• سه‌شنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۳
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1403022517973
  • خبرنگار : 50177

عضو هیات علمی دانشگاه لرستان:

زبان رکن هویتی هر فرد است

زبان رکن هویتی هر فرد است

ایسنا/لرستان عضو هیات علمی دانشگاه لرستان گفت: باید هویت خودمان را به رسمیت بشناسیم و اگر می‌خواهیم زبانمان پایدار بماند ناگزیر به همزیستی مسالمت‌آمیز هستیم.

دکتر علی نوری در حاشیه سلسه سمینارهای علمی جشنواره ایران زمین که در دانشگاه لرستان برگزار شد در گفت‌وگو با ایسنا به مساله زبان، ادبیات، فرهنگ و هویت در لرستان پرداخت و افزود: در لرستان گونه‌های مختلف زبان وجود دارد و این استان هویتی سیال، رنگارنگ و چند قطعه دارد.

وی با اشاره به سخن دکتر اسلامی ندوشن در خصوص هویت ایرانی، گفت: بنا به گفته دکتر ندوشن، هویت ایران چهل تکه است و از گونه‌های به هم تنیده شده تشکیل شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه لرستان ادامه داد: لرستان نیز به علت داشتن تعدد گونه‌های زبانی، تعدد اقلیم و باورهای خاص، از این قضیه مستثنی نیست.

نوری بر تقویت گونه‌های مختلف زبانی در لرستان تاکید و بیان کرد: نهادهایی همچون صدا و سیما و رسانه‌ها باید به زبان‌ها و فرهنگ‌های موجود در لرستان بپردازند تا از انشقاق هویتی و قومیتی جلوگیری شود.

رئیس مرکز لرستان‌شناسی تصریح کرد: در شهرستان کوهدشت و شمال دلفان گرایش به کرمانشاه و ایلام بیشتر است چون این دو شهرستان در برنامه‌های صدا و سیما به زبان‌های کردی و لکی توجه ویژه دارند اما در لرستان به رغم اینکه صحبت‌هایی که به صورت شوخی، جدی و صراحت با صدا و سیما شده اما به این مساله توجه نکردند.

وی مهمترین رکن هویتی هر فردی را زبان برشمرد و با تاکید براینکه ضرورت دارد سرفصل‌هایی برای تدریس تحت عنوان آموزش زبان‌های بومی در استان مشخص کنیم، گفت: در محافل رسمی، ملی و اداری سخن گفتن با زبان رسمی فارسی نیاز است اما مهمتر از آن اینکه خانواده‌های لرستانی در خانواده با فرزندان خود به زبان لری و یا بکی صحبت کنند تا کودکان با ادبیات و فولکلور خود آشنا شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه لرستان عنوان کرد: بخش زیادی از برنامه‌ها را به سمت برنامه‌سازی‌های هنری، فرهنگی و مذهبی هدایت کردیم و چنانچه اعتبار در اخیتار داشته باشیم می‌توانیم کنگره‌های مشترک بین زاگرس ‌نشینان در استان برگزار کنیم.

به گزارش ایسنا، آیین اختتامیه چهارمین جشنواره ملی «اقوام ایران زمین» قرار است ۳۱ اردیبهشت‌ ماه به همت جهاد دانشگاهی لرستان و به میزبانی دانشگاه لرستان برگزار شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha