• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۴
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403022417378
  • خبرنگار : 50455

نرم‌افزار «دانشنامه فرق و مذاهب» مرکز نور رونمایی می‌شود

نرم‌افزار «دانشنامه فرق و مذاهب» مرکز نور رونمایی می‌شود

ایسنا/قم نرم‌افزار «دانشنامه فرق و مذاهب» مرکز نور ۲۵ اردیبهشت‌ماه در کنگره بین‌المللی امام رضا(ع) رونمایی می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدرضا شیر ملکی مدیر گروه علمی کلام و علوم عقلی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در نشست خبری رونمایی از نرم‌افزار دانشنامه فرق و مذاهب که امروز  ۲۴ اردیبهشت ماه در سالن جلسات مرکز نور برگزار شد، اظهار کرد: دانشنامه مجموعه نوشتاری جامع، فشرده و گردآوری شده شامل اطلاعاتی درباره همه شاخه‌های یک دانش است.

وی در خصوص ضرورت تولید دانشنامه فرق و مذاهب، بیان کرد: تعامل بین مذاهب، یافتن نقاط مشترک بین مذاهب اسلامی با هدف ایجاد وحدت، شناخت و آگاهی از نظرات دیگران نسبت به عقاید ما و معرفی عقاید و آرای خودمان به دیگران از ضرورت‌های تولید دانشنامه فرق و مذاهب است.

شیر ملکی یادآور شد: با پدید آمدن هر دینی در طول تاریخ عقاید خاصی از آن منشعب می‌شود در دین اسلام نیز بعد از رحلت پیامبر فرقه‌های مختلفی به وجود آمد.

وی تاکید کرد: از قرن سوم هجری فرقه نویسی آغاز شد. البته از این کتاب‌ها اطلاعاتی در دست نیست، اما از قرن چهارم هجری ۱۲ کتاب با موضوع فرق به جای مانده است.

مدیر گروه علمی کلام و علوم عقلی مرکز نور گفت: در دانشنامه فرق و مذاهب ۱۸۲ عنوان کتاب و رساله در ۲۳۳ جلد ارائه و ۷۰ عنوان از کتاب‌های این دانشنامه تحلیل درختی شده است.

شیر ملکی یادآور شد: حدود هزار فرقه در این دانشنامه مطرح شده که از این میزان ۲۲۰ فرقه را در درختواره فرق و مذاهب تعریف و آن‌ها را دسته بندی کردیم و ۷۰۰ فرقه در بخش سایر فرق و تنها با کلید واژه معرفی شدند.

ارائه دانشنامه فرق و مذاهب در ۲ بخش درختواره و نمایه مکمل، ارائه درختوراه با تحلیل درختی ۷۰ عنوان کتاب، ارائه مطالب مهم کتاب‌های خارج از درختواره در بخش نمایه مکمل، جستجوی ساده و پیشرفته در درختواره، نمایه‌ها، کلیدواژه‌ها و متن کتاب‌ها، قابلیت مشابه یابی متون با امکان انتخاب درصد تشابه و ارتباط واژگان متن با چند دروه لغت‌نامه از ویژگی‌های این دانشنامه است.

به گزارش ایسنا، مراسم رونمایی از نرم‌افزار «دانشنامه فرق و مذاهب» مرکز نور ۲۵ اردیبهشت‌ماه در کنگره بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha