• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۵
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1403022417153
  • خبرنگار : 50188

فرماندار:

۱۰ چاه کشاورزی رفسنجان به پنل خورشیدی مجهز می‌شود

۱۰ چاه کشاورزی رفسنجان به پنل خورشیدی مجهز می‌شود

ایسنا/کرمان فرماندار رفسنجان گفت: چاه‌های کشاورزی این شهرستان برای رفع چالش قطعی برق به پنل‌های خورشیدی مجهز می‌شوند که در فاز نخست ۱۰ چاه کشاورزی بر اساس شرایط مجازی که دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان اعلام می‌کند، انتخاب خواهد شد.

حسین رضایی شامگاه ۲۳ اردیبهشت‌ماه در کارگروه مدیریت برق ویژه پنل‌های خورشیدی با اشاره به انباشت مشکلات از سال‌های گذشته و برنامه‌ریزی برای رفع آن‌ها اظهار کرد: پنل‌های خورشیدی برای چاه‌های کشاورزی که شرایط تامین مالی دارند، نصب خواهد شد تا کمک بزرگی به رفع ناترازی برق در کشور و از طرفی کمک به کشاورزان باشد.

وی افزود: برای رفع ناترازی برق و کمبود انرژی در کشور یکی از راه‌ها در شهرستان رفسنجان، خاموشی موتورپمپ چاه‌های کشاورزی در شش روز هفته یعنی از شنبه تا پنجشنبه آن هم از ساعت ۱۱ تا ۱۸ است که در سال‌های قبل اجرا می‌شد.

رضایی ادامه داد: این موضوع به دلیل ایجاد پوکی در محصول کشاورزی پسته مورد اعتراض کشاورزان قرار گرفت و امسال با تصمیم متخصصان کشاورزی، مهندسان برق و دیگر مسئولان به این نتیجه رسیدیم که استفاده از پنل‌های خورشیدی در محل چاه‌های کشاورزی می‌تواند علاوه بر تامین برق مصرفی برای آبیاری باغ‌ها، برق مازاد نیز در بورس ارائه شود و به مدت ۲۰ سال به فروش برسد.

فرماندار رفسنجان تصریح کرد: وزیر نیرو نیز چندی پیش اعلام کرد که چاه‌های کشاورزی می‌توانند به میزان ۸۰ درصد از ظرفیت برق چاه کشاورزی را به سیستم پنل خورشیدی مجهز کنند و از طرفی از مزایای این طرح که معاف از خاموشی چاه‌موتورهای کشاورزی در تابستان و فروش مازاد برق در بورس است نیز برخوردار شوند.

وی خاطرنشان کرد: به زودی مطالعات دانشگاه ولی‌عصر(ع) رفسنجان مبنی بر معرفی ۶۰ چاه‌موتور کشاورزی دارای شرایط مناسب آغاز و به اداره برق شهرستان اعلام خواهد شد که در نتیجه پس از غربالگری آن‌ها، ۱۰ چاه موتور انتخاب و برای اجرای پنل خورشیدی مراحل بعدی آن‌ها ادامه می‌یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha