• سه‌شنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403022518055
  • خبرنگار : 71610

«زرادخانه‌ای پیشرفته و تمام نشدنی»، توصیف رسانه صهیونیست از تسلیحات حزب‌الله

«زرادخانه‌ای پیشرفته و تمام نشدنی»، توصیف رسانه صهیونیست از تسلیحات حزب‌الله

یک رسانه صهیونیستی در گزارشی با پرداختن به قابلیت‌های نظامی بالای حزب‌الله لبنان اذعان کرد که این جنبش زرادخانه متنوعی از تسلیحات و موشک‌های باکیفیت در اختیار دارد که تا کنون از آنها استفاده نکرده است.

به گزارش ایسنا، وبگاه صهیونیستی «گلوبز» در این باره گزارش داد: تسلیحات مورد استفاده حزب‌الله علیه اسرائیل از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ تا امروز شامل «گلوله‌های خمپاره» و موشک‌هایی از نوع «کاتیوشا»، «اسکاد» و «کروز» و همچنین پهپادهای مختلف بوده است و این در مقایسه با آنچه حزب‌الله می‌تواند در صورت وقوع یک جنگ فراگیر در شمال از آن استفاده کند، بسیار ناچیز است.

طبق این گزارش، حزب‌الله به تنهایی دارای ظرفیت انسانی و لجستیکی به مراتب بیشتر از مجموع گروه‌های مقاومت فلسطین است.

در این گزارش آمده است: موازنه رعب و وحشت در شمال از تخمین‌های آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) ناشی می‌شود، چراکه طبق تحقیقات آن حزب‌الله دارای زرادخانه عظیم موشکی است که شامل حدود ۱۵۰ هزار موشک است، این بدان معناست که حزب‌الله می‌تواند به مدت یک ماه و نیم شدت آتشی برابر با تعداد سه هزار موشک و راکت شلیک شده توسط گردان‌های القسام در روز هفتم اکتبر را حفظ کند.

«زرادخانه‌ای پیشرفته و تمام نشدنی»؛ توصیف رسانه صهیونیست از تسلیحات حزب‌الله

«یشوع کلسکی» محقق مؤسسه تحقیقات امنیتی (INSS)، در اظهاراتی به گلوبز گفت که توانایی موشکی حزب‌الله بسیار بیشتر از توانایی حماس در نوار غزه است.

کلسکی گفت اکثر تسلیحات حزب‌الله برد کوتاهی بین ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر دارند و این موضوع برای سامانه‌های گنبد آهنین چالش ایجاد می‌کند؛ چراکه این موشک‌ها در ارتفاع بسیار پایین حرکت می‌کنند.

وی افزود: حزب‌الله دارای موشک‌های فاتح ۱۱۰ با برد بیشتر و همچنین موشک‌های «اسکاد سی و دی» است که برد آنها به ۷۰۰ کیلومتر می‌رسد و پهپادهای ساخت حزب‌الله نیز تا ۴۰۰ کیلومتر قادر به پرواز هستند، حزب‌الله همچنین تعداد نامعلومی موشک کروز در اختیار دارد.

این پژوهشگر صهیونیست همچنین اضافه کرد: اسرائیل در ماه‌های اخیر تشدید تنش‌ها، به‌ویژه پس از استفاده از موشک‌های «برکان» با برد ۱۰ کیلومتر، مقداری از طعم تلخ توانایی‌ها و قابلیت‌های حزب‌الله را چشید.

«زرادخانه‌ای پیشرفته و تمام نشدنی»؛ توصیف رسانه صهیونیست از تسلیحات حزب‌الله

وی ادامه داد: خطر موشک‌های برکان از برد آن ناشی نمی‌شود، بلکه خطر آن در حمل نیم تن مواد منفجره است و در صورت اصابت به هدف خسارت زیادی به بار می‌آورد و رهگیری آن توسط گنبد آهنین دشوار است.

گلوبز در ادامه گزارش خود آورده است: حزب‌الله از روش دیگری در مقیاس نسبتاً بزرگ استفاده می‌کند و آن موشک‌های ضد زره «الماس ۱» است و این موشک می‌تواند هدف را تا فاصله تقریباً هشت کیلومتری ردیابی کنید.

کلسکی در این باره گفت: طبق گزارش موسسه تحقیقاتی Small Arms SURVEY در ژنو، حزب‌الله همچنین دارای موشک‌های ضد زره چینی MANPADS است.

طبق این گزارش، حزب‌الله همچنین از پهپادهای جمع آوری اطلاعات مانند «ایوب» و پهپادهای تهاجمی مانند «ابابیل» و «شاهد» برخوردار است. حزب‌الله همچنین دارای قابلیت‌های پدافند هوایی است که می‌تواند پهپادهایی مانند هرمس ۹۰۰ را رهگیری کند و تا کنون نیز بسیاری از آنها سرنگون شده‌اند.

کلسکی در این باره گفت: قابلیت‌های پدافند هوایی حزب‌الله بسیار مهم است و در برخی موارد از آتش‌بارهای اس-۲۰۰ و موشک‌های کروز ۳۵۸ استفاده می‌کند که به سمت هدف خاصی هدایت نمی‌شوند، اما وقتی هدف را پیدا می‌کنند، به سمت هدف رفته و آن را مورد اصابت قرار می‌دهند.

به نوشته این وبگاه عبری زبان، حزب‌الله همچنین از نظر نیروی انسانی نیز متمایز است و اینکه سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله حدود سه سال قبل اعلام کرد که این جنبش حدود ۱۰۰ هزار رزمنده دارد، کاملا صحصح است.

یک روز پس از آغاز تجاوزات رژیم اشغالگر به نوار غزه از هفتم اکتبر، حزب‌الله لبنان اولین طرف در محور مقاومت بود که با انجام حملاتی به شمال فلسطین اشغالی، رسما به عملیات فلسطینی طوفان الاقصی ملحق شد و پس از آن مرزهای لبنان و سرزمین‌های اشغالی فلسطین به‌صورت روزانه و تقریبا ۲۴ ساعته صحنه تبادل آتش میان حزب‌الله لبنان و ارتش رژیم صهیونیستی شده است.

رسانه‌های عبری گزارش دادند از زمان آغاز نبرد طوفان‌الاقصی و شلیک موشک از جنوب لبنان، چندین افسر و نظامی صهیونیست کشته و ده‌ها پایگاه نظامی آن‌ها توسط حزب‌الله هدف گرفته شده است و به همین دلیل کابینه تندرو «بنیامین نتانیاهو» مجبور به تخلیه هزاران شهرک‌نشین از شمال فلسطین اشغالی شد و تعدادی از شهرک‌نشینان هم خودشان از منطقه فرار کردند.

اخیرا رسانه‌های عبری فاش کردند که این شهرک‌نشینان صهیونیست حاضر به بازگشت به خانه‌هایشان نیستند و می‌گویند که کابینه نتانیاهو توجهی به سرنوشت آن‌ها نداشته و آن‌ها را رها کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha