• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403022417164
  • خبرنگار : 50034

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی استان خبر داد

سیراب شدن بندهای آبخیزداری همدان

سیراب شدن بندهای آبخیزداری همدان

ایسنا/همدان معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با تأکید بر اینکه اثر مثبت بارش‌های بهاره برای بهره‌برداران منابع طبیعی مشهود است، گفت: بارش‌های فصل بهار بخش عمده‌ای از بندهای آبخیزداری استان را سیراب و قسمتی هم سرریز کرده است.

محمدمهدی آرتیمانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه میزان بارندگی در سال آبی امسال از متوسط چندین ساله حدود ۱۰ درصد بیشتر بوده است، اظهارکرد: بیشترین تأثیر بارندگی در شهرستان‌های جنوبی مشهود بوده به طوری‌ که بیشترین روان‌آب در این نواحی تولید شده است.

وی با تأکید بر اینکه سازه‌های آبخیزداری جنوب استان عملکرد بهتری نسبت به شهرستان‌های شمالی داشته است، تصریح کرد: در قسمتی از کبودراهنگ و قهاوند به علت خشکی خاک و نبود بارش برف تأثیر خوبی دیده نشده چرا که ذخیره برف به مرطوب کردن خاک و افزایش روان‌آب کمک می‌کند این درحالیست که در این دو بخش ذخیره برفی وجود نداشت بنابراین روان‌آب خوبی هم نداشت.

آرتیمانی با اشاره به وجود ۲۴ هزار سازه آبخیزداری کوچک و بزرگ در استان افزود: وجود سازه‌های آبخیزداری در شهرهای جنوبی استان به جهت کنترل سیلاب و در شهرهای شمالی استان برای حفظ آب نیاز است بنابراین لازم است در هر دو بخش سازه‌های آبخیزداری ایجاد شود.

وی با بیان اینکه با اجرای هر هکتار عملیات آبخیزداری ۸۱ مترمکعب آب استحصال می‌شود، اظهارکرد: اجرای هر هکتار عملیات آبخیزداری ۸۱ مترمکعب آب استحصال می‌شود به طوری‌ که یا آب در لایه‌های خاک نفوذ کرده و یا برای بهره‌برداران و دامداران ماندگار کند.

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان خاطرنشان کرد: هر هکتار از سازه‌های آبخیزداری ۲۷۰ مترمکعب روان‌آب را کنترل و نگهداری می‌کند.

وی ادامه داد: ۳۵۰ هزار هکتار سازه آبخیزداری در استان همدان اجرا شده که منجر به استحصال ۲۸ میلیون مترمکعب آب شده که به چشم نمی‌آید اما عملکرد خوب سازه‌های آبخیزداری است.

آرتیمانی با بیان اینکه عملیات آبخیزداری چهار برنامه مکانیکی، بیولوژیکی، بیومکانیکی و مدیریتی دارد، یادآور شد: با انجام کارهای بیولوژیکی در عرصه‌های منابع طبیعی از فرسایش خاک در هنگام بارش جلوگیری کرده و سرعت نفوذ آب به خاک افزایش می‌یابد بنابراین پوشش گیاهی بهتر رشد می‌کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: اجرای عملیات بیولوژیکی افزایش تولید پوشش گیاهی و علوفه را به دنبال دارد به طوری‌ که با هر هکتار عملیات بیولوژیکی افزایش ۱۰ کیلوگرمی تولید علوفه را خواهیم داشت و در نهایت باعث رونق دامداری می‌‎شود.

وی با بیان اینکه بارش‌های بهاره نویدبخش افزایش پوشش گیاهی در مراتع است، بر حفظ و حراست از منابع طبیعی تأکید کرد و گفت: افزایش پوشش گیاهی در صورت عدم رعایت بهره‌برداران به ویژه در فصل گرم باعث آتش‌سوزی و آسیب به مراتع خواهد شد بنابراین لازم است بهره‌برداران به حفظ پوشش گیاهی اهتمام ویژه ورزند.

آرتیمانی درباره تأمین آب کشاورزی از طریق بندهای آبخیزداری اظهار کرد: منابع طبیعی به طور قانونی وظیفه‌ای برای تأمین آب کشاورزی ندارد اما از طریق اجرای بندهای آبخیزداری و کنترل آب به طور غیرمستقیم به کشاورزان کمک می‌کند و بخشی از نیاز کشاورزی مرتفع می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha