• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۹
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403022417185
  • خبرنگار : 50300

فعالیت ۱۵ ‌هسته‌ فناور در مرکز رشد دانشگاه کشاورزی خوزستان

فعالیت ۱۵ ‌هسته‌ فناور در مرکز رشد دانشگاه کشاورزی خوزستان

ایسنا/خوزستان مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان از فعالیت ۱۵ هسته فناور در این مرکز خبر داد.

آیدین خدایی‌جوقان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به فعالیت مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه، اظهار کرد: پارک‌های علم و فناوری زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و از دهه ۸۰ با هدف تولید و تجاری‌سازی دستاوردهای تحقیقاتی و افزایش تولید ثروت در جامعه از طریق ارتقای‌ فرهنگ نوآوری و فناوری راه‌اندازی شدند.

وی افزود: در این راستا، کانون‌های شکوفایی و خلاقیت، مراکز رشد و پردیس‌های علم و فناوری از جمله مراکز زیر مجموعه‌ پارک‌های علم و فناوری هستند. پارک علم و فناوری خوزستان نیز از سال ۱۳۸۸ راه‌اندازی شد و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی با هدف حمایت از فناوران، از سال ۱۳۹۴، قراردادی شش ساله با پارک علم و فناوری خوزستان منعقد کرد که بر این اساس، کانون شکوفایی، خلاقیت و نوآوری در دانشگاه تاسیس شد.

خدایی‌جوقان ادامه داد: فعالیت جدی این مرکز از سال ۱۴۰۱، همزمان با تغییر مدیریت دانشگاه رقم خورد و در نهایت در سال ۱۴۰۲، کانون شکوفایی به مرکز رشد واحدهای فناور تبدیل و ارتقا یافت.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان گفت: وظیفه مرکز رشد واحدهای فناور، کمک به دانشجویان جوان و محققان دارای ایده است. افراد دارای ایده، عموما نیاز به توسعه دانش فنی دارند و در ابتدای کار سرمایه چندانی ندارند، بنابراین نیاز به حمایت و مشاوره‌های تخصصی احساس می‌شود. در مرکز رشد، از اصحاب دارای ایده، دانشجویان و اعضای هیات علمی خلاق و نوآور حمایت می‌شود تا ایده آن‌ها تبدیل به محصول نهایی و تجاری شود.

وی عنوان کرد: در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه علاوه بر اینکه افراد دارای ایده توانمندسازی می‌شوند، فضای کار نیز به صورت اشتراکی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد و پارک علم و فناوری خوزستان پس از استقرار این افراد در مرکز رشد، تسهیلات مالی لازم را ارائه می‌دهد.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان خاطرنشان کرد: البته این نکته نیز باید ذکر شود که ایده‌های دریافتی ابتدا از نظر فنی و تجاری داوری دقیق شده و پس از تایید کمیته استقرار مرکز و شورای فناوری پارک علم و فناوری خوزستان پذیرش می‌شوند. عمده ایده‌های پذیرفته شده در مرکز رشد دانشگاه در حوزه کشاورزی، صنایع غذایی، تولیدات باغی، علوم دامی، زراعت، مکانیزاسیون و... است.

خدایی‌جوقان ادامه داد: علاوه بر حمایت‌ و توانمندسازی، امکانات دانشگاهی از جمله آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها در اختیار افراد دارای ایده قرار داده می‌شود تا در یک پروسه چند ساله موفق به تولید محصول و خدمات دانش بنیان و فناور شوند.

وی با اشاره به فعالیت ۱۵ هسته فناور، گفت: در حال حاضر در مرکز رشد، ۷ واحد فناور فعال دارای قرارداد هستند. همچنین ۸ واحد فناور دیگر در مرحله انعقاد قرارداد با مرکز رشد قرار دارند. این هسته‌های فناور متشکل از اعضای هیات علمی و دانشجویان و محققان هستند.

خدایی‌جوقان یادآور شد: با توجه به آشنایی دانشجویان با خدمات مرکز رشد، خوشبختانه، روز به روز شاهد افزایش واحدهای فناور و استقبال دانشجویان و اعضای هیات علمی هستیم. با توجه به اینکه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، به صورت تخصصی در حوزه کشاورزی فعال است بنابراین عمده فعالیت مرکز رشد نیز در بخش کشاورزی و صنایع غذایی است.

وی افزود: واحدهای فناوری که هم اکنون در مرکز رشد مستقر هستند در زمینه کشت بافت، هوشمندسازی کشاورزی، سنجش از دور، تولید و فراوری گیاهان دارویی، تولید کودهای آلی و زیستی، اصلاح و اهلی‌سازی گیاهان، کنترل بیولوژیک آفات، لبنیات، محصولات غذایی بدون گلوتن، شکلات‌سازی، سیر سیاه، اگروتوریسم، و ... فعال هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha