• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۲۴
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 1403022417584
  • منبع : نمایندگی کهگیلویه و بویراحمد

شمال جنوب ایران را بشناسید

شمال جنوب ایران را بشناسید

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد در قلب بلندی‌های پرفراز و نشیب زاگرس، پهنه‌ای زیبا، گستره ناشناخته و دیاری دیرپا به قدمت تاریخ آرمیده است که به شمالی در جنوب معروف است.

در قلب بلندی‌های پرفراز و نشیب زاگرس، پهنه‌ای زیبا، گستره ناشناخته و دیاری دیرپا به قدمت تاریخ آرمیده است. این سرزمین عروس سرسبز، بهشت اکوتوریسم زاگرس و شمالی در جنوب ایران معروف است،جغرافیای دیر آشنای این دیار عرصه جولان شگفتی‌های زیبای طبیعی است که نامش را از دلاور مردی مردانش گرفته است،سبزینگی اش روح را صفا و جسم را جلا می دهد و خستگی از تن رهگذران، مسافران و گردشگران می‌زداید تناوری درختان جنگلی اش به مردمانش مقاومت می‌آموزد و چمنزارهایش مناظری بی‌بدیل می‌آفریند که گردشگران همیشه آرزوی دیدار دوباره‌اش را دارند.

از سرمای سرد بویراحمد تا گرمای گرم کهگیلویه و گچساران سرزمینی است به وسعت چهار فصل آن هم در همیشه زمان و در طول سال،هر سرزمینی چهار فصل دارد اما استان کهگیلویه و بویراحمد همیشه چهار فصل را دارد چرا که آشتی وصف ناپذیر کوه و رود، جنگل و دشت، سبزی و سبزینگی اش و...، مولد چشمه سارها، آبشارها، رودخانه‌ها، گل‌ها و درختان زیبای سرزمین چهار فصل شده است تا موزه اکوتوریسم ایران باشد و نمایشگاهی از تنوع آب و هوایی، گونه‌های گیاهی و جنگلی و جانوری و اشکال متنوع زمین شناسی را به معرض دید گردشگران بگذارد. کوه‌های سپید قبای زاگرس و قله بلند قامت دنا، دل سفیدی و بلند همتی را آموزه زیست و حیات مردمی این سرزمین ساخته است.

«فرشید کرمی»، معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: این استان بدلیل توانمندی‌های ویژه ای در بخش گردشگری طبیعی یا اکوتوریسم همچون شمالی در جنوب کشور است.

وی افزود: در پهنه گسترده ایران زمین هنوز مناطق بسیاری وجود دارد که زیبایی ها و جاذبه های آن چندان شناخته شده نیست و از چشم دور مانده است و هنوز هم جلوه های آن به گردشگران، مسافران و میهمانان داخلی و خارجی شناسانده نشده که استان کهگیلویه و بویراحمد را می توان در زمره چنین مناطقی برشمرد.

کرمی اظهارکرد: استان کهگیلویه وبویر احمد گوشه ای از مهد تمدن ایران زمین، دیار کوهستان های سربه فلک کشیده و طبیعت بکر و دست نخورده است. مناظر زیبا و دیدنی این سرزمین حس زیبای سحرانگیز را برای مسافران، میهمانان و گردشگران داخلی و خارجی تداعی می کند و شمالی در جنوب کشور را به تصویر می کشاند.

شمال جنوب ایران را بشناسید

معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: وجود بیش از دو هزار و ۶۳۰ اثر تاریخی از دوره نوسنگی تا دوره معاصر، بالغ بر ۳۰۰ مکان زیارتی و تفرجگاهی، ۵۰۰ چشمه جوشان آب آشامیدنی و معدنی، ۲۰ رودخانه بزرگ و کوچک، بیش از ۴۰ آبشار دائمی و فصلی و ده‌ها پارک جنگلی، دریاچه های طبیعی، سدهای بزرگ و کوچک، دشت‌های وسیع، جنگل‌های چشمگیر، مناطق حفاظت شده با گونه های جانوری و گیاهی متعدد، غارها و اشکفت‌ها، باغ‌های زیبا،کوه های سربه فلک کشیده با دامنه های سر سبز و همچنین  رایحه خوش گیاهان در دشت ها و کوهساران بخش کوچکی از جاذبه های این سرزمین می باشد.

کرمی تصریح کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد از جاذبه های تاریخی نظیر شهر قدیم دهدشت (بلاد شاپور)، نقوش برجسته تنگ سروک، قلعه چرام، چهارطاقی خیرآباد، پل پریم، تپه تل خسروی، گورستان تاریخی لما و... برخوردار است.

وی ادامه داد: این جاذبه ها به همراه جاذبه های بی نظیر و فراموش نشدنی طبیعی همچون آبشار کمردوغ، چشمه بلقیس چرام، برم الوان، روستای مارین، گردنه شلالدون، پارک جنگلی آبشار یاسوج، منطقه کوه گل و... می تواند جزو خاطرات به یادماندنی یک مسافر باشد و برای همیشه در ذهن او باقی بماند.

معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل داشتن زیبایی های طبیعی، بکر و دست نخورده توانمندی‌های ویژه ای در بخش گردشگری طبیعی یا اکوتوریسم دارد.

کرمی تاکید کرد: چهره گوناگون طبیعت کوهستانی و سردسیر حوزه شمالی استان کهگیلویه و بویراحمد با طبیعت گرمسیری حوزه جنوبی ویژگی های یک منطقه همراه با طبیعت چهارفصل را برای آن به ارمغان آورده است.

شمال جنوب ایران را بشناسید

وی بیان کرد: علاوه بر همه پتانسیل‌ها و ظرفیت های استان، کوچ نشینی عشایر مناطق بویراحمد، بهمئی، دشمن زیاری، طیبی، بابوئی و چرام در اقلیم های گوناگون استان کهگیلویه و بویراحمد سرمایه ارزشمند فرهنگی و اجتماعی است که دارای جاذبه های ویژه و منحصر به فردی برای گردشگران این استان است.

بهترین زمان برای سفر به مناطق گرمسیری (شامل؛ کهگیلویه، گچساران، باشت، بهمئی، چرام و لنده) استان کهگیلویه و بویراحمد که به پایتخت طبیعت ایران معروف است، از بهمن ماه تا اوایل اردیبهشت ماه است و همچنین گردشگران داخلی و خارجی می توانند از اردیبهشت ماه تا مهر به مناطق سردسیری شامل بویراحمد، دنا و مارگون در این استان سفر کنند.

این استان دارای ۹ شهرستان بویراحمد، کهگیلویه، گچساران، دنا، مارگون، باشت، بهمئی، چرام و لنده، ۲۰ شهر، ۲۲ بخش، ۴۱ دهستان و بیش از ۲۰۰۰روستای دارای سکنه می باشد و با استان‌های چهارمحال و بختیاری، اصفهان، خوزستان، بوشهر و فارس همسایه است.

استان کهگیلویه و بویراحمد بر اساس آمار سال ۱۴۰۰ بیش از ۷۱۳ هزار نفر جمعیت دارد که بیشتر این جمعیت جوان بوده اند، حدود ۵۲رصد از جمعیت این استان شهر نشین و ۴۸ درصد روستا نشین هستند. بیش  از ۹۹.۸۴ درصد جمعیت این استان مسلمان می باشند. مردم این استان با گویش لری صحبت می کنند.

شمال جنوب ایران را بشناسید

شمال جنوب ایران را بشناسید

شمال جنوب ایران را بشناسید

شمال جنوب ایران را بشناسید

شمال جنوب ایران را بشناسید

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha