• سه‌شنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۱
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1403022517954
  • خبرنگار : 50130

معاون‌ جهادکشاورزی استان:

بارندگی های اخیر موجب افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی تولید محصولات کشاورزی در کردستان می شود

بارندگی های اخیر موجب افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی تولید محصولات کشاورزی در کردستان می شود

ایسنا/کردستان معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان کردستان، گفت: بارش باران در هفته های اخیر که در برخی از شهرستان ها به ۹۰ میلیمتر رسیده، تاثیر بسزایی در افزایش عملکرد محصولات زراعی داشته است.

احمدی در گفت و گو با ایسنا، متوسط بارندگی استان را تا کنون ۴۲۲ میلیمتر اعلام و اظهار کرد که این میزان نسبت به بلند مدت که ۴۱۹ میلیمتر بوده، ۲.۹ میلیمتر معادل یک درصد افزایش داشته و نسبت به سال گذشته که ۴۰۶ میلیمتر بوده، ۱۶.۲ میلیمتر معادل ۴ درصد افزایش یافته است.

وی با اعلام اینکه ۷۹۵ هزار هکتار از اراضی استان تاکنون تحت کشت محصولات پاییزه و بهاره قرار گرفته است، افزود: از این مساحت، در ۶۲۶ هزار هکتار گندم، جو ۴۲ هزار هکتار، کلزا سه هزار و ۸۰۰ هکتار، گیاهان علوفه دیم شامل ماشک و نخود علوفه ای سه هزار و ۶۰۰ هکتار و گیاهان روغنی شامل گلرنگ و کاملینا ۵۶۶ هکتار کشت شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان کردستان، بیان کرد: در کردستان ۹۰ هزار هکتار بهره بردار گندم وجود دارد که مبادرت به کشت ۴۱ هزار هکتار گندم آبی و ۵۸۵ هزار هکتار گندم دیم کرده اند.

به گفته وی، برای این مزارع قریب به ۳۴ هزار تن بذور اصلاح شده در طبقات پرورشی، مادری و گواهی شده که نقش ویژه ای در افزایش عملکرد گندم دارند، بین کشاورزان توزیع شده است

همچنین ۴۵ هزار تن کود اوره و ۱۴ هزار تن کود فسفاته و ۵۲۷ تن کود پتاسه درفصل پاییز و۲۰ هزار تن کود اوره در فصل بهار که نقش مهمی در افزایش عملکرد گندم دارد، بین کشاورزان توزیع شده است.

۱۰۰ درصد کشت گندم کردستان مکانیزه است

احمدی گفت: صد درصد کشت گندم استان مکانیزه است واستان کردستان مقام اول ضریب مکانیزاسیون کشور را به خود اختصاص داده است.

وی، یکی ازمهمترین عوامل موثر در افزایش عملکرد محصولات زراعی به ویژه گندم را مبارزه با عوامل زیان رسان ازجمله علف هرز و سن ذکر کرد و ادامه داد: تاکنون با اطلاع‌رسانی گسترده و برگزاری کلاس های آموزشی‌ در سطح ۳۵۰ هزار هکتار مبارزه با علف هرز و در سطح ۳۲۰ هزار هکتار مبارزه با سن مادر صورت گرفته است.

بارندگی های اخیر موجب افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی تولید محصولات کشاورزی می شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان کردستان، خاطرنشان کرد: بارش باران در هفته های اخیر که در برخی از شهرستان ها به ۹۰ میلیمتر رسیده، تاثیر بسزایی در افزایش عملکرد محصولات زراعی داشته و موجب شده که همزمان با بارش در مزارعی که کمبود ازت داشتند، زارعین نسبت به مصرف کود سرک اقدام کنند و محصولات زراعی دیم کشت شده بهاره از جمله نخود، عدس، گلرنگ و گیاهان دارویی را سیراب کند و باعث سبز شدن آنها شود.

‌وی تاکید کرد که این میزان بارندگی‌ها باعث افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی تولید محصولات کشاورزی می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha