• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403022417513
  • خبرنگار : 71610

شکنجه؛ حربه رژیم صهیونیستی علیه اسرای فلسطینی

شکنجه؛ حربه رژیم صهیونیستی علیه اسرای فلسطینی

رژیم صهیونیستی در کمپین مبارزه خود علیه ملت فلسطین از هر جنایتی از جمله، تخریب خانه‌ها، حملات و موج بازداشت استفاده می‌کند تا به اهداف خود دست یابد، در همین راستا، ارتش این رژیم شمار قابل توجهی از اهالی غزه را از زمان آغاز حملات به این باریکه بازداشت کرده و از ارتکاب هیچ جنایتی علیه آنها از شکنجه و ضرب و شتم گرفته تا اعدام میدانی فروگذار نکرده است.

به گزارش ایسنا، رژیم صهیونیستی همزمان با آغاز اشغالگری در نوار غزه، بازداشت‌های گسترده‌ای را در کرانه باختری اشغالی و قدس انجام داد و با شروع حمله زمینی به نوار غزه، نیروهای این رژیم اقدام به بازداشت شمار زیادی از فلسطینی‌ها در این باریکه کردند.

طبق گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، ارتش رژیم صهیونیستی از ابتدای حملات به نوار غزه تا کنون ۸۷۰۰ فلسطینی را در غزه و کرانه باختری بازداشت کرده است. شماری از این افراد آزاد شده‌اند اما اکثریت انها همچنان در زندان‌های رژیم صهیونیستی بوده و با شرایط بسیار دشواری دست و پنجه نرم می‌کنند.

براساس داده‌های آماری نهادهای حقوق بشر و نهادهای مربوط به اسرا، این موج بازداشت شامل زنان، کودکان، روزنامه نگاران و پزشکان است و این درحالی است که محل نگهداری بازداشت شدگان در غزه مشخص نیست و کسی از سرنوشت آنها اطلاعی ندارد.

طبق این گزارش، روش بازداشت و شرایط بازداشت شدگان پس از هفتم اکتبر مانند قبل از آن نبوده و این موج بازداشت همراه با جرایم و تشدید تخلفات از جمله سوء استفاده، ضرب و شتم، تهدیدات علیه بازداشت شدگان و خانواده‌های آنها بوده است.

مقامات رژیم اشغالگر ساکنان نوار غزه را به صورت جداگانه از بقیه اسرا و بازداشت شدگان فلسطینی نگهداری می‌کنند و بسیاری از آنها در داخل اردوگاه‌های ارتش این رژیم، که عمدتاً در صحرای «نقب» قرار دارند، بازداشت شده‌اند.

اظهارات بسیاری از زندانیانی که آزاد شده‌اند نشان می‌دهد شکنجه بازداشت شدگان اهل غزه در مراکز و زندان‌های رژیم اشغالگر به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است و رفتار غیر انسانی با آنها صورت می‌گیرد.

مرکز حقوق بشری «المیزان» در این باره اعلام کرده است: تعداد فلسطینی‌هایی که پس از بازداشت در زندان‌های اسرائیل جان باختند بسیار بیشتر از موارد مستند است. این موضوع از گزارش‌ نهادهای مختلف و شهادت اسرا و زندانیان آزاد شده مشخص می‌شود و بسیاری از آنها اعلام کرده‌اند که حین بازداشت با شکنجه شدید و ضرب و شتم مواجه بوده‌اند.

اوج تخلف علیه اسرای فلسطینی به اجرای مجازات اعدام علیه برخی از آنها می‌رسد و نیروهای رژیم اشغالگر پس از بازداشت این افراد برخی از آنها را اعدام کرده‌اند و طبق گزارش منابع فلسطینی از هفتم اکتبر تا کنون دست‌کم ۱۸ بازداشت شده و اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند.

رژیم صهیونیستی پیکر ۱۶ تن از شهدای مذکور را تا کنون تحویل نداده است و این درحالی است که گزارش‌های رسانه‌های عبری حاکی از شهادت ده‌ها بازداشت شده فلسطینی در اردوگاه‌های ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه به دلیل شکنجه شدید و اعدام میدانی است.

از برجسته‌ترین موارد مستند شده که شاهدی بر وحشیگری رژیم اشغالگر و نقض کلیه آداب و رسوم بین‌المللی و میثاق‌ها است، بازداشت دکتر «عدنان البرش» و اعدام او است.

البرش دسامبر ۲۰۲۳ توسط نیروهای رژیم اشغالگر در بیمارستان جبالیا در شمال نوار غزه بازداشت شد. البرش، ۵۰ ساله به عنوان رئیس بخش ارتوپدی در بیمارستان «الشفا» در شهر غزه مشغول به کار بود و همچنین سمت رئیس بخش پزشکی انجمن فوتبال فلسطین و عضو کمیته هیات مدیره شورای پزشکی فلسطین را بر عهده داشته و جان شمار زیادی از فلسطینی‌ها را نجات داده بود.

سازمان امور اسرا و آزادگان به همراه باشگاه اسرای فلسطینی اوایل ماه جاری میلادی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که نیروهای رژیم اشغالگر ۱۹ آوریل دکتر البرش را به قتل رساندند و خبر شهادت وی در داخل زندان «عوفر» به طور رسمی روز پنجشنبه دوم مه اعلام شد.

مرکز المیزان در این باره گزارش داده است: از هفتم۷ اکتبر ۲۰۲۳، مقامات اسرائیل نه تنها وکلا و هیات‌های کمیته بین‌المللی صلیب سرخ را از بازدید شرایط اسرای فلسطینی منع کرده‌اند، بلکه از ارائه اطلاعات دقیق درباره هزاران بازداشت شده در نوار غزه خودداری کرده‌اند.

صبح روز پنجشنبه دوم مه مقامات رژیم اشغالگر بیش از ۶۰ بازداشت شده فلسطینی را از طریق گذرگاه کرم ابو سالم آزاد کردند که علائم روشنی از شکنجه‌های جسمی به وضوح روی بدن برخی از آنها دیده می‌شد. علاوه بر این در بین این گروه پیکر شهید «اسماعیل عبدالباری خضر» ۳۳ ساله نیز وجود داشت.

دکتر «مروان الهمص» مدیر بیمارستان «ابو یوسف النجار» در رفح پس از تحویل پیکر این شهید فلسطینی گفت: هنگام بررسی جسد، علائم شکنجه روی مچ دست او دیده شد و در شانه‌ها، سینه و زانوها تورم دیده می‌شد و این شواهد نشان می‌داد که وی در داخل زندان تحت شکنجه درگذشته است.

وی افزود: ما نمی‌دانیم که آیا وی در هنگام شکنجه دچار سکته مغزی شده است یا خیر، اما شواهد قطعی وجود دارد که وی در داخل زندان به شهادت رسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha