• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۴
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1403022417530
  • خبرنگار : 71567

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

الگوی حکمرانی هلال احمر تدوین شود/ ضرورت تدریس این الگوها در دانشگاه‌ها

الگوی حکمرانی هلال احمر تدوین شود/ ضرورت تدریس این الگوها در دانشگاه‌ها

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر ضرورت تدوین الگوی حکمرانی هلال احمر تاکید کرد و گفت: باید این الگوهای حکمرانی مدون شود و در دانشگاه‌ها و در رشته‌های حکمرانی، مدیریت و سیاست تدریس شود.

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در دومین گردهمایی مبلغان بشردوستی سازمان هلال‌احمر اظهار کرد: جمعیت هلال احمر مجموعه‌ای است که توفیق فراوان دارد چراکه به نیازمندان و مردم گرفتار در بحران‌ها کمک می‌کند، این روزها هم به خاطر وقوع سیل در افغانستان اعلام آمادگی کرد که به مردم این کشور کمک کند.

وی ادامه داد:‌ جمعیت هلال‌احمر در پزشکی و امدادی خدمات فراوانی انجام می‌دهد اما هلال احمر دستاوردی دارد که کمتر مورد توجه بوده است، جمعیت هلال از الگوی حکمرانی امدادگری برخوردار است این الگو هنوز روایتگری و مدون نشده است اما در مقام تحقق، تحقق پیدا کرده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه باید الگوی حکمرانی هلال احمر تدوین شود، بیان کرد: یکی از نهادهایی که الگوی حکمرانی دارد، هلال احمر است. ارکان حکمرانی رصد و سیاستگذاری، تنظیم‌گری و تصدی‌گری مردمی است، همه ارکان حکمرانی در هلال احمر وجود دارد، سه میلیون داوطلب مردمی پتانسیل خوبی برای این نهاد است، بنابراین الگوی حکمرانی هلال احمر، حکمرانی ولایی مردمی در این نهاد در جریان است. شبیه این الگو در بسیج مستضعفین وجود دارد، بسیج از الگوی حکمرانی و ظرفیت های مردمی برخوردار است و اتفاقا مانند هلال احمر، الگوی خود را مدون نکرده است.

خسروپناه ادامه داد: باید این الگوهای حکمرانی مدون شود و در دانشگاه‌ها و در رشته‌های حکمرانی، مدیریت و سیاست تدریس شود.

وی با اشاره به تولید نظریه‌های علوم انسانی اضافه کرد: نظریه‌ها در علوم انسانی از واقعیت‌های خارجی استخراج می‌شود، نظریه‌هایی مانند شخصیت، فرهنگی و غیره از واقعیت‌های خارجی استخراج شده است، چه واقعیتی اثربخش‌تر از واقعیت هلال احمر است، این الگو باید در کتابها مدون و به دانشجویان و دانش آموزان تدریس شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از دستاوردها الگوی حمکرانی هلال‌، پیوند هلال احمر با حوزه علمیه است. این پیوند چند توجیه عقلانی دارد، اول اینکه هلال احمر یک نهاد حاکمیتی مردمی است، حوزه علمیه نیز یک نهاد مرجعیت مردم پایه است. وجه اشتراک این دو به لحاظ مردم پایه بودن این ارتباط را شکل داده است. هلال احمر مأموریت رفع نیاز مردم را برعهده دارد، ‌حوزه علمیه نیز نیازهای دینی را رفع می‌کند. علما همواره نقش مهمی در تأسیس مؤسسات خیریه داشتند چراکه مردم به روحانیت اعتماد دارند.

استاد خسروپناه با بیان اینکه پشتوانه کارهای هلال احمر، بنیان‌های حکمی، احکام شرعی و ارزش‌های اخلاقی است، گفت: مسئولیت اصلی حوزه‌های علمیه نیز تدوین این پشتوانه‌هاست. یکی از مهمترین بحران‌های انسان معاصر بحران هویت است، بشر امروز بیشتر از همه دوران‌ها گرفتار پوچی، نهلیستی، لامپنیسم فرهنگی، ابتذال از خودبیگانگی است. نماد این ابتذال در موسیقی‌های مبتذل و سریال‌ها مشاهده می‌شود. امروز بحران هویت بحرانی وحشتناک است، ممکن است برخی از جوان‌های ما نیز درگیر شوند، این پرونده جدیدی است که هلال‌احمر می‌تواند به آن بپردازد، چراکه بحران هویت منشأ بحران‌های دیگر نظیر خانواده است، هلال‌احمر می‌تواند به کمک فضلای حوزه و دانشگاه این کار را انجام دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha