• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403022417146
  • خبرنگار : 30147

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات خبر داد

انعقاد اولین قرارداد احداث نیروگاه خورشیدی در مه‌ولات

انعقاد اولین قرارداد احداث نیروگاه خورشیدی در مه‌ولات

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات، از امضاء اولین قرارداد نیروگاه خورشیدی در این شهرستان خبر داد.

هادی ساربان در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینکه، طبق مصوبه وزیر نیرو اگر کشاورزان حداقل ۸۰ درصد دیماند مصرفی چاه‌های کشاورزی خود را با احداث نیروگاه خورشیدی تأمین کنند، قطعی روزانه برق در ماه‌های گرم سال را نخواهند داشت، گفت: در راستای نهضت تولید سبز با برق سبز اولین قرارداد احداث نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۱۹۵ کیلووات منعقد شد.

وی اظهار کرد: با توجه به ناترازی برق در سنوات گذشته و کاهش کیفی و کمی محصولات زراعی و باغی و وارد شدن خسارات متعدد به باغداران و کشاورزان شهرستان مه‌ولات، به محض وصول بخشنامه وزارت نیرو در خصوص عدم شمول مدیریت بار به آن دسته از کشاورزانی که با ایجاد نیروگاه‌های برق تجدید پذیر (نیروگاه برق خورشیدی) نسبت به تأمین حداقل ۸۰ درصد برق مصرفی خود اقدام کنند، جلسات متعددی با کشاورزان، مسئولین مربوطه و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات فنی در این خصوص برگزار شد.

ساربان با بیان اینکه مسئولین شهرستانی و استانی در قطع و یا عدم قطع جریان برق چاه موتورهای کشاورزی اثرگذار نیستند و این موضوع توسط دیسپاچینگ ملی انجام و از دست مسئولین محلی و استانی و چه بسا ملی هم کاری ساخته نیست، گفت: تابستان امسال هم مثل سنوات گذشته ناترازی برق وجود دارد و مشترکین پر مصرف اعم از کشاورزی و صنعت بی‌شک مشمول مدیریت بار خواهند شد و جریان برق چاه‌های کشاورزی نیز لاجرم قطع می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات اظهار کرد: کشاورزان و باغداران شهرستان مه‌ولات با توجه به تسهیلگری انجام شده قبل از ورود به دوران بحران قطعی برق چاه‌های کشاورزی، نسبت به ایجاد نیروگاه برق خورشید در محل مزرعه خود به عنوان یک سرمایه‌گذاری قابل اتکا اقدام کردند، لذا احداث نیروگاه برای کشاورزان به مسئله برد – برد است، زیرا با این اقدام نه تنها جریان برق چاه دارانی که اقدام به احداث این‌گونه نیروگاه‌ها کرده‌اند قطع نمی‌شود، بلکه دولت به چندین برابر قیمت فروش برق شبکه به کشاورزان، برق تولیدی آنان را خواهد خرید و این یک سرمایه‌گذاری پایدار بوده و برگشت سرمایه حداکثر ظرف ۴ سال انجام‌پذیر است.

ساربان با بیان اینکه هزینه هر کیلو وات پنل خورشیدی چاه‌های کشاورزی در حدود ۲۵ میلیون تومان برآورد می‌شود، ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده نیروگاه ۱۹۵ کیلوواتی در دست احداث آقایان اسماعیلی مه‌ولات با مساحت ۲۰۰۰ متر اجرایی می‌شود و میزان سرمایه‌گذاری آن در حدود ۵۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات افزود: امیدواریم این نیروگاه هر چه سریع‌تر احداث و به شبکه برق وصل شود. ناترازی برق متأسفانه قطع برق چاه‌های کشاورزی در تابستان علاوه بر برهم خوردن نظام آبیاری باعث ورود خسارات جدی به باغداران و کشاورزان منطقه شده است .

وی اظهار کرد: ما می‌دانیم ناترازی برق در زمان پیک مصرف در این سال‌ها اجتناب ناپذیر است؛ لکن این موضوع باید به نحوی مدیریت شود تا کمترین آسیب متوجه کشاورزان و باغداران شود.

به زودی قرارداد تولید ۵۰۰ کیلو وات در قالب نیروگاه‌های برق خورشیدی کوچک مقیاس بسته وارد فاز عملیات احداثی می‌شود، اجرای نیروگاه‌های خورشیدی در راستای تولید محصول سبز با برق سبز است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha