• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۱
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1403022417270
  • خبرنگار : 71282

معاون وزیر کار مطرح کرد

بازگشت به کار مقرری‌بگیران پس از ۶ ماه آموزش مهارتی

بازگشت به کار مقرری‌بگیران پس از ۶ ماه آموزش مهارتی

معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از اجرای آیین‌نامه تعیین سقف ۴ سال در کارهای موقت پروژه‌ای خبر داد و گفت: کسانی که مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کنند پس از گذشت ۶ ماه با فراخوانی که از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای به آنها داده می‌شود، باید آموزش‌های لازم مهارتی را ببینند و به چرخه کار برگردند.

علی حسین رعیتی‌فرد در گفت‌وگو با ایسنا، درباره لایحه پیشنهادی دائمی شدن قراردادهای موقت پس از پنج سال ابراز عقیده کرد و گفت: در لایحه اخیری که به دولت ارسال شده پیشنهاد کرده‌ایم که سقف قراردادهای موقت کار پنج سال شود و قرارداد همه کارگران در کارهای با ماهیت مستمر و کارهای غیرمستمر بعد از پنج سال دائمی شود.

وی در خصوص موضع مقامات کارگری مبنی بر اینکه چرا با وجود تصویب لایحه تعیین سقف چهار سال برای قراردادهای موقت، لایحه جدیدی تصویب و سقف قراردادها پنج سال پیشنهاد شده است؟، گفت: لایحه تعیین سقف چهار سال که قبلا توسط هیات وزیران به تصویب رسیده مربوط به کارهای پروژه‌ای است و متفاوت از لایحه پیشنهادی جدید است.طبق این لایحه چنانچه پروژه‌ای به طول می انجامید و ادامه می یافت، مقرر بود که کار نیروهای کار هم ادامه پیدا کند و تا اتمام پروژه، کارگران مشمول مقرری بیمه بیکاری هم شوند.

به گفته رعیتی‌فرد، کارگران پروژه‌ای قبلا نمی‌توانستند از مزایای بیمه بیکاری بهره‌مند شوند ولی با آیین‌نامه‌ای که به تصویب رسیده مقرر شده چنانچه مدت زمان اجرای پروژه‌ای چهار ساله است ولی به فرض تا پنج سال طول بکشد، کارگران هم تا پنج سال کار کنند و در صورتی که در انتهای پروژه بیکار شدند، مقرری بیمه بیکاری به آنها تعلق بگیرد.

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آیین‌نامه تعیین سقف چهار سال در کارهای موقت از اسفند ماه سال گذشته در خصوص کسانی که در کارهای پروژه‌ای مشغول کار بودند و مشمول این آیین‌نامه می‌شدند، اجرایی شده است.

وی درعین حال از ارسال لایحه اصلاح قانون بیمه بیکاری به مجلس دوازدهم خبر داد و گفت: مطالعه تطبیقی که در کشورهای مختلف صورت دادیم نشان می‌داد در کشورها فقط کارفرما در خصوص بیمه بیکاری پرداخت نداشت مثلا در جایی کارگر هم سهم داشت لذا پیشنهاداتی را در اصلاحیه مطرح کردیم که گسترش دامنه شمول از جمله آنها بود.

رعیتی فرد تصریح کرد: جدول فعلی مقرری بگیران تا ۵۰ ماه است و ما از همه کشورها مقوله پرداخت بیمه بیکاری را مبسوط‌تر دیده‌ایم به نحوی که هم اکنون متاهلین تا ۵۰ ماه و مجردین تا ۳۶ ماه بیمه بیکاری می‌گیرند ولی در اصلاح قانون بیمه بیکاری این میزان کاهش یافته است.

به گفته معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کسانی که مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کنند پس از گذشت شش ماه با فراخوانی که از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای داده می‌شود، باید آموزش‌های لازم مهارتی را ببینند و به کار برگردند و چنانچه در محل قبلی امکان ادامه فعالیت ندارند باید پس از فراگیری مهارت جدید، وارد بازار کار شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha