• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۹
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1403022417184
  • خبرنگار : 50136

رواج تک فرزندی، تیشه بر پیکره جامعه

رواج تک فرزندی، تیشه بر پیکره جامعه

ایسنا/آذربایجان غربی صدای شادی و خنده، شور و هیجان بچه‌ها از خانه همسایه مرا به سالهای کودکی‌ام می‌برد آن‌روزها که وقتی همگی دور سفره می‌نشستیم از جیغ و داد و شلوغی ما، مادرم فرصت سرخاراندن نداشت؛ پدرم هم که قند در دلش از وجود ما آب می‌شد سعی داشت جو خانه را آرام کند. شور و هیجانی که ما در کودکی در کنار خواهر و برادران خود تجربه کردیم را امروز سپهر ۷ ساله خانواده ما تجربه نکرده است.

او روزها بی سر و صدا کنج اتاقش یا با بازی‌های کامپیوتری و یا موبایل مشغول است یا نهایتا با بچه‌های بلوک آپارتمان چند ساعتی در محوطه بازی می‌کند.

البته این‌روزها اکثر خانواده‌ها تک فرزند هستند و بچه‌های زیادی همچون سپهر ما از نعمت داشتن همبازی همخون خود بی‌نصیبند و دیگر خبری از خاله بازی‌های کنج اتاق و گیس و گیس کشی خواهر_ برادری سر اسباب‌بازی نیست؛ کوهی از امکانات در اختیار یک کودک اما دریغ از شادی و هیجان در وجود آن کودک تنها و بی هم بازی...

یاد روزگار قدیم بخیر که درهر کوی و برزنی کودکان مشغول بازی و شیطنت بودند و محله پر می‌شد از صدای شادی و بازی آنها ...

وجود خواهر و برادر یکی از مولفه‌های کلیدی زندگی هر انسانی محسوب می‌شود و از همان دوران کودکی نقش مهمی در زندگی شخص دارد که این نقش با بزرگتر شدن پررنگتر نیز می‌شود.

وجود فرزندان آثار و فواید بسیاری برای والدین نیز داشته و بر ساحت‌های مختلف زندگی نیز اثر می‌گذارد. سبک ‌زندگی ایرانی اسلامی نشان می‌دهد که وجود فرزندان بازوان توانایِ والدین در شرایط سخت زندگی هستند که تضعیف این بازوان با رواج تک فرزندی ظلمی آشکار بر پیکره جامعه محسوب می شود.

منصوره ایزدی یک جامعه شناس در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه تغییر الگوی زندگی زوج های جوان به ویژه در دهه اخیر از علل اصلی تمایل به تک فرزندی است، تصریح کرد: تغییر روش زندگی ، تحصیل و مسایل اقتصادی و توقعات بالای فرزندان از عوامل تشدید کننده تک فرزندی است هرچند برخی خانواده های دارای توان مالی بالا نیز تمایل زیادی به تک فرزندی دارند.

ایزدی با اشاره به اینکه برخی زوج‌های امروزی به دلیل مشکلاتی که در دوران کودکی داشته‌اند ترجیح می‌دهند تنها یک فرزند داشته باشند، اظهارکرد: مشکلات اجتماعی، برآورده نشدن نیازهای کودکی زوجین، مسئولیت پذیرنبودن، تغیر الگوی زندگی و نهادینه‌شدن تک فرزندی با سیاست طولانی مدت کاهش جمعیت از عوامل رشد تک فرزندی است.

این مدرس دانشگاه خاطر نشان کرد: احساس تنهایی، لجبازی، مصرف‌گرایی، اعتماد بنفس کاذب داشتن، بروز مشکلات روحی و روانی برای کودک از آسیب‌های تک فرزندی برای کودک و رواج فرهنگ فرزند سالاری، کاهش انسجام خانواده، کم شدن روابط اجتماعی و بلوغ زودرس، از بین رفتن نقش‌های خواهر و برادری، عمه، خاله، عمو و دایی از پیامدهای اجتماعی تک فرزندی است.

وی با تاکید به اینکه از جمله پیامدهای تک فرزندی، کاهش جمعیت کشور و پیری جمعیت است، افزود: با کاهش جمعیت یک کشور، اقتصاد آن با عدم توسعه‌یافتگی مواجه می‌شود، جامعه با نوعی بی‌نشاطی روبرو می‌شود و امنیت روانی کشور به خطر می‌افتد.

ایزدی یاد آور شد: تقویت نگرش دینی نسبت به مسئله فرزندآوری، بالابردن توان اقتصادی خانواده‌ها و بهبود وضعیت اقتصادی آنها توسط دولت، حمایت دولت از فرزندآوری، فرهنگ‌سازی برای بالا بردن اهمیت خانواده و فرزندآوری در جامعه از جمله راهکارهای کاهش پدیده تک فرزندی است.

این جامعه شناس ادامه داد: فرزندان در کنار همسالان، خواهر و برادر رشد مهارتی پیدا می‌کنند که این مهارت به هیچ عنوان در تنهایی و دنیای مجازی قابل دسترس نیست.

وی ادامه داد: متاسفانه با دیر اجرا شدن سیاست‌های جمعیتی شاهد رواج تک فرزندی در بین خانواده‌ها هستیم که اگر تدابیری لازم و فرهنگ‌سازی‌ها انجام نشود و سیاست‌های ابلاغی اجرا نشود در آینده با نسلی تنها، منزوی و شکننده مواجه خواهیم بود که خطراتی را برای کشور در سطوح اقتصادی، اجتماعی و تامین نیروی انسانی به همراه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، در صورتی که خانواده‌ها نسبت به پیامدهای تک فرزندی بی‌اعتنا باشند نتیجه‌ای جز گوشه‌گیری و مشکلات روانشناختی در کودکان امروز و بزرگسالان در آینده در پی نخواهد داشت چرا که زندگی همواره پر است از نشیب و فرازهایی که وجود خواهر و برادر می‌توانند عبور از تنگناهای زندگی را آسان‌تر کند و اگر نباشند چنین نعمت‌هایی، نه تنها فرد بلکه جامعه نیز دچار بحران خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha