• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۵
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 1403022417403
  • خبرنگار : 71584

معاون کمیته امداد خبر داد

برنامه کمیته امداد برای استفاده از ظرفیت اپلیکیشن‌ها جهت جمع‌آوری کمک‌های مردمی

برنامه کمیته امداد برای استفاده از ظرفیت اپلیکیشن‌ها جهت جمع‌آوری کمک‌های مردمی

معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد اعلام کرد: مجموع کمکهای صورت گرفته در سال ۱۴۰۲، ۲۰ هزار و ۹۲۶ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱ با رشد ۲۶ درصدی همراه بوده است.

به گزارش ایسنا، حبیب‌الله آسوده در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه نباید شعار سال را فقط در حد شعار دانست، بلکه باید همانند یک تکلیف به آن نگاه کنیم تا موجب تقویت هرچه بیشتر اتحاد میان مردم و کارگزاران شود، گفت: در کنار موضوع توانمندسازی نیازمندان، موضوع احسان نیز بسیار مورد توجه است.

وی ادامه داد: احسان در قالب‌ صدقه، زکات و کمک به ایتام امکان‌پذیر است که مردم نقش اثر بخشی در این حوزه دارند و باید بیش از پیش تقویت شود. تقویت احسان و نیکوکاری با ترویج این امر امکان‌پذیر است.

معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد یادآور شد: استفاده از روش‌های ترویجی هم باید از سوی کمیته امداد صورت گیرد و هم از سوی نیکوکارانی که در این امر خداپسندانه شرکت دارند.

آسوده با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲، کمیته امداد در سه بخش، اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی کرده است، گفت: بخش اول واریز مستقیم پول به حساب کمیته امداد است که از این محل نزدیک به ۷ هزار میلیارد تومان کمک‌های مردمی جمع‌آوری شد؛ ۷۰۰ میلیارد تومان از طریق جمع‌آوری صدقات، ۱۹۰۰ میلیارد تومان در قالب کالا، ۳۷۶۰ میلیارد تومان کمک به ایتام و ۵۳۰ میلیارد تومان در قالب زکات دریافت شد.

معاون مشارکت‌های مردمی کمیته‌ امداد در ادامه به فعالیت مراکز نیکوکاری اشاره کرد و افزود: از سال ۹۰ تاکنون بیش از ۱۰ هزار و ۷۳۰ مرکز نیکوکاری مجوز دریافت کرده‌اند که از این تعداد ۸۲۰۰ مرکز نیکوکاری فعال هستند.

به گفته آسوده، در مجموع عملکرد گروه‌های مردمی تحت عنوان مراکز نیکوکاری طی سال گذشته ۱۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده که این رقم توسط محلات و معتمدان جمع‌آوری و هزینه شده است.

وی افزود: ۴۸ درصد مراکز نیکوکاری مسجد محور است. ۸۰ درصد مراکز نیکوکاری در مناطق شهری و ۲۰ درصد در مناطق روستایی هستند.

معاون مشارکت‌های مردمی کمیته‌ امداد تصریح کرد: گروه دیگری نیز هستند که خودشان به صورت مستقیم به نیازمندان کمک می‌کنند. به عبارتی پولی در حساب کمیته امداد نیامده که حدود ۲۲۸۰ میلیارد تومان نیز به عنوان کمک‌های مستقیم خیران به نیازمندان در مفاهیم کمیته امداد جای گرفته است.

بنابر اظهارات وی، مجموع کمکهای صورت گرفته در سال ۱۴۰۲، ۲۰ هزار و ۹۲۶ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱ با رشد ۲۶ درصدی همراه بوده است.

معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد در بخش دیگری از این نشست به برگزاری همایشهای تکریمی از موسسات خیریه اشاره کرد و افزود: از سال گذشته براساس راهبرد امداد، همایش‌های تکریمی و تجلیلی از موسسات خیریه کشور در سطح استانها شروع شد که بیست و دومین همایش تکریم از موسسات خیریه در کشورپایان این هفته در استان سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این اجلاس این است که معتقدیم گروه‌های مردمی و مرجع خیر و احسان اگر نبودند، بار کمک به نیازمندان در همه عرصه ها بر روی دوش نظام و کمیته امداد و بهزیستی بود.

وی ادامه داد: در هر استان نیز یک نشان والی داده شده که در برخی استانها به بیمارستان خیریه و در برخی استان‌ها به مدرسه و موسسه خیریه تقدیم شده است. باتوجه به فعالیت‌های سردار سلیمانی و فعالیتهای وی، نشان والی به نام سردار سلیمانی به خانواده ایشان تقدیم خواهد شد.

آسوده در ادامه با اشاره به اینکه در ماه رمضان امسال سه موضوع محور برنامه‌های امداد بوده است گفت: در طرح و پویش اطعام مهدوی، مساجد، مراکز نیکوکاری و پایگاه‌های بسیج و خیریه‌ها شرکای ما بودند.

به گفته وی، قریب به ۴۷ میلیون اطعام و افطاری ساده توسط گروه‌های مردمی بین نیازمندان توزیع شد که تعداد اطعام و افطاری نسبت به سال گذشته با رشد ۹ درصدی همراه بوده است.

معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد اعلام کرد که هیچ اعتبار دولتی برای طرح اطعام مهدوی هزینه نشد. همچنین بیش از ۱۰ هزار آشپزخانه فعال بودند و بیش از ۲۲۰ هزار گروه مردمی در این طرح شرکت کردند.

آسوده همچنین از برپایی ۱۴ هزار میز افطار در پویش «بفرمایید افطار» با کمک آستان قدس در معابر و مغازه‌ها خبر داد.

وی با اشاره به طرح اکرام و ایتام نیز اظهار کرد: در ماه رمضان بیش از ۲۰۱ هزار حامی ثبت نام کردند که در کیفیت پرداخت با رشد ۵۰ درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده است. همچنین ۵۵ درصد کسانی که ثبت نام کرده‌اند بانوان و ۴۵ درصد، مردان هستند. ۷ درصد از ثبت‌نام شدگان نیز زیر ۲۰ سال سن دارند.

آسوده در ادامه با بیان اینکه از سال ۱۳۹۰ قانون، شورایی را تحت عنوان شورای مرکزی زکات مشخص کرده است که در این شورا ۱۱ عضو وجود دارد که کمیته امداد دبیر شورا و تعدادی از وزراء عضو آن هستند، گفت: هر فعالیت زکات عمدتا مبتنی بر این موضوع است. امسال به ۴۳ هزار پایگاه در سطح کشور توسط اعضای شورای زکات مجوز داده شد که خیریه‌ها، سازمان بهزیستی و مساجد و کمیته امداد این کار را انجام دادند.

وی افزود: کار دیگری که در سال جاری انجام شد، این بود که دستگاه‌های کارت‌خوان نانوایی‌ها برای اولین بار با مجوزی از شورای آرد و نان کشور و طرح سامانه‌ای وزارت اقتصاد، پای کار آمدند و مردم می‌توانستند در نانوایی‌ها فطریه‌ها و کفارات خود را پرداخت کنند.

به گفته معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد، ۸۲۴ میلیارد تومان جمع فطریه و کفارات جمع‌آوری شده است که مردم به شورای زکات پرداخت کرده‌اند که ۸۷ میلیارد تومان آن مربوط به کمیته امداد می‌شود. 

وی برگزاری همایش فعالان اقتصادی در استانها با محوریت مسئولیت اجتماعی از اوایل مهرماه را از برنامه‌های راهبردی امداد اعلام کرد و گفت: قصد مذاکره و هم افزایی با کلیه شبکه‌های مجازی فعال در سطح کشور برای رفع مشکل نیازمندان داریم. در حال حاضر به دنبال این هستیم که از ظرفیت اپلیکیشن‌ها برای جمع‌آوری کمکهای مردمی استفاده کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha