• سه‌شنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403022517926
  • خبرنگار : 71402

ارمنستان، نشست با جمهوری آذربایجان را «سازنده» خواند

ارمنستان، نشست با جمهوری آذربایجان را «سازنده» خواند

وزیر امور خارجه ارمنستان گفت، مذاکرات با «جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه آذربایجان در آلماتی در فضایی سازنده انجام شد.

به گزارش ایسنا، اظهارات «آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه ارمنستان در کنفرانس خبری روز دوشنبه با «یان بورگ» رئیس فعلی سازمان امنیت و همکاری اروپا، وزیر امور خارجه، امور اروپایی و تجارت مالت مطرح شد.

به گفته او، ارزیابی وزارت امور خارجه ارمنستان در بیانیه مطبوعاتی پس از مذاکرات در قزاقستان منعکس شده است.

به گزارش وب‌سایت «پان‌آرمنین‌نت» میرزویان گفت: «این روند براساس اصولی که بارها بیان کرده‌ایم، ادامه دارد.»

به گفته وزیر خارجه ارمنستان، در حال حاضر هیچ مبنایی برای اظهارنظر بیشتر وجود ندارد.

در روزهای ۱۰ و ۱۱ مه (۲۱ و ۲۲ اردیبهشت)، مذاکرات مستقیم میان وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان در شهر آلماتی قزاقستان انجام شد.

مذاکرات صلح ارمنستان و جمهوری آذربایجان تاکنون در چند سطح برگزار شده اما بی‌نتیجه. اخیرا نیز وزیران امور خارجه ۲ کشور در نشستی در قزاقستان با انجام گفت‌وگوها توافق کردند تا روند مذاکرات ادامه داشته باشد. با این‌ حال هنوز با توجه اختلافات موجود مشخص نیست چه زمانی توافق صلح امضا می‌شود. پس از جنگ ۲۰۲۰، بارها تشدید تنش‌ها میان این ۲ همسایه در قفقاز جنوبی رخ داده است.

در میانه درگیری شدید و تاریخی میان باکو و ایروان، نهایتا منطقه قره‌باغ پس از یک دوره طولانی کشمکش به جمهوری آذربایجان بازگشت، اما مناقشات آن‌ها در موضوعات مختلف اعم از تمامیت ارضی و تحدید مرزها همچنان به قوت خود باقی بود تا این که اخیرا و پس از برگزاری هشتمین نشست کمیسیون‌های تعیین حدود مرزها، با موافقت ارمنستان چهار روستا که از اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی در کنترل این کشور بود، به جمهوری آذربایجان بازگردانده شد.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان اخیرا با علامت‌گذاری حدود مرزها را تعیین کرده و مقامات ۲ کشور این اقدام را گامی مثبت و رو به جلو برای روند صلح دانسته‌اند. پس از این اتفاق مقرر شد تا وزیران امور خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در نشست آلماتی گفت‌وگوهایی را درباره معاهده صلح داشته باشند. طرفین پس از این نشست ۲ روزه که طی روزهای جمعه و شنبه برگزار شد، موافقت کردند تا مذاکرات صلح را ادامه دهند.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha