• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۷:۲۸
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403022417734
  • خبرنگار : 50649

راه‌اندازی ۲۵ خانه محیط‌زیست در استان فارس

راه‌اندازی ۲۵ خانه محیط‌زیست در استان فارس

ایسنا/فارس ۲۵ خانه‌ محیط‌زیست در ۱۲ شهر استان فارس از جمله در  شهرهای شیراز، مرودشت، خرامه، کازرون، مهر، نی‌ریز، فیروزآباد، بختگان، داراب، استهبان، ارسنجان و لامرد ایجاد شده است.

استان فارس همگام با کلیه استان‌های کشور پس از ابلاغ دستورالعمل‌های مربوط به راه‌اندازی خانه‌های محیط‌ زیست از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست، تلاش‌های فراوانی از سال ۱۴۰۱ تاکنون انجام داده  که منتج به راه‌اندازی ۲۵ خانه‌های محیط زیست در سطح استان با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی استان شده است.

اهداف خانه‌های محیط‌زیست ارتقای فرهنگ حفاظت محیط‌زیست و دستیابی به محیط‌زیست مطلوب، هم‌افزایی ظرفیت فرهنگی دستگاه‌های دولتی، نهادها، تشکل‌های مردم‌نهاد و دیگر فعالان محیط‌زیست، آموزش همگانی گروه‌ها و مخاطبان اثرگذار اجتماعی نهادینه‌سازی رفتار شهروندی و جلب مشارکت آن‌ها برای حفظ محیط‌ زیست است.

عطا پورشیرزاد مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس در این خصوص ایسنا گفت: با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در حوزه محیط‌زیست و شعار دولت مردمی «دولت مردم- ایران قوی» همگام با بیانیه گام دوم انقلاب و اسناد بالادستی سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست، ۲۵ خانه محیط زیست در استان فارس راه‌اندازی شده است.

وی مردمی‌سازی امور محیط زیستی و تقویت رویکرد اجتماعی محیط زیستی و ترویج روش‌ها و فناوری‌های نوین و بومی‌سازی شده مدیریت اجتماعی محیط‌زیست را از دیگر اهداف راه‌اندازی خانه‌های محیط زیست دنبال برشمرد.  

مدیرخانه محیط‌زیست مدرسه یارمهربان به بیان چگونگی تاثیرگذاری خانه‌های محیط زیست در ترویج فرهنگ انس با طبیعت و محیط زیست پرداخت و به ایسنا گفت: خانه‌های محیط زیست به عنوان پایگاه‌های اصلی ترویج فرهنگ محیط زیستی در سراسر کشور، در صورت حمایت‌های همه جانبه، نوید بخش آینده‌ای روشن در حفظ محیط زیست کشور خواهند بود.

کشفی اهم اقدامات صورت گرفته در خانه محیط زیست یارمهربان را تشریح کرد و افزود: برگزاری کارگاه‌ها با موضوعات محیط زیستی، برگزاری جشنواره‌های مختلف در مناسبت‌های محیط زیستی، ایجاد کتابخانه محیط زیستی، برگزاری کمپ و اردوی دانش‌آموزی و خانوادگی در طبیعت با موضوع حفاظت از محیط زیست، برگزاری برنامه‌های فرهنگی و تفریحی با موضوعات محیط زیستی از قبیل درختکاری، نهال کاری، هر دانش‌آموز یک گلدان، تهیه کاردستی با مواد دورریختنی از جمله کارکردهای این خانه محیط زیست بوده است.

مدیرخانه محیط زیست یار مهربان همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا تأسیس خانه محیط زیست و معرفی فعالیت‌های محیط زیستی مدرسه به والدین کمک کرده است، گفت: بله، با برگزاری کارگاه‌های دانش‌افزایی، فعالیت‌های عملی، علمی و... دیدگاه والدین نسبت به این موضوع تغییر پیدا کرده است و حساسیت خانواده‌ها در جهت حفظ محیط زیست و افزایش آگاهی خود بیشتر شده است.

وی ادامه داد: حتی این مورد باعث بهبود عملکرد درسی دانش‌آموزان نیز شده است که مسئله بسیار مهمی برای والدین است. در مجموع بعد از انجام فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده و تلاش کادر اجرایی و آموزگاران، در والدین احساس نیاز ایجاد شده که با دنبال کردن فعالیت‌های محیط زیستی می‌توانند سطح کیفی زندگی خود و فرزندان را نیز افزایش دهند.

کشفی همچنین درباره اینکه افتتاح خانه محیط زیست چه تاثیری بر رفتارها و احساسات دانش‌آموزان عضو خانه محیط زیست داشته است، گفت: افزایش انگیزه فعالیت و احساس تعلق بیشتر به منظور فعالیت‌های محیط زیستی موضوعی است که به روشنی مشهود است که این مورد در صورت حمایت‌های بیشتر سازمان از خانه‌های محیط زیست و دانش‌آموزان می تواند روند صعودی داشته باشد.

به گزارش ایسنا، جشنواره خانه‌های محیط‌زیست سراسر کشور، روز سه‌شنبه، ۲۵ اردیبهشت در استان لرستان با حضور خانه‌های محیط زیست برتر برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha