• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1403022417500
  • خبرنگار : 71616

وزیر صمت در مراسم رونمایی از لوکوموتیو Map30 عنوان کرد

تولید لوکوموتیوهای برقی، هیبریدی و هوشمند به زودی

تولید لوکوموتیوهای برقی، هیبریدی و هوشمند به زودی

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم رونمایی از لوکوموتیوmap30 صنعتی شدن را یک ضرورت دانست و گفت: این محصول امروز است که تولید و تمام شد؛ ما محصول فردا می‌خواهیم. لکوموتیو برقی، لوکوموتیو هیبریدی و لوکوموتیو هوشمند خواسته ما است.

به گزارش ایسنا، امروز مراسم رونمایی از لوکوموتیو باری map30 و موتور MP610 با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون وزیر راه و شهرسازی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و مهندسان گروه صنعتی مپنا در محل کارخانه لوکوموتیو مپنا برگزار شد.

عباس علی‌آبادی- وزیر صنعت، معدن و تجارت- در این مراسم با بیان اینکه صنعت ایران و به‌ویژه صنایع هایتک همچون مپنا افتخارآمیز هستند گفت: صنعتی شدن برای ما یک ضرورت است و برای این صنعتی شدن بایستی برای آن بازار ایجاد کنیم، این لوکوموتیو که امروز رونمایی شد، محصول امروز است که تولید و تمام شد؛ ما محصول فردا می‌خواهیم. لکوموتیو برقی، لوکوموتیو هیبریدی و لوکوموتیو هوشمند خواسته ما است.

وی افزود: زمانی با چینی‌ها قراردادهایی داشتیم که برای ما لوکوموتیو بسازند و سپس به تدریج آن‌ها را داخلی‌سازی کنیم؛ اما بعد، تصمیم گرفتیم که خودکفا عمل کرده و روی پای خود بدون هیچ پشتیباتی بایستیم و با اتکاء به مهندسان و توانمندی‌ داخلی، تولید محصول داشته باشیم. نتیجه این شده است که محصول امروز، تجاری و یکی از بهترین محصولات مپناست. 

مقام عالی وزارت صمت، خاطر نشان کرد: الگوبرداری‌ها از نمونه در دسترس صورت گرفت و ابتدا محصول map24 را به‌روز و ایرادات آن را برطرف کردیم و امروز به map30 رسیدیم.

علی‌آبادی ادامه داد:  این موتور، یک محصول فرعی است که در حوزه‌های برق، دریا (شناورها) و در حوزه ریلی، کمک‌رسان ماست؛ سال ها در کشور به دنبال تولید موتور ۴۰۰۰ اسب بودیم که انجام شد و به پشتوانه‌ همین ظرفیت‌های موجود، به زودی لوکوموتیو برقی و لوکوموتیو هوشمند خواهیم داشت و عرضه خواهد شد. در ادامه لوکوموتیو برقی و هیبریدی هم تولید خواهیم کرد. انتظار (دست‌یافتنی)  از مپنا، لوکوموتیوهای آینده که هوشمند، برقی و هیبریدی هستند، است. 

قطعاتی را باید بسازیم که بیشترین منفعت را داشته باشد

وزیر صمت تصریح کرد: صنعت حمل‌ونقل ریلی یکی از مهمترین گذرگاه‌ها است؛ بایستی بر صنعت ریلی به صورت اساسی سرمایه‌گذاری کنیم. خوشبختانه در کشور از ظرفیت نیروی انسانی فراوان هم بهره‌مند هستیم و به سرعت می‌توان ظرفیت ایجاد کرد. به جرأت بنده می‌توانم اعلام کنم که هیچ محدودیتی نداریم. ضمن اینکه اراده دولت نیز این است که منویات مقام معظم رهبری را مبنی بر تقویت تولید که در راستای حمایت از ساخت داخل است را با تمام قوا پیگیری کنیم. 

مقام عالی وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید بر اینکه بایستی دائما به دنبال نوآوری و برون‌سپاری باشیم، گفت: مهندسی صورت گیرد و سپس به سمت برون‌سپاری حرکت کنیم؛ همیشه روش ما در مپنا این بوده است که مهندسی انجام می‌شد و سپس برون‌سپاری صورت می‌گرفت، اما همه تلاش این بود که ایجاد گلوگاه برای کشور نکنیم؛ لذا بنده این اطمینان را می‌دهم هر محصولی که از مپنا خارج می‌شود، هیچ گلوگاهی ندارد. گلوگاه‌ها همگی شناسایی شده و برای آن راه‌حل پیدا شده است.

وی تصریح کرد: در گام بعدی، بایستی حداکثرسازی منفعت را پیگیری کرد. ما قطعاتی را باید بسازیم که بیشترین منفعت را داشته باشد، سپس سراغ قطعاتی می‌روم که اشتغالزایی و... را دنبال می‌کند.

علی‌آبادی تصریح کرد: همانطور که اشاره شد، ما لوکوموتیوهای برقی، هیبریدی، هوشمند و در واقع لوکوموتیوهای آینده را می‌خواهیم؛ نه اینکه این لوکوموتیوهای فعلی را نخواهیم؛ نه؛ همه را می‌خواهیم. یک مورد از این تولیدات روی دست شرکت نخواهد ماند. تمام شرکت‌های معدنی، صنعتی اعتم از دولتی و خصوصی افتخار می‌کند که از تجهیزات ایرانی استفاده کنند؛ علاوه براینکه محصول داخلی و حاصل توانمندی‌ ایرانی‌هاست، نگرانی از بابت خدمات پس از فروش ندارد و از همه لحاظ پشتبانی می‌شود؛ پس چرا باید به سراغ خارجی‌ها برود؛ به عقیده بنده، هیچ ایرانی نیست این موضوع را رد کند. 

بن بستی در ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات نداریم

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه در حاشیه‌ این مراسم، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات برای ما هیچ بن‌بستی وجود ندارد؛ نه این منظر که محصولی تولید می‌کنیم که بقیه هم تولید می‌کنند؛ بلکه اینکه محصولاتی تولید می‌کنیم که دیگران هنوز نساخته‌اند. ما در نوآوری و مهندسی، در موقعیتی قرار گرفته‌ایم که برخی شرکت‌های دانش‌بنیان محصولی تولید کرده‌اند که هنوز نمونه خارجی ندارد. 

علی‌آبادی گفت: بنده قول داده‌ام که به لحاظ تعدادی همه‌ چهار رقمی که بر این لوکوموتیو درج شده است را خواهیم داشت.البته ارتقا صورت خواهد گرفت؛ از مپنا خواهیم خواست که این لوکوموتیو را مرتبا به‌روز کنند؛ اکنون دیزلی است، سپس هیبرید، برقی و هوشمند شوند و سپس تزاز هوشمندسازی آن تغییر کند. حرکت متناسب با حرکت روز دنیا خواهد بود.

به دنبال بازارهای بزرگ و اصلی هستیم

وی تصریح کرد: صادرات از جمله اولویت‌های اصلی صنعت ماست؛ شعار ما در وزارت صمت، صنعت دانش‌بنیان صادرات محور است؛ بنابراین هدف‌گیری اصلی ما این است که بازارهای دنیا را درنوردیم؛ نه اینکه صرفا در بازار داخل توقف کنیم. در بازار دنیا بودن مدعی بر چند شاهد است؛ در ابتدا شاهد بر کیفیت است؛ بدین معنا که کیفیت ما در تراز جهانی است. البته بازارهای صادراتی، بازارهای متنوعی است، ما به دنبال بازارهای بزرگ و اصلی هستیم.

وزیر صمت ادامه داد: نمایشگاه اکسپو ٢٠٢۴ اخیرا که برگزار شد، خود دلیلی بر این بود که دنیا امروز، باور کرده است که ما می‌توانیم که بیش از ٢٠٠٠ بازرگان تزار اول به ایران می‌آیند و ما نمی‌توانیم برخی از آن‌ها را اسکان دهیم.

مقام عالی وزارت صمت در رابطه برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل در حوزهای دیگر که تاکید رئیس جمهور نیز بوده است، گفت: آنچه که مهم بود، به عقیده بنده اتفاق افتاد.  خواسته و هدف ما این بود که برقی‌سازی یک مطالبه ملی باشد؛ در حال حاضر مردم ما این خواسته را دارند. لوکوموتیوهای برقی یا خودروهای برقی از این جهت مهم هستند که دانش امروز هستند؛ نه دانش گذشته. البته مطالبه ما فراتر از همه‌ اینهاست و به دنبال این هستیم که به‌زودی خودروهای با تراز هوشمندی را در بازار شاهد باشیم. امسال در صنایع این رویکرد و جهت‌گیری را خواهیم داشت. بایستی به سمت خودروها و لوکوموتیوهایی برویم که بیشترین بهره‌وری را دارند. در برقی‌سازی بهره‌وری را می‌بینیم بدین معنا که مصرف سوخت به شدت کاهش پیدا می‌کند، نوع سوخت از محدودیت خارج می‌شود و می‌توان از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کرد. اولویت در دنیا در گذشته، در برقی‌سازی  از حوزه ریلی آغاز شده اما ما هر دو را همزمان پیش می‌بریم.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha