• سه‌شنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۸:۲۹
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403022517917
  • خبرنگار : 50184

این استادیوم دردی از مشکلات فوتبال کرمانشاه دوا نمی‌کند! 

این استادیوم دردی از مشکلات فوتبال کرمانشاه دوا نمی‌کند! 

ایسنا/کرمانشاه استادیوم ورزشی ۱۵ خرداد کرمانشاه اوایل دهه ۹۰ در حالی افتتاح شد که نواقص بسیاری داشت و علیرغم گذشت حدود یک دهه هنوز برخی از این نواقص پابرجاست و مانع از آن شده که استفاده مفیدی از آن برای ورزش کرمانشاه بویژه در رشته فوتبال شود.

به گزارش ایسنا، اوایل دهه ۸۰ بود که کلنگ احداث استادیوم ورزشی ۱۵ خرداد شهر کرمانشاه در کنار رودخانه قره سو و در نزدیکی جایی که مردم شهر به آن لب آب می‌گویند به زمین زده شد. زمینی که برای احداث این استادیوم در نظر گرفته بودند، یک پیست سوارکاری بود که دهه ۵۰ به عنوان سومین پیست اسب دوانی ایران احداث شد، اما آن را برای ساخت یک استادیوم ورزشی تخریب کردند. 

حدود یک دهه گذشت و ساخت استادیوم ورزشی ۱۵ خرداد کرمانشاه با فراز و نشیب‌های زیادی به پایان رسید و در نهایت سال ۱۳۹۳ با حضور وزیر وقت ورزش و جوانان و برگزاری یک دیدار دوستانه فوتبال بین ستارگان ایران که بازیکنان حاضر در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه بودند و تیم پیشکسوتان کرمانشاه افتتاح شد. 

هرچند در زمان افتتاح این استادیوم، تعریف و تمجیدهای زیادی از آن می شد و حتی آن را در حد استانداردهای بین المللی می‌دانستند، اما کمی که گذشت، کم کم نواقص آن یکی یکی خود را نشان داد و کار به جایی رسید که عملا نمی‌شد هیچ استفاده‌ای از آن کرد تا اینکه به یک استادیوم متروکه تبدیل شد. 

افتتاح عجولانه استادیوم ۱۵ خرداد کرمانشاه در حالی بود که نه آب شرب آن تامین شده بود، نه گیت ورودی داشت، نه رختکن و سرویس بهداشتی آن تکمیل شده بود، نه محوطه‌سازی صورت گرفته بود و نه جایگاه تماشاگرانش حفاظ کشی شده بود. 

بلااستفاده ماندن این مجموعه ورزشی که میلیاردها تومان صرف احداث آن شده بود، باعث شد تا در نهایت تصمیم گرفته شود حداقل چند رویداد «شو سواره» اسب اصیل کرد و عرب در آن برگزار شود تا شاید از این خاموشی بیرون بیاید، اما برگزاری این رویدادها در نیمه های دهه ۹۰ باعث شد تا زمین چمن آن هم به طور کلی نابود شود. 

مسئولین وقت ورزش و جوانان استان در تلاش بودند تا راهی را برای نجات این استادیوم پر از چالش پیدا کنند، برای همین به فکر میزبانی فینال مسابقات جام حذفی ایران در آن افتادند و بارها در نشست های خبری و مصاحبه های مختلف عنوان کردند که قرار است فینال جام حذفی فوتبال ایران در فصل ۹۸-۹۷ در این استادیوم برگزار شود، اما هربار که نمایندگان فدراسیون از استادیوم بازدید می کردند، به خاطر کیفیت پایین زمین چمن و وجود نواقص زیادی که داشت، این درخواست را رد می کردند تا اینکه سرانجام هم میزبانی فینال جام حذفی به اهواز رسید. 

رئیس هیات فوتبال استان کرمانشاه نیز در سالهای گذشته بارها تاکید کرده که زمین چمن استادیوم ۱۵ خرداد برای مسابقات فوتبال قابل استفاده نیست و امکانات لازم را هم ندارد و نماینده فدراسیون هم آن را برای دیدارهای خانگی تیم های لیگی کرمانشاه همچون بعثت تائید نمی کند. 

سکوت و رکودی که سالها بر استادیوم ۱۵ خرداد کرمانشاه حاکم شده بود، باعث شد تا بسیاری از تجهیزاتی که در این استادیوم وجود داشت توسط سارقین مورد دستبرد قرار گیرد و چیزی از کابل های برق، شیرآلات و ... آن برجای نماند. 

وضعیت عجیب و پیچیده ای که در این استادیوم بوجود  آمده بود، مسئولین وقت ورزش و جوانان را به این فکر انداخت تا آن را از این سکوت بیرون بیاورند، برای همین فضاهایی از استادیوم را در اختیار تعدادی از هیات های ورزشی قرار دادند و تعدادی پروژه ورزشی هم در اطراف آن احداث کردند. هرچند این کارها باعث شد تا حدودی رفت و آمدها به استادیوم ۱۵ خرداد کرمانشاه افزایش پیدا کند، اما راهکاری اساسی برای درمان دردهای این مجموعه نبود.

حالا حدود یک دهه‌ای می گذرد که استادیوم ۱۵ خرداد کرمانشاه افتتاح شده و در حالی که شهر یک میلیون نفری کرمانشاه با کمبود زمین چمن برای تیم های فوتبالش مواجه است، زمین بی کیفیت و غیراستاندارد استادیوم ۱۵ خرداد نمی تواند دردی از این مشکلات را دوا کند، برای همین آن را به بخش خصوصی اجاره دادند تا حداقل هنرآموزان مدارس فوتبال در آن سرگرم باشند. 

حال باید دید مسئولین ورزش و جوانان استان برای استادیومی که میلیاردها تومان هزینه ساخت آن شده، چه برنامه ای دارند و می خواهند چه اقداماتی انجام دهند تا از این شرایط خارج شود.

 بهمن اختیاری سرپرست اداره ورزش و جوانان شهرستان کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا، در خصوص مشکلات استادیوم 15 خرداد کرمانشاه گفت: متاسفانه زمین چمن این استادیوم قابلیت برگزاری مسابقات فوتبال را ندارد و باید کاملا آن را خاکبرداری کرد و دوباره از نو زمین چمن آن کشت شود. 

وی با اشاره به به دیگر مشکلات این مجموعه همچون رختکن های این مجموعه، آب شرب آن، بدهی کلان برق، سرقت تاسیسات و ... گفت: تلاش هایی برای حل برخی از مشکلات انجام شده، از جمله اینکه مشکل آب شرب این مجموعه پس از حدود یک دهه در چند ماه گذشته حل شد. همچنین مشکل بدهی ۱۶۰ میلیون تومانی برق آن به همراه برخی مشکلات دیگر تاسیسات برقی آن با اختصاص اعتبار رفع شده است. 

اختیاری با اشاره به عزم مدیریت کنونی ورزش و جوانان استان برای حل بسیاری از مشکلات مجموعه ورزشی ۱۵ خرداد گفت: حل تمام مشکلات و نواقص این مجموعه به حدود ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تا قابلیت میزبانی مسابقات را پیدا کند که البته پرداخت این میزان اعتبار با وجود محدودیت های مالی اداره کل ورزش و جوانان امکانپذیر نیست و باید مسئولین استانی کمک کنند.

در پایان باید گفت که تا حدود پنج سال پیش بنا به گفته مسئولین ورزش و جوانان استان رفع نواقص استادیوم ۱۵ خرداد تنها حدود سه میلیارد تومان اعتبار می خواست، اما آنطور که سرپرست ورزش و جوانان شهرستان می گوید این رقم اکنون به حدود ۲۰ میلیارد تومان افزایش یافته و اگر مسئولین استانی برای رفع  این نواقص چاره اندیشی نکنند، قطعا در سالهای آینده این رقم بازهم افزایش چندبرابری پیدا خواهد کرد و این استادیوم که شاید نفرین ورزشکاران سوارکاری کرمانشاه پشت آن باشد، بازهم هیچ سودی برای ورزش کرمانشاه نخواهد داشت. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha