• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۴
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403022417465
  • خبرنگار : 50182

معاون استانداری کرمانشاه:

سیر طلاق در کرمانشاه بعد از ۱۰ سال کاهشی شد

سیر طلاق در کرمانشاه بعد از ۱۰ سال کاهشی شد

ایسنا/کرمانشاه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه کار ساماندهی محله «آقاجان» ادامه دارد، گفت: این محله رها نشده و در حال حاضر راه و شهرسازی باید برای تغییر کالبدی آن ورود کند.

علی شعبانی در نشست خبری امروز (۲۴ اردیبهشت) با اشاره به مشکلات و معضلات متعدد فرهنگی و اجتماعی در استان گفت: در این بین پنج معضل اصلی در سطح کشور مطرح شده که همین پنج معضل جزو اولویت‌های استان نیز است و در مسیر رفع آنها حرکت می‌کنیم.

 شعبانی این پنج معضل را اعتیاد، طلاق، خودکشی، حاشیه‌نشینی و مفاسد اخلاقی معرفی کرد.

وی با اشاره به وضعیت اسفبار آسیب‌های اجتماعی در استان در سال‌های گذشته گفت: سال ۱۴۰۱ که کار را تحویل گرفتیم با آمار اعجاب‌آوری در حوزه آسیب‌های اجتماعی از جمله نفوذ اعتیاد، خودکشی، معتادان متجاهر و ... مواجه شدیم و این وضعیت نشات گرفته از علل و عوامل مختلفی بود که شاید مهمترین آن بی‌توجهی نسبت به موضوعات اجتماعی بود.

وی افزود: متاسفانه در سال‌های گذشته به جای کار درست و دقیق در موضوعات اجتماعی و فرهنگی، رنگ و بوی سیاسی به این موضوعات داده شده و همین امر موجب بوجود آمدن شرایط فعلی در حوزه آسیب‌های اجتماعی شده است.

شعبانی گفت: در همین راستا در همان اوایل کار با حجم انبوهی از معضلات مواجه شدیم و در تلاش بودیم که طبق اولویت‌ها در این مسیر حرکت کنیم.

وی افزود: حل معضلات و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی کار یک روز و دو روز نبوده و از طرفی زمان‌بندی مشخصی ندارند، چرا که با ورود به هر حوزه با مجموعی از عوامل و اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی شده مواجه می‌شویم و برای همین حرکت در این حوزه بسیار سخت و حساس است.

۵۰۰۰ معتاد متجاهر داریم/ مجتمع صیانت از بهبودیافتگان آغاز به کار کرده

شعبانی یکی از اولویت‌های استان در حوزه آسیب‌های اجتماعی را ساماندهی معتادان متجاهر عنوان و تصریح کرد: متاسفانه از سال ۱۳۹۵ جمعیت این افراد در استان از حدود ۹۰۰ نفر به حدود پنج هزار نفر رسیده و قطعا ساماندهی این تعداد کار بسیار سنگینی است.

وی افزود: این سیر افزایش چشمگیر در حالیست که طی این سالها تلاش چندانی برای افزایش کمپ‌های ماده ۱۶ صورت نگرفته و با محدودیت مکان مواجه بودیم.

شعبانی از افزایش ظرفیت کمپ‌های ماده ۱۶ طی یکی دو سال گذشته خبر داد و افزود: علاوه بر این یک کمپ هم به شهرداری کرمانشاه با ظرفیت ۶۰۰ نفر واگذار شد تا هرچه سریع‌تر کار راه‌اندازی آن را انجام دهد.

وی از راه‌اندازی اردوگاه صیانت معتادان بهبودیافته در شهرستان کنگاور نیز خبر داد و افزود: این اردوگاه در زمینی به مساحت ۲۵ هکتار واقع شده و قرار است به محلی برای اشتغال بهبودیافتگان اعتیاد تبدیل شود.

شعبانی از آغاز فعالیت این اردوگاه خبر داد و افزود: ما برای شروع کار منتظر افتتاح رسمی و... نمانده‌ایم و هر بخش از اردوگاه که آماده شده از ظرفیت آن استفاده کرده‌ایم.

این مسئول گفت: در حال حاضر حدود ۱۰۰ معتاد بهبود یافته در این اردوگاه مستقر شده و خود این افراد در حال آماده‌سازی بخش‌های مختلف آن هستند.

شعبانی گفت: در تلاش هستیم امسال کارگاه‌ها و بازارچه این اردوگاه را راه‌اندازی کنیم تا زمینه اشتغال بهبودیافتگان در آن فراهم شود.

۲۵۰۰ معتاد متجاهر جمع‌آوری و تحت درمان قرار گرفته‌اند

وی با اشاره به موفقیت‌های خوب استان در زمینه ساماندهی معتادان متجاهر گفت: با توجه به افزایش ظرفیت کمپ‌ها و طرح‌های جمع‌آوری و ... سال گذشته ۲۵۰۰ معتاد متجاهر در استان جمع‌آوری شده که اثرگذاری بالایی در کاهش آمار سرقت‌های خرد و خرده فروشی موادمخدر داشته است.

وی افزود: افزایش ظرفیت نگهداری این معتادان تا پنج هزار نفر در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم تمام معتادان متجاهر را جمع‌آوری و ساماندهی کنیم.

شعبانی انجام این کار را نیازمند تامین اعتبارات دانست و افزود: در گذشته سهمیه استان برای اعتبارات سالانه به اندازه ۳۲۰ معتاد متجاهر بود و با این اعتبارات اگر تعداد معتادان ثابت بماند، چندین سال زمان نیاز بود که بتوان همه معتادان متجاهر را ساماندهی کرد، در همین راستا پیگیری‌های بسیاری برای افزایش اعتبارات استان در این زمینه صورت گرفت و حتی یک جلسه شورای اجتماعی کشور به وضعیت کرمانشاه در این حوزه اختصاص پیدا کرد و موجب اختصاص اعتبارات خوبی برای استان شد.

۳۶ محله حاشیه نشین داریم/ «آقاجان» رها نشده است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه در ادامه از حاشیه‌نشینی به عنوان دیگر معضل اولویت دار استان یاد کرد و افزود: در حال حاضر ۷۰ محله حاشیه‌نشین در استان شناسایی شده که ۳۶ محله آن در شهر کرمانشاه  است.

وی افزود: این محلات جمعیت قابل توجهی از جمعیت استان را در دل خود جای داده‌اند و باید ساماندهی آنها با شتاب و جدیت بیشتری در دستور کار قرار می‌گرفت.

شعبانی به ریشه این حاشیه‌نشینی در شهر کرمانشاه اشاره و تصریح کرد: هشت سال جنگ تحمیلی موجب خالی شدن پنج شهر مرزی استان شد و جمعیت این شهرها به شهر کرمانشاه و به عبارت بهتر حاشیه‌های آن سرازیر شدند و متاسفانه این جمعیت، بعد از بازسازی شهرهای مرزی، به شهر و دیار خود برنگشته و در کرمانشاه ماندگار شدند.

این مسئول با اشاره به اولویت‌دار بودن ساماندهی برخی از این محلات حاشیه‌نشین گفت: برخی محلات وضعیت نابسمان‌تری داشته و نیاز بود که کار با اولویت این محلات انجام شود.

وی افزود: در برخی از این محلات از جمله «آقاجان» نیاز داشتیم که در گام اول بار آسیب‌ها را کم کنیم که این کار صورت گرفت. بطور مثال در همین محله آقاجان بیش از ۱۵۰ پاتوق معتادان تخریب شد تا زیست شبانه معتادان را از شبی هشت تا ۱۰ هزار نفر در این محله به هزار نفر کاهش دهیم و بتوانیم از بار آسیب این محله کم کنیم.

شعبانی گفت: برخی عنوان می کنند با تخریب این پاتوق‌ها این افراد در سطح شهر پراکنده شده اند، در حالی که عمده معتادان متجاهری که سال گذشته دستگیر و ساماندهی شدند از همین محله بودند. ضمن اینکه بخشی از این معتادان از سایر محلات به آقاجان می‌آمدند و از قبل هم در این محله نبودند که حالا بخواهند در محلات دیگر پراکنده شوند.

معاون استانداری کرمانشاه گفت: با تداوم جمع‌آوری معتادان متجاهر قطعا بار معتادان در این محله هم کمتر شده و در گام بعدی نیاز است که راه و شهرسازی برای تغییر کالبدی این محله وارد کار شود که مقدمات آن در حال انجام است.

شعبانی گفت: آقاجان رها نشده و کارها در حال انجام است، اما قطعا این روند زمان بر خواهد بود، چرا که باید متناسب با شرایط اجتماعی، فرهنگی و ... این محله حرکت کنیم.

وی افزود: در حال حاضر پیگیر راه‌اندازی یک مرکز فرهنگی بزرگ در این محله هستیم تا بتوانیم کم کم فضای فرهنگی محله را ارتقاء دهیم و از بار آسیب‌های آن کم کنیم.

تکدی‌گری در کرمانشاه «سازمان یافته» است

به گزارش ایسنا، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه در ادامه از تکدی گری هم به عنوان یکی از آسیب‌های دیگر کرمانشاه یاد کرد و افزود: متاسفانه تکدی‌گری در کرمانشاه کاملا سازمان‌یافته است و با افراد حرفه‌ای در این زمینه مواجه هستیم که از احساسات مردم سوءاستفاده می‌کنند.

وی افزود: بسیاری از این باندهای سازمان یافته از کودکان و نوجوانان برای این کار استفاده می‌کنند که در این زمینه ورود کرده و سلب عضویت ولایت والدین این کودکان و نوجوانان را گرفته‌ایم و دادسرا هم پذیرفته و قرار است بهزیستی پیگیر کارها باشد.

شعبانی گفت: در زمینه کودکان کار و تکدگری و... دستگاه های مختلف از جمله شهرداری هم وظایفی دارند که متاسفانه شهرداری در بحث کودکان کار و خیابانی تاکنون عملکردی نداشته است.

معاون استانداری کرمانشاه به طلاق هم اشاره‌ای گذرا داشت و افزود: با اقدامات صورت گرفته از جمله تقویت مراکز مشاوره و... سیر طلاق در استان بعد از ۱۰ سال کاهشی شده و در مقابل روند افزایشی ازدواج را داشته ایم.

وی  با بیان اینکه حل معضلات اجتماعی نیازمند مشارکت مردمی است، گفت: حل مشکلات اجتماع باید به دست اجتماع باشد و در این زمینه تمام تلاش ما این بوده که مردمی حرکت کنیم و از سمن ها در این مسیر یاری بگیریم.

شعبانی با بیان اینکه سمن ها چندان فعالیتی در استان ندارند، گفت: از ۱۷۵ سمنی که در زیرمجموعه معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری ثبت شده حدود ۵۰ مورد آنها فعال هستند و این در حالیست که شرایط استان می‌طلبد سمن های بیشتری پای کار آمده و با فعالیت بیشتر به حل موضوعات و مسائل اجتماعی و فرهنگی بپردازند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha