• سه‌شنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۰
  • دسته‌بندی: دیدگاه
  • کد خبر: 1403022518059
  • منبع : مطبوعات

دلایل حمایت رهبر انقلاب از نمایشگاه کتاب

دلایل حمایت رهبر انقلاب از نمایشگاه کتاب

قبل از پیروزی انقلاب، آقا یک سخنرانی در سال۱۳۴۸در مسجدی در بازار دارند برای این‌که کمک جذب و آن مسجد را تکمیل کنند.

به گزارش ایسنا، علیرضا مختارپور، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در یادداشتی در جام جم نوشت:قبل از پیروزی انقلاب، آقا یک سخنرانی در سال۱۳۴۸در مسجدی در بازار دارند برای این‌که کمک جذب و آن مسجد را تکمیل کنند. در آنجا ایشان دو نکته را ذکر می‌کنند. یکی این‌که تأسف می‌خورند از این‌که کتابخوانی در کشور ما پایین است و چرا کتاب خوانده نمی‌شود. یکی هم در مورد شمارگان. در طول این دوران وقتی فعالیت ایشان را می‌بینیم، محسوس است دغدغه‌هایی که از پیش از انقلاب و دهه اول انقلاب تا امروز هنوز هم دارند، مسأله کتاب خواندن است.

برای کتاب خواندن الزاماتی مورد نیاز است که تا امروز همواره ایشان تکرار کردند؛ این‌که کتاب خوب توسط نویسنده خوب و متوسط با نیاز جامعه و به بهترین شکل از نظر کاغذ و قیمت و صفحه آرایی و جلد و سبک بودن وزن و این‌که باید عرضه و تبلیغ و ترویج شود. درنتیجه ایشان از همان سال‌های اول از سال ۶۶ که نمایشگاه افتتاح شد روی چند نکته تأکید داشتند. یکی نمایشگاه دائمی است. ایشان گفتند «باید نمایشگاه دائمی برگزار بشود حتی در بخش بین‌الملل. دوم این‌که در مراکز استان‌ها نمایشگاه دائمی کتاب برگزار بشود.»

ایشان از نمایشگاه همیشه حمایت کرده‌اند. گفتند «نمایشگاه کار خوبی است» اما آن دو انتظارشان هنوز برآورده نشده. یعنی نه نمایشگاه دائمی بین‌المللی کتاب که ما همواره با کتاب‌های روز جهان خصوصا در علومی که به آن نیاز داریم، استاد، دانشجو، طلبه و محقق دسترسی داشته باشد و هم مردم کل کشور اما همین حدی که شده آقا تجلیل کردند، تأیید کردند. در دو سال اول پیام دادند. سال‌های مختلفی هم در این ۳۴دوره‌ای که برگزار شده، حدود ۲۰ دوره ایشان شخصا تشریف بردند.

همواره سعی کرده‌اند این پایه را تقویت کنند. البته در کنار این، انتقادهایی هم به محتوا شکل و امثالهم داشته‌اند. همین سال گذشته هم به گرانی کتاب و هم به نامرغوب بودن کاغذ داخلی تصریح کردند و بارها گفتند نسبت به وضع نشر ، وضع کتاب و وضع نمایشگاه تا نقطه مطلوب فاصله بسیار است. چیزی که حضرت آقا دنبالش هستند، چیست؟ محتوای خوب، شمارگان بالا، دسترسی وسیع.

حالا اگر شما که هنوز با اینها فاصله دارید در چنین شرایطی اگر در یک موقعیت۱۰روزه‌ای در سال توانستید اجتماعی درست کنید که قدری از آن نقیصه‌ها را تا حدی جبران کند آیا همین را هم تعطیل کردن به صلاح است؟ مطلوب این است که ما در تمام مناطق کشور دسترسی عادلانه داشته باشیم. اگر شمارگان بالا برود، قیمت کتاب تعدیل می‌شود. آقا به موارد متعددی اشاره داشته‌اند ازجمله این‌که مواد اولیه و کاغذ باید کیفیت خوب داشته باشد. باید به محتوا و نویسنده خوب کمک بشود. مثلا همین بحث مشاوره کتاب، نه حالا بلکه در سال ۷۴ و ۷۵ گفتند خوب است مشاوره‌ کتاب و کتاب و محتوای آن را ارتقای کیفی دهید. بعد که بالا رفت، تبلیغ و ترویج شود. خود ایشان گفته‌اند یک دلیل این‌که من نمایشگاه می‌آیم برای تبلیغ کتاب است. به صداوسیما هم برای تبلیغ و ترویج کتاب توصیه کرده‌اند. سومین بحث هم حمایت حقوقی از نویسنده، مترجم و ناشر است و آقا به این تصریح دارند. الان ناشرها و نویسنده‌ها از قاچاق کتاب می‌ترسند. کتاب باکیفیت چاپ می‌کنند. تعدادی قاچاقچی می‌آیند و چاپ می‌کنند و بعد هم در بعضی فروشگاه‌های مجازی با یک دوم قیمت اصلی به فروش می‌رسد.آقا می‌گویند ازناشر حمایت حقوقی شود. چرا کتاب الکترونیک در کشور ما رشد نمی‌کند؟ برای این‌که ناشر می‌گویدمن هزینه کنم کتاب الکترونیکی را چاپ کنم فردا یک نفر می‌آید قفلش را می‌شکند و تکثیر می‌کند. آقا به همه این ابعاد توجه کرده‌اند:حقوقی‌، کیفی، محتوایی‌، کاغذ، چاپ، دسترسی‌، کتابفروشی‌، عرضه‌، تبلیغ و ترویج.
 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha