• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۳۴
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 1403022417683
  • منبع : وزارت بهداشت و درمان

مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت اعلام کرد

توسعه گردشگری سلامت طب ایرانی در دستور کار وزارت بهداشت

توسعه گردشگری سلامت طب ایرانی در دستور کار وزارت بهداشت

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت از توسعه گردشگری سلامت طب ایرانی و جذب توریست در این حوزه به عنوان یکی از سیاست‌های مهم این دفتر یاد کرد و گفت: یکی از جاذبه‌های این نوع گردشگری، بحث ماساژ ایرانی است.

به گزارش ایسنا، دکتر نفیسه حسینی یکتا در مراسم پایانی اولین دوره جامع ماساژ و اسپا در گردشگری طب ایرانی اظهار داشت: تلاش در راستای اعتلا و رشد طب ایرانی که حوزه ای از فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی است، این مهم را میسر می کند که از این داشته منحصر به فرد ملی به بهترین شکل بهره برداری کنیم. باتوجه به اسناد بالادستی و نگاه بین المللی به طب ایرانی موظف هستیم در این حوزه تصمیم گیری و سیاستگذاری درست داشته باشیم.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر 9 دانشکده طب ایرانی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور به تربیت نیروی تخصصی طب ایرانی مشغول هستند و حدود 500 متخصص طب ایرانی در سطح کشور مشغول ارائه خدمت به جامعه هستند. علاوه بر این بالغ بر یک هزار پزشک عمومی دوره های موردتأیید وزارت بهداشت در حوزه طب ایرانی را پشت سر گذاشته و مشغول به فعالیت هستند.

حسینی‌یکتا افزود: برنامه ریزی برای آموزش نیروهای متخصص مورد تأیید وزارت بهداشت برای ارائه خدمات در سطوح و تنوع مختلف، همواره در دستور کار دفتر طب ایرانی و مکمل است. دوره‌های مهارتی در رشته‌های مختلف پیشنهاد شده و به اجرا درآمده است. ما درصدد رد و یا تأیید دوره های مختلف برگزار شده در سطح کشور نیستیم اما نیاز به همسان‌سازی و ایجاد دوره‌های جامع برای آموزش نیروهای موردتأیید وزارت بهداشت و معرفی آنها به مراکز درمانی و معاونت بهداشت وزارت بهداشت همواره وجود داشته است.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت گفت: یکی از سیاست‌های مهم دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت که برنامه‌ریزی در آن عرصه را با جدیت پیگیری می‌کنیم بحث توسعه گردشگری سلامت طب ایرانی و جذب توریست در این حوزه است که یکی از جاذبه‌های جدی آن بحث ماساژ ایرانی است. خوشبختانه رویدادهای متنوعی در این حوزه داشتیم و خواهیم داشت و برگزاری دوره آموزشی ماساژ و اسپا در گردشگری طب ایرانی، یکی از اقدامات مهم در این عرصه بوده است.

ماساژ درمانی مغفول مانده است

بنابر اعلام وزارت بهداشت، دکتر حسین رضایی زاده، دبیر علمی دوره آموزشی ماساژ و اسپا ضمن ابراز خرسندی در این مراسم از برگزاری موفق این دوره خبر داد و گفت: درخصوص ماساژ با وجود اینکه یکی از موضوعات مهم مرتبط با سلامت جامعه است، تاکنون به دلایل مختلف سیاستگذاری شفاف صورت نگرفته است و متأسفانه این ظرفیت در کشور ما مغفول مانده است؛ درصورتی که می توان از این خدمت که کشور ایران در آن صاحب سبک نیز هست، برای ارتقای سطح سلامت جامعه و کارآفرینی بهره برد.

وی در ادامه افزود: در کشور چین به عنوان یکی از کشورهایی که در این حوزه فعالیت گسترده دارد، ارائه انواع ماساژ درمانی از خدمات کوتاه و سرپایی تا خدمات حرفه ای و تخصصی به جامعه صورت می گیرد تا در ابعاد و شکل های مختلف از تکنیک های ماساژ برای ایجاد حال خوب در جامعه استفاده کنند. در کشور ما نیز می بایست این ظرفیت مدیریت و هدایت شود و تحت نظارت صحیح قرار بگیرد تا مردم جامعه از این خدمت به صورت بهینه بهره مند شوند.

دبیر علمی دوره با بیان این مطلب که در وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تهران موضوع ساماندهی ماساژ و توسعه منطقی و هماهنگ با قوانین آن به صورت یک ضرورت در دستور کار قرار گرفته است، افزود: از آنجایی که قدم اول در این مسیر آموزش است، دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت به عنوان دفتر سیاستگذاری حوزه خدمات مرتبط با طب ایرانی و مکمل در کشور با هماهنگی معاونت درمان وزارت بهداشت تصمیم گرفت دوره آموزشی ماساژ و اسپا را که کوریکولوم آن به تصویب انجمن علمی طب سنتی ایران رسیده است، به مرحله اجرا درآورد. در همین راستا تفاهم نامه ای بین انجمن علمی طب سنتی ایران و مرکز رشد فناوری طب و داروسازی سنتی و فرآورده های طبیعی دانشگاه علوم پزشکی تهران منعقد شد که این دوره توسط مرکز آموزش های آزاد دانشگاه علوم پزشکی تهران (سماد) برگزار شود.

رضایی‌زاده در پایان افزود: این دوره به زودی به عنوان تنها دوره رسمی موردتأیید وزارت بهداشت ابلاغ خواهد شد و مراکز ارائه دهنده این خدمات در حوزه سلامت طی یک برنامه تدریجی مکلف خواهند شد برای ادامه فعالیت این دوره را پشت سر بگذارند.

در پایان این مراسم، اعطای گواهینامه به شرکت کنندگانی که دوره آموزشی ماساژ و اسپا در گردشگری طب ایرانی را با موفقیت به پایان برده بودند انجام شد و پس از آن، کارگاه تکمیلی اسپا در صنعت گردشگری با اعطای گواهینامه برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha