• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403022417482
  • خبرنگار : 50355

باران‌های بهاری بزنگان را زنده کرد

باران‌های بهاری بزنگان را زنده کرد

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست سرخس از احیاء دریاچه بزنگان سرخس خبر داد و گفت: بارندگی‌های اخیر باعث شد تراز آب دریاچه بزنگان ۲۰ سانتی‌متر افزایش یابد.

محمد ملتجی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: سال گذشته بهار ۱۴۰۲ و همچنین زمستان ۱۴۰۱ ورودی آب به دریاچه بزنگان نداشتیم و با توجه به گرمای شدید هوا و افزایش تبخیر سطحی، در اوایل تابستان ۱۴۰۲ دریاچه را از دست دادیم.

وی افزود: از ابتدای سال آبی و در اسفندماه سال گذشته همچنین فروردین سال جاری و به خصوص از ابتدای اردیبهشت‌ماه، با شدت گرفتن بارندگی‌ها و ورود آب به دریاچه بزنگان، این روزها دریاچه جانی دوباره گرفته است.

ملتجی با اشاره به بارندگی‌های بسیار خوب اردیبهشت‌ماه و مقایسه آن با بازه زمانی مشابه سال گذشته، اظهار کرد: بارندگی در شهرستان سرخس از ابتدای اردیبهشت سال جاری تاکنون حدود ۶۴ میلیمتر بوده است، در حالی که میزان بارندگی در مدت مشابه سال گذشته، تنها ۱.۷ میلیمتر بوده که این خود نشان‌ می‌دهد منابع آبی شهرستان سال گذشته چه فشاری را متحمل شده‌اند و همین امر باعث خشک شدن دریاچه و حتی خشک شدن چشمه‌های اطراف دریاچه شد.

وی خاطرنشان کرد: براثر بارندگی‌های اخیر و از چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت سال جاری تا ۲۲ اردیبهشت‌ماه، تراز آب دریاچه بزنگان ۲۰ سانتی‌متر افزایش داشته است و این باعث می‌شود که حیات زیستی اطراف دریاچه بهتر از قبل باشد و در آینده نزدیک شاهد حضور پرندگان نیز باشیم.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست سرخس گفت: در حال حاضر مهمترین چالش دریاچه بارندگی‌ها هستند و اگر بارش‌ها در همین میزان متوقف شده و ادامه نداشته باشد با گرم شدن هوا و افزایش تبخیر سطحی و از طرفی کاهش دبی چشمه‌ها، دریاچه مجدد با بحران مواجه خواهد شد که امیدواریم این اتفاق نیفتد.

ملتجی تصریح کرد:: یکی از چالش‌های دیگر این اثر طبیعی ارزشمند، موضوع تصرف قطعه زمینی در بستر دریاچه است که از سال‌ها قبل و از حدود سال ۱۳۸۷ اداره محیط‌زیست با آن مواجه بوده و یک باب چشمه هم در داخل این قطعه زمین است.

وی افزود: اگرچه جهت جریان این چشمه به سمت دریاچه است اما مالک، محل چشمه را خاک‌برداری کرده، آب آنجا جمع شده و با موتور پمپ آب را کشیده و برای آبیاری زمین‌های کشاورزی یا فروش از آن بهره‌برداری می‌کند.

وی گفت: علی‌رغم اینکه برای این زمین سند صادر شده است و سند رسمی دارد، اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان و اداره کل محیط‌زیست استان، با جدیت پیگیر موضوع بوده و تلاش می‌شود که به این تصرف و مالکیت خاتمه دهیم که کمک بزرگی به حیات آینده دریاچه خواهد بود.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست سرخس گفت: پیش از این و سال‌های قبل، گونه‌های شاخص پستاندار از جمله گراز، گرگ، خرگوش، شغال، روباه و انواع خزندگانی از جمله کفچه‌مار، افعی، مارمولک، بزمچه و ... را در اطراف دریاچه داشتیم و در حال حاضر هم کم‌ و ‌بیش خزندگان دیده می‌شوند.

 ملتجی بیان کرد: در حال حاضر نیز در اطراف دریاچه گونه‌هایی مثل گراز را داریم اما تعداد و تنوع آن‌ها نسبت به قبل بسیار کمتر شده است که امیدواریم با حیات دوباره دریاچه، روز به روز شاهد افزایش گونه‌های جانوری در اطراف دریاچه باشیم.

وی یادآور شد: در سال‌های گذشته شاهد حضور انواع و اقسام پرنده‌های مهاجر از جمله چنگر، مرغابی‌ها، غاز، فلامینگو، پلیکان، حواصیل و ... در این دریاچه بودیم اما در حال حاضر با وجود اینکه دو ماه از آبگیری دریاچه گذشته تا این لحظه پرنده‌ای در دریاچه مشاهده نشده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha