• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۳
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403022417649
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی ۲۴ اردیبهشت؛ انتصاب معاون پارلمانی رئیس‌جمهور/اولین جلسه فراکسیون گام دوم

اخبار سیاسی ۲۴ اردیبهشت؛ انتصاب معاون پارلمانی رئیس‌جمهور/اولین جلسه فراکسیون گام دوم

«بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه کتاب»، «اولین جلسه فراکسیون گام دوم انقلاب»،‌ «تغییر معاون پارلمانی رئیس جمهور» و «جوابیه حسن روحانی به دلایل رد صلاحیتش» از موضوعات مهم خبری بیست و چهارم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ حوزه سیاست بود که می‌توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.

به گزارش ایسنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز با حضور در مصلای امام خمینی(ره) از سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کردند.

یکی از عکس‌های منتشر شده از این بازدید،‌ تصویر رمانی است به نام «تل‌آویو سقوط کرد» که رهبر انقلاب در حال مشاهده آن هستند. این رمان به قلم نویسنده عرب‌زبان خانم سمیه علی هاشم، سناریوی آزادی فلسطین و از بین بردن موجودیت اسرائیل است و توانست جایزه جشنواره کتاب فلسطین را به دست بیاورد.

یکی از غرفه‌داران هم انگشتری رهبر انقلاب را در جریان بازدید امروز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از نمایشگاه کتاب تهران درخواست کرد و آن را هدیه گرفت.

حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین پس از بازدید از نمایشگاه کتاب در مصاحبه‌ای، انگیزه خود از چنین بازدیدی را در درجه اول میل شخصی و علاقه به کتاب برشمردند و افزودند: یکی دیگر از دلایل بازدید از نمایشگاه کتاب، زمینه‌سازی برای ترویج کتاب و کتابخوانی است.

 ایشان افزودند: اعتقاد من این است که همه آحاد مردم در طبقات مختلف سنی و علمی نیازمند به کتاب هستند و هیچ چیزی نمی‌تواند جای کتاب را بگیرد.نباید فضای مجازی جای کتابخوانی را بگیرد و کتاب باید همواره در سبد خرید و در مجموعه اوقات مردم جای خاص خود را داشته باشد.

امروز همچنین بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای هیئت علمی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه‌السلام که در تاریخ چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار شده بود، منتشر شد.

ایشان در بخشی از بیاناتشان در این دیدار فرموند: به نظر من ما به عنوان شیعه، به عنوان مجموعه‌ی اهل تشیّع، یکی از وظایف بزرگمان این است که ائمّه‌ی خودمان را به دنیا معرفی کنیم. حالا بعضی از ائمّه (علیهم السّلام) مثل امام حسین (علیه السّلام) و امیرالمؤمنین (علیه السّلام)، به دلایلی معرفی‌شده هستند؛ دیگران درباره‌شان نوشته‌اند، گفته‌اند و نوعی شناخت از آنها در دنیای غیر شیعه و حتّی دنیای غیر اسلام وجود دارد؛ لکن اکثر ائمّه (علیهم السّلام) ناشناخته‌اند. امام حسن مجتبیٰ با آن عظمت ناشناخته است، حضرت موسی‌بن‌جعفر، حضرت هادی، امام جعفر صادق، با آن دستگاه عظیم و فعّالیّت فوق‌العاده، اینها در دنیا ناشناخته‌اند. اگر چنانچه درباره‌ی اینها حرفی هم گفته شده از غیر شیعه ــ قهراً از غیر شیعه که باشد، جنبه‌ی غیر فرقه‌ای پیدا میکند ــ خیلی قلیل و محدود است. حالا مثلاً فلان نویسنده‌ی عارف، در خلال عرفا اسم امام جعفر صادق را می‌آورد، مثلاً نیم صفحه یا کمتر درباره‌ی ایشان به عنوان یک فرد عارف و [مانند] اینها صحبت میکند؛ این [معرّفی] در این حد است، بیشتر نیست.

****

صبح امروز با برگزاری اولین جلسه فراکسیون گام دوم انقلاب تعدادی از نمایندگان مجلس یازدهم و منتخبان مجلس دوازدهم،  اولویت‌های مجلس آینده را تبیین کردند.

در این جلسه سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه ما در حوزه حقوق، مجلس را به دو وظیفه خطیر قانون گذاری و نظارت می‌شناسیم لذا قضاوت درباره عملکرد مجالس مختلف از منظر این دو وظیفه مهم و خطیر است، افزود: گاهی قانون گذاری بیشتر به معنای تعارض و ابهام بیشتر است و گاهی تمرکز بر قانون‌گذاری ما را از نظارت غافل می کند حال اینکه اساسا یک قانون‌گذاری خوب از دل یک نظارت خوب بیرون می‌آید.

در بخشی دیگری از این جلسه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تمام ایرادات لایحه عفاف و حجاب برطرف شده و آماده ابلاغ برای اجرا است، افزود: چند ایراد قانونی به لایحه وجود داشت که در آن نقش قانونی در برخورد با کشف حجاب و هنجارشکنان را تضعیف کرده بود لذا به اصلاح نیاز داشت.

احمد راستینه در ادامه با اشاره به اینکه طرح تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی موسوم به طرح صیانت هم در این مجلس پیگیری شد، تصریح کدردر کشور ما رهاشدگی عرصه فضای مجازی مشکلاتی را در پی داشته است و باید این فضا ساماندهی شود.

در همین ارتباط عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: ما در لایحه عفاف و حجاب جریمه ۱.۵ میلیون تومانی کشف حجاب را پیش‌بینی کردیم که در صورت تکرار جریمه ۳ میلیونی قطعی به آن اضافه شده و تبدیل به جریمه ۴.۵ میلیون تومانی می‌شود که در صورت پرداخت نشدن محدودیت‌هایی اعمال خواهد شد.

در ادامه این جلسه محسن رضایی دبیر شورای عالی هماهنگی سران قوا با بیان اینکه به تحولات جدی در حوزه حکمرانی اقتصادی در کشور نیاز داریم، گفت: شورای عالی اقتصادی برای سرعت بخشیدن به امور کشور و بالا بردن کارآمدی است و هدف دیگری ندارد.

دیگر اخبار مرتبط با این جلسه را می توانید در لینک های زی دنبال کنید.

بررسی عملکرد مجلس یازدهم؛ انگیزه سیاسی بر مسائل تخصصی غلبه نکند

 بسیاری از قوانین با یکدیگر هم‌خوانی ندارند

حدود ۸۵ منتخب مجلس دوازدهم از جوانان هستند

****

پس از رد صلاحیت حسن روحانی رئیس‌جمهور دولت‌های نهم و دهم برای انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری ، شورای نگهبان در نامه‌ای محرمانه دلایل متعدد رد صلاحیت را به روحانی اعلام کرد و حسن روحانیدر جوابیه‌ای مفصل به شورای نگهبان، دلایل رد صلاحیتش را منتشر کرد و مدعی غیر مستند بودن این دلال شد.

****

در پی استعفای سید محمد حسینی از معاونت پارلمانی رئیس جمهور و انتصاب وی به مشاور فرهنگی و اجتماعی رئیس جمهور،‌ امروز با حکم سید ابراهیم رئیسی، محمود حسینی‌پور استاندار سابق مازندران به عنوان معاون امور مجلس رییس جمهور منصوب شد.

دیشب نیز مشاور رسانه‌ای معاونت پارلمانی ریاست جمهوری درباره استعفای معاون پارلمانی رئیس جمهور توضیح داد که از قبل با نزدیک شدن به پایان مجلس یازدهم هماهنگی برای این جابجایی در جریان بود و علت آن هم شکل گیری مجلس جدید و فضای متفاوت آن و ضرورت برنامه ریزی جدید متناسب با مقتضیات مجلس دوازدهم بود بنابراین رئیس جمهور با استعفای آقای حسینی در این جایگاه موافقت کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha