تغییر الگوی کشت و شیوه آبیاری دو راهکار اساسی عبور از محدودیت منابع آبی

ایسنا/مرکزی مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان مرکزی، به بیان دلایل عدم جاری شدن سیلاب و رواناب برای افزایش تراز آبی استان پرداخت.

حسین اسدی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه بارندگی‌های اخیر تاثیر چندانی در افزایش میزان آب ذخیره شده در دریاچه‌های سدهای استان مرکزی نداشته است، اظهار کرد: بارش‌های اخیر مطلوب بوده و طبق آمار ثبت شده از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۲۷۰.۵ میلی متر بارندگی در استان صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۳۵ درصد افزایش و نسبت به درازمدت نیز هفت دهم درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه زمان بارش در مطلوب بودن میزان ذخایر آبی اهمیت خاصی دارد، افزود: امسال زمان بارش از فصل پاییز و زمستان به بهار موکول شده که این فصل مصادف با رویش گیاهان است و این گیاهان دقیقا مانند سازه‌های آبخیزداری عمل کرده و  آب را در خود نگهداری می کنند، لذا از ایجاد سیلاب و رواناب جلوگیری می‌شود.

اسدی ادامه داد: به دلیل تعویق در زمان بارش و نگهداری آب توسط گیاهان در فصل بهار، سیلاب و رواناب مشهودی ایجاد نشده و موجب شد که متاسفانه سد الغدیر ساوه و کمال صالح آنچنان که مدنظر ما بوده از نظر میزان ذخیره آب به عددی که پیش‌بینی شده بود، نرسند.

این مقام مسئول در شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: به دلیل بارش‌های مناسب اخیر، میزان آب ذخیره شده در سدهای استان نسبت به ماه پیش مقداری رشد داشته است اما آنچه انتظار می رفت، محقق نشد.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر سدکمال صالح با ۹۵ میلیون مترمکعب حجم کلی، حدود ۳۵.۸ میلیون مترمکعب آب دارد که پس از کسر حجمی که بنا به دلایل مختلف نظیر تبخیر، تعرق، نفود و ... هدررفت دارد حدود ۲۲ میلیون مترمکعب آن حجم مفید دارد.

وی با اشاره به اینکه ماهانه حدود چهار میلیون متر مکعب آب از سدکمال صالح مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده، امسال برای تامین مصارف آبی از سد کمال صالح به  ۴۰ میلیون مترمکعب آب نیاز است در صورتی که آب قابل برنامه‌ریزی حدود ۲۲ میلیون متر مکعب است.

اسدی بیان کرد: سال گذشته در چنین زمانی میزان آب ذخیره شده در دریاچه سدکمال صالح حدود ۴۴ میلیون متر مکعب بود در صورتی که این میزان امسال ۳۵.۸ میلیون متر مکعب است و بارش‌های اخیر نتوانست تراز آبی را افزایش دهد.

وی در خصوص سد الغدیر ساوه نیز گفت: این سد وظیفه تامین آب شرب شهر ساوه و بخشی از مصارف کشاورزی این منطقه که افزون بر ۲۳ هزار هکتار اراضی پائین دست این مجموعه آبی است را بر عهده دارد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مرکزی با اشاره به اینکه حجم سد الغدیر ساوه ۲۷۷ میلیون متر مکعب است، گفت: در حال حاضر ۲۹ میلیون متر مکعب آب در دریاچه این سد ذخیره‌سازی شده است که حدود ۱۱ درصد حجم کل آب سد را شامل می‌شود و حدود ۲۰ میلیون متر مکعب آب ذخیره شده در این سد نیز تبخیر، تعرق و یا نفوذ پیدا کرده و قابل بهره‌برداری نیست، در نتیجه آب قابل برنامه‌ریزی حدود ۹ میلیون متر مکعب است.

وی با بیان اینکه شرایط آبی سد الغدیر ساوه نگران‌کننده است، گفت: برای تامین آب شرب شهروندان ساوجی در فصل تابستان نیاز به ذخیره‌سازی حداقل ۱۵ میلیون متر مکعب آب است و چون اولویت با تامین نیاز شرب است‌، لذا به دلیل محدودیت ایجاد شده نمی‌توان منابع آبی سد الغدیر را به مصارف کشاورزی اختصاص داد.

اسدی تصریح کرد: کشاورزان براساس پروانه صادره به منظور بهره‌برداری از منابع آبی زیرزمینی، می‌توانند پروسه آبیاری باغات و مزارع را از طریق آب‌های زیرزمینی انجام دهند.

وی به تغییر الگوی کشت و شیوه آبیاری به عنوان دو راهکار اساسی در شرایط محدودیت منابع آبی و خشکسالی اشاره کرد و گفت: تغییر آبیاری از شیوه سنتی به سیستم‌های نوین آبیاری و پرهیز از کشت محصولات آب‌بر از برنامه‌های راهبردی برای مدیریت مصرف آب است.

گفتنی است، سد الغدیر ساوه با ۲۶۵ متر طول تاج و حجم ۲۷۷ میلیون مترمکعب آب از نوع دو قوسی بتنی است که در سال ۷۲ با هدف تأمین برق و آب کشاورزی ۲۳ هزار هکتار از اراضی این شهرستان احداث شد.

این سد براساس اهداف چند منظوره شامل تنظیم آب کشاورزی، کاهش خطرات سیل، تولید انرژی الکتریکی، اشتغال‌زایی و ایجاد مراکز گردشگری احداث شده است و از ویژگی‌های مسیر انتقال آب در سد الغدیر این است که آب از طریق کانال اصلی به طول حدود ۱۰ کیلومتر به شبکه اصلی آبیاری منتقل می‌شود.

در پی وقوع سیل در فصل بهار ۹۸ و تکمیل شدن تراز آبی سد الغدیر ساوه، این سد در هشتم اردیبهشت ماه همان سال پس از ۲۲ سال، سرریز کرد.

سد کمال صالح نیز دومین سد بزرگ استان مرکزی است که در جنوبی‌ترین نقطه شهرستان شازند با ظرفیت و حجم حدود ۹۵ میلیون مترمکعب واقع شده است. این سد در سال ۱۳۹۰ به بهره برداری رسید و از طریق آن نیاز آبی ۷۰ درصد شهر اراک و تعدادی از روستاهای مسیر تامین می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha