• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۹
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1403022417254
  • منبع : بازار

بازدید از خانه زینت الملک در تور شیراز

بازدید از خانه زینت الملک در تور شیراز

شیراز به‌عنوان شهر شعر و ادب و فرهنگ ایران دارای بافت قدیمی، تاریخ غنی و جاذبه‌های متنوعی است که بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی را به سمت خود دعوت می‌کند. با انتخاب و تهیه تور شیراز شما نیز می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری متنوع این شهر مانند بناهای تاریخی و باستانی آن دیدن کنید.

به گزارش ایسنا به نقل از علی بابا، در اینجا دروازه قران، مجموعه وکیل، مسجد نصیرالملک، مقبره کوروش، تخت جمشید، مسجد جامع عتیق، نقش رجب و نقش رستم و اماکن تفریحی و تاریخی متعدد دیگری وجود دارد که نشان‌دهنده تاریخ غنی و فرهنگ قوی این شهر است. یکی از این موارد خانه زینت الملک است که به خانه زینت الملوک نیز معروف است. در ادامه قصد داریم کمی بیشتر این خانه و تاریخچه آن را برای شما بازگو کنیم.

تاریخچه خانه زینت الملک شیراز

 یکی از زیباترین دیدنی‌های شیراز که در سال ۱۲۹۰ هجری قمری یعنی در عصر قاجار ساخته شده، خانه زینت الملک است که به نام خانه زینت الملوک نیز معروف است. این خانه در ضلع غربی باغ نارنجستان قوام قرار گرفته و محل سکونت دختر علی محمد خان قوام بوده است. معماری جالب و بی‌نظیر این خانه، درهای چوبی و معرق کاری شده با گل‌ها و گیاهان رنگارنگ و باغچه‌های پرنشاط و حوض پر آب آن حال و هوای بسیار زیبا و باطراوتی به این ساختمان و خانه بخشیده است.

 جالب است بدانید که خانه زینت الملک در عصر قاجار، خانه اندرونی خانه قوام شناخته می‌شد و عبور محارم از آن امکان‌پذیر بود. این خانه فقط یک کوچه با خانه قوام فاصله دارد که از طریق یک راه زیرزمینی امکان اتصال این دو خانه فراهم شده است. زینت الملک قوامی دختر قوام الملک چهارم در این خانه سکونت می‌کرد و به همین دلیل این ساختمان به خانه زینت الملک شهرت پیدا کرده است. سفر با تور شیراز در بهار و اوایل اردیبهشت بسیار توصیه میشود.

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید این خانه در زمان حیات زینت الملک رونق بسیار زیادی داشته است.ر همچنین در ایام عزاداری ماه محرم مراسم عزاداری در این فضا برگزار می‌شد. علاوه بر آن بعد از آن‌که جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در سال ۱۳۵۹ رخ داد، این خانه به‌عنوان یکی از پناهگاه‌های مردم جنگ‌زده خوزستان به شمار می‌رفت.

بازدید از خانه زینت الملک در تور شیراز

معماری خانه زینت الملک

 با ورود به این خانه قبل از هرچیز شاهد معماری بسیار زیبای آن خواهید بود. در راهرو و ورودی ساختمان که به آن هشتی نیز گفته می‌شود، یک اتاق کوچک قرار دارد که دارای هشت وجه است. علت اینکه در خانه‌های قدیمی اتاق‌های هشت وجهی ساخته می‌شد به این دلیل بود که نامحرمان به‌سرعت وارد حیاط اصلی خانه نشوند و این فاصله به‌خوبی حفظ شود. بعد از آنکه از هشتی بگذرید وارد حیاط خانه‌ می‌شوید که دور تا دور آن را اتاق‌های زیادی فرا گرفته است. همچنین در وسط حیاط یک حوض بزرگ و زیبا قرار دارد که با گلدان‌ها و باغچه‌های سبز و زیبا و تزیین شده است.

در سردر اتاق‌ها شاهد نمای هلالی شکل با کاشی کاری‌های هفت رنگ به‌صورت هلالی خواهید بود. کاشی‌ها نقشی از شمشیر و شیر دارند که به همراه دو فرشته طراحی شده است. اتاق‌های خانه زینت الملک دارای سقف چوبی است که نقاشی از حیوانات، پرندگان و گل در آن دیده می‌شود. علاوه بر آن پنجره‌ها با استفاده از شیشه‌های رنگی تزئین شده تا بعد از تابش نور خورشید به داخل اتاق‌ها انعکاسی چشم‌نواز از انواع نورها در اتاق‌ها پدیدار شود.

زیرزمین خانه زینت الملک

 همانطور که بیان شد این خانه دارای یک زیرزمین است که با فاصله کمی به خانه قوام می‌رسد. در این زیرزمین نیز که امروز تبدیل به موزه شده، مجسمه‌های مومی افراد مشهور مانند کریم خان زند، شاپور اول و حتی زینت الملک نگهداری می‌شود. تمام مجسمه‌های طراحی و ساخته شده افراد مشهور که در این زیرزمین می‌بینید بسیار زیبا  و طبیعی هستند و با چهره واقعی صاحبانشان تفاوتی ندارند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که حتماً در کنار مجسمه‌ها عکس یادگاری بگیرید.

بازدید از خانه زینت الملک در تور شیراز

جاذبه‌های اطراف خانه زینت الملک شیراز

بعد از آن‌که از این خانه زیبا و قدیمی در تور شیراز دیدن کردید، می‌توانید در فاصله کمی حدود ۶۰۰ متر به مدرسه خان بروید. علاوه بر آن خانه تاریخی منطقی نژاد در حدود ۲ کیلومتری از این خانه قرار گرفته و با کمی پیاده‌روی می‌توانید خودتان را به آن برسانید. جالب است بدانید که خانه منطقی‌نژاد دارای یک معماری بسیار زیبا و خیره‌کننده است و در حال حاضر تبدیل به موزه موسیقی شده است. همچنین در فاصله ۴ کیلومتری از خانه زینت الملک آرامگاه حافظ قرار گرفته است و گزینه جذابی برای تفریح عصرگاهی محسوب می‌شود.

موقعیت جغرافیایی خانه زینت الملک شیراز

این خانه در خیابان لطفعلی خان زند قرار گرفته است و بعد از اینکه به خیابان آمدید باید به سمت جنوب حرکت کنید تا به محله گود عربان برسید و از نارنجستان قوام و خانه زینت الملک دیدن کنید. همچنین درصورتی‌که می‌خواهید از طریق مترو خودتان را به این خانه تاریخی و زیبا برسانید، بهتر است بدانید که نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این خانه، ایستگاه ولی‌عصر است.

شخصیت زینت الملوک قوام

در کنار بررسی تاریخی و معماری خانه زینت الملک شاید بد نباشد کمی درباره شخصیت صاحب این خانه یعنی زینت الملک بدانیم. جالب است بدانید که زینت الملوک زنی سخاوتمند بوده که تلاش می‌کرده تا به افراد فقیر کمک کند. روش فکری و منش او ‌طوری بود که خیلی زود تبدیل به یکی از نیکوکاران شهر شیراز شد و محبوبیت زیادی بین مردم به دست آورد. همچنین در مناسبت‌های مختلف مذهبی در طول سال با برپایی مراسم مذهبی تلاش می‌کرد تا این شعائر را زنده نگه دارد و با اطعام فقرا، شرایط مناسبی برای آن‌ها فراهم نماید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha