• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۲
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1403022417528
  • خبرنگار : 71290

در ملاقات هیاتی از استان «جیانگ شی» چین

بروجردی: محدودیتی برای توسعه روابط ایران با چین وجود ندارد

بروجردی: محدودیتی برای توسعه روابط ایران با چین وجود ندارد

رئیس انجمن دوستی ایران و چین تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای توسعه روابط میان دو کشور قائل نیست و فضای زیادی در زمینه‌های گوناگون برای افزایش همکاری‌ها وجود دارد.

به گزارش ایسنا، علاءالدین بروجردی امروز -۲۴ اردیبهشت- در ملاقات «یین جیان یه» معاون کمیته مشورتی استان جیانگ شی که در راس هیاتی از این استان به ایران سفر کرده است، با اشاره به روابط دوستانه تاریخی و اشتراکات فرهنگی فراوان میان دو کشور، اظهار امیدواری کرد: ایران و چین بیش از پیش گام‌های بلندتری در مسیر توسعه روابط بردارند.

وی با بیان اینکه انجمن دوستی ایران و چین بسیار علاقه‌مند است تا برای اجرای تفاهم‌نامه ۲۵ ساله میان دو کشور در حوزه‌های مختلف گام‌های عملی برداشته شود، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای توسعه روابط دوجانبه قائل نیست و فضای زیادی در زمینه‌های گوناگون برای افزایش همکاری‌ها وجود دارد.

بروجردی با بیان اینکه مردم ایران همکاری‌های چین را به ویژه در دوران سخت جنگ تحمیلی هشت ساله و دوران شیوع ویروس کرونا فراموش نخواهند کرد، ایران و چین را دوستانی برای تمام فصول یکدیگر دانست و گفت: زمانی که حادثه میدان «تیان آن من» رخ داد و سفرای بسیاری از کشورها محل ماموریت خود را ترک کردند، وی به عنوان سفیر وقت ایران در پکن، در محل ماموریت خود ماند و ایران، چین را در شرایط سخت ترک نکرد.

رئیس انجمن دوستی ایران و چین با اشاره به شبکه مترو تهران به‌عنوان یکی از نمادهای خوب همکاری دو  کشور که مردم ایران امروز از نزدیک شاهد مزایای آن هستند، به موضوع رتبه نخست چین در فناوری قطارهای سریع السیر اشاره کرد و گفت: در صورت اجرا شدن خطوط قطارهای تندرو توسط شرکت‌های چینی در ایران، مردم با مشاهده این‌گونه پروژه‌ها و دستاوردها، بیش از پیش نگاه مثبت‌تری به چین و همکاری‌های میان دو کشور خواهند داشت ضمن اینکه در حوزه صنایع هواپیمایی هم ظرفیت‌های همکاری میان دو کشور وجود دارد.

بروجردی افزود: حضور و فعالیت شرکت‌های چینی در حوزه توسعه صنایع نفت و گاز ایران هم می‌تواند بسیار موثر باشد.

وی همچنین پیشنهاد ایجاد رابطه خواهرخواندگی میان استان جیانگ شی چین با یکی از استان‌ها ایران را مطرح کرد که با استقبال طرف چینی مواجه شد.

رئیس انجمن دوستی ایران و چین همچنین ورود سفیر جدید جمهوری خلق چین به تهران به خانم «فو» نفر دوم سفارت چین در تهران در جلسه ملاقات با هیات استان جیانگ شی حضور داشت، تبریک گفت.

«یین جیان یه» معاون کمیته مشورتی استان جیانگ شی نیز در این ملاقات، همکاری با انجمن دوستی ایران و چین را بسیار مهم برشمرد و از اقدامات انجمن برای هماهنگی‌های سفر و برنامه ملاقات‌های هیات استان جیانگ شی به ایران قدردانی کرد و از انجمن دوستی ایران و چین خواست تا سفری به این استان چین داشته باشند.

این مقام استانی چین با اشاره به سفر روز گذشته خود به اصفهان و ملاقات با محمود حقیقت سرشت معاون اقتصادی استاندار اصفهان، گفت که در این ملاقات موضوعات خوبی مطرح شد و ظرفیت‌های دو استان اصفهان و جیانگ شی برای افزایش همکاری‌ها مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.

به گفته وی، مقرر شد استان‌های اصفهان و جیانگ شی هر کدام کارگروهی را برای پیشبرد موضوع های مطرح شده در ملاقات مقامات استانی تشکیل دهند.

«یین جیان یه» با اشاره به ظرفیت‌های بالای گردشگری و اقتصادی استان جیانگ شی در زمینه‌های گوناگون ازجمله صنعت هواپیما سازی، الکترونیک و صنایع فلزات، گفت: استان جیانگ شی اگرچه از نظر اقتصادی هنوز با برخی استان‌های  مطرح چین فاصله دارد اما در سال گذشته به رشد اقتصادی هشت درصدی دست یافت که به نوبه خود قابل توجه است.

وی گفت که در سال‌های اخیر روند همکاری میان استان جیانگ شی با ایران تقویت شده و به عنوان مثال استان جیانگ شی  یک پروژه همکاری مشترک در حوزه معدن با استان آذربایجان شرقی در ایران دارد ضمن اینکه دو کشور می‌توانند در آینده پروژه‌های همکاری بیشتری در قالب طرح یک پهنه-یک راه داشته باشند.

این مقام استانی چین با اشاره به سخنان خانم «فو» نفر دوم سفارت چین در تهران مبنی بر اینکه سفیر جدید چین در ایران اهمیت بسیار ویژه‌ای به نقش انجمن‌های دوستی دو کشور در کمک به توسعه روابط دارد ، گفت: این سخنان باعث تشویق و امیدواری مضاعف استان جیانگ شی برای افزایش همکاری‌ها با ایران شده است.

خانم «فو» نیز در این ملاقات ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده توسط انجمن دوستی ایران و چین برای سفر هیاتی از استان جیانگ شی به ایران، روابط دو کشور، اظهار داشت که سفیر جدید جمهوری خلق چین در تهران که به تازگی وارد ایران شده است، نگاهی ویژه به نقش انجمن‌های دوستی دو کشور برای توسعه مناسبات دارد و خواستار آن است تا همکاری‌های بین استانی دو کشور تقویت شود.

وی گفت که دو کشور در طول تاریخ همکاری‌ها، هیچ‌گاه نقطه تاریکی در روابط نداشته‌اند و آقای شی جین پینگ رئیس جمهوری چین در سفر سال  ۲۰۱۶ به تهران خواستار آن شد تا روابط دو کشور دوست به سطح راهبردی ارتقا یابد.

خانم فو یادآوری کرد که در جریان سفر سال گذشته آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران به چین هم ، آقای  شی جین پینگ به صراحت تاکید کرد که صرف نظر از هر شرایطی که در جهان ایجاد شود، شرایط روابط دوستانه و همکاری ایران چین تغییر نخواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha