• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۲۸
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403022417593
  • خبرنگار : 50490

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل اعلام کرد

۲۷۴۹ مورد سگ گزیدگی در بابل طی یکسال

۲۷۴۹ مورد سگ گزیدگی در بابل طی یکسال

ایسنا/مازندران معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: از سال گذشته تاکنون سه هزار و ۶۷۵ مورد گزش توسط حیوانات در شهرستان بابل صورت گرفته که دو هزار و ۷۴۹ مورد آن گزش با سگ و ۹۲۸ مورد گاز گرفتگی توسط حیوانات دیگر بوده است.

مهمترین معضلات و مشکلات ناشی از افزایش جمعیت سگ های ولگرد، شیوع بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان، افزایش آن در جمعیت دامی و انسان و انتقال بسیاری از بیماری‌ها از سگ به انسان است که از مهمترین آنها می‌توان به بیماریهایی نظیر هاری، کیست هیداتیک، سالک،کالاآزار،لاروهای مهاجر احشایی بروسلوز و لپتوسپیروز اشاره کرد.
همچنین سگ های ولگرد بعنوان یکی از عوامل اصلی حمله و گزش به انسان مطرح هستند که در موارد عدیده‌ای گزش انسان توسط سگ ( بدون انتقال بیماری ) منجر به مرگ بالاخص در اطفال شده و سبب سلب آسایش عمومی در شهرها و روستاها شده و به عنوان یکی از مهمترین عوامل آلوده‌کننده پارک ها و تفرجگاه‌ها مطرح است.  

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل در گفت‌وگو اختصاصی با ایسنا از افزایش نگران کننده آمار سگ گزیدگی در بابل نسبت به سال گذشته هشدار داد و گفت: در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، ۶۰۰ مورد افزایش سگ گزیدگی در بابل داشته‌ایم.

وی افزود: از سه هزار و ۶۷۵ مورد گزش حیوانات در بابل هزار و ۸۱۲ مورد در شهر بابل و هزار و ۸۶۳ مورد در روستاها بوده است که بیشتر در سنین ۲۰ الی ۴۰ گزارش شده و گزش در آقایان بیشتر از خانم‌ها بوده است.

وی یادآور شد: خوشبختانه هیچ فوتی در سال گذشته بعلت گزش حیوانات نداشتیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه  ضرورت دارد مسئولانی همچون شهرداری و دیگر ارگان های مرتبط، در این مورد پیگیری لازم را داشته باشند، ادامه داد: واکسن هاری و تزریق ایمنوگلوبولین برای هر نفر حدود ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد، لذا در سال گذشته بیش از  ۴۰ میلیارد تومان برای گزش حیوانات در این شهرستان توسط دانشگاه علوم پزشکی بابل هزینه شده است.

عادل افزود: توجه شود، علاوه بر سگ تمامی پستانداران خونگرم مانند اسب، گاو، گوسفند، خرگوش، خوکچه و خفاش.. با گزش، چنگ زدن با ناخن، بزاق دهان و لیسیدن ویروس هاری را انتقال می‌دهند.

این مسئول اظهار کرد: اولین قدم پس از گزش یا هر گونه خراش با چنگ ناخن حیوانات، شست و شوی محل گزش با آب و صابون به مدت ۲۰ دقیقه و سپس مراجعه فوری به مرکز بهداشت شهرستان بابل است، البته لازم به ذکر است بدلیل اهمیت موضوع در شهرستان بابل دو مرکز درمان هاری یکی در میدان باغ فردوس روبروی بنیاد شهید و دیگری در روستای فیروزجاه بعلت صعب العبوری منطقه و فاصله زیاد از شهر بابل فعال است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل خاطرنشان کرد: بعلت بی هوازی بودن ویروس هاری محل گزش تا حد امکان نباید بخیه شود و یا حتی پانسمان محکم، مگر اینکه محل جراحت وسیع و عمیق و یا محل گزش دارای خونریزی زیاد باشد که در این صورت بخیه شل و با فاصله، با هدف جلوگیری از خونریزی زیاد انجام شود.

عادل با ذکر این نکته که هاری درمان ندارد ولی واکسن هاری می‌تواند باعث پیشگیری از ابتلا به این بیماری مهلک شود، گفت: همشهریان و مهمانان می‌توانند در صورت گزش و یا هر گونه خراش با چنگ ناخن حیوانات، جهت تزریق واکسن بصورت شبانه‌روزی به مرکز بهداشت بابل واقع در میدان باغ فردوس مقابل بنیاد شهید شهرستان مراجعه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha