• سه‌شنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۸
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 1403022518083
  • خبرنگار : 71533

خاندوزی خبر داد

تورم نقطه به نقطه در پایان فروردین کاهش پیدا کرد

تورم نقطه به نقطه در پایان فروردین کاهش پیدا کرد

سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرد که نرخ تورم نقطه به نقطه فروردین ۱۴۰۲ که بیش از ۵۵ درصد بود با کاهش بیش از ۲۶ درصدی به ۳۰.۹ درصد در فروردین ۱۴۰۳ رسید.

به گزارش ایسنا، احسان خاندوزی در ابتدای نشست خبری هفتگی خود با بیان اینکه امسال ۳۵۰ هزار میلیارد تومان از طریق اوراق گام و برات الکترونیک در اختیار بخش واقعی اقتصاد برای تامین مالی تولید قرار می‌گیرد، گفت: همچنین ۲۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات و اعتبار برای پروژه‌های ملی و پیشران فراتر از سقف کنترل ترازنامه بانک‌ها در نظر گرفته شده است.

وی افزود: براساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه به نقطه در پایان فروردین به ۳۰.۹ درصد کاهش پیدا کرد. نرخ تورم نقطه به نقطه فروردین ۱۴۰۲ که بیش از ۵۵ درصد بود با کاهش بیش از ۲۶ درصدی به ۳۰.۹ درصد در فروردین ۱۴۰۳ رسید.

نرخ نقدینگی از وضعیت بحرانی پایان دولت قبل خارج شد

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی، گفت: در پایان سال ۱۴۰۲ نرخ رشد نقدینگی به ۲۴.۳ درصد کاهش پیدا کرد و از وضعیت بحرانی که در پایان دولت قبل داشت، خارج شدیم. اما در کنار کنترل نقدینگی، دغدغه دولت این بود که دسترسی بخش واقعی اقتصاد به منابع بانکی دچار مضیقه نشود و تلاش می‌کنیم در سال جاری با خلق ابزارهای جدید، دسترسی بنگاه‌های اقتصادی به منابع را تقویت کنیم.

خاندوزی یادآور شد: با استفاده از این ابزارها هم فشار بر بانک‌ها برای تامین مالی کاهش می‌یابد و هم از طریق رصدپذیری اعتبارات مطمئن می‌شویم اعتبارات به تولید اصابت می‌کنند و هدایت آن به سوداگری و بازارهای دارایی کاهش می‌یابد.

پاسخ به اظهارات همتی

وزیر اقتصاد در واکنش به تحلیل‌های اخیر درباره وضعیت کلان‌های پولی، تصریح کرد: این قبیل ادعاها که دولت سیزدهم رکوردار چاپ پول است از زبان افرادی که خودشان سابقه اجرایی داشته‌اند مایه تعجب است و شائبه سیاسی‌بودن این موضع گیری‌ها را ایجاد می‌کند. مقایسه متغیرهای اسمی در طول بازه زمانی، ساده‌انگارانه است.

سخنگوی اقتصادی دولت، تاکید کرد: اگر با این منطق متغیرهای پولی و اسمی را مقایسه کنیم، میزان افزایش ۱۹۳ هزار میلیارد تومانی در پایه پولی و ۱۵۹۳ هزار میلیارد تومانی نقدینگی در دوره مسئولیت همین دوستان در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ معادل بیش از ۱۱۰۰ برابر دولت‌های سوم و چهارم، ۱۴۰ برابر دولت‌های پنجم و ششم، ۲۰ برابر دولت‌های هفتم و هشتم و ۳ برابر کل دولت‌های نهم و دهم بوده است.

خاندوزی افزود: اگر بخواهیم به مدل هوخشتره‌ای اشاره کنیم، براساس همین منطق از ابتدای شکل‌گیری دولت مدرن در ایران تا ابتدای دولت یازدهم حجم نقدینگی معادل ۴۷۰ هزار میلیارد تومان بود، اما در انتهای دولت دوازدهم با افزایش بیش از ۸ برابری به ۴ هزار هزار میلیارد تومان رسید. البته این شیوه مقایسه حتما اشتباه است و آقایان باید به این امر توجه کنند.

وی گفت: وقتی نرخ رشد نقدینگی متوسط ۳۰ درصد باشد، طبیعی است پس از دو تا سه سال حجم نقدینگی ۲ برابر شود. این در کل برهه‌های اقتصادی ایران مشاهده می‌شود و نمی‌توان آن را فقط به دولت سیزدهم نسبت داد؛ به‌خصوص که دولت سیزدهم نرخ رشد نقدینگی را از بالای ۴۰ درصد به مرز ۲۴.۳ درصد کاهش داده است.

سال گذشته ۷۷۲ هزار نفر وام ازدواج دریافت کردند

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت ارائه تسهیلات ازدواج، گفت: بانک‌های ملی، ملت، سپه، تجارت، صادرات و رفاه کارگران مجموعأ ۲۰ هزار میلیارد تومان و دو بانک قرض‌الحسنه‌ مهر و رسالت نیز مجموعا ۱۲ هزار میلیارد تومان منابع، مازاد بر سهمیه ابلاغی، به پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری اختصاص دادند. این اقدام موجب شد متقاضیان در صف در پایان سال گذشته از ۲۷۰ هزار نفر به ۱۴۹ هزار نفر کاهش پیدا کند.

خاندوزی یادآور شد: سال گذشته جمعا ۷۷۲ هزار نفر به مبلغ ۱۵۸ هزار میلیارد تومان وام ازدواج دریافت کردند. در سال جاری نیز از ابتدای سال تا ۲۴ اردیبهشت ۹.۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات ازدواج پرداخت شده که نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد رشد داشته است. سهمیه اختصاص یافته به هر بانک بر اساس توان آن بانک بوده و اعطا نکردن وام به این بهانه که منابع نداریم درست نیست.

تعیین تکلیف بانک‌های ناتراز  امسال با قدرت بیشتری ادامه می‌یابد

وزیر اقتصاد در پاسخ به پرسشی درباره آسیب‌های ناشی از حضور بانک‌های ناتراز در اقتصاد ایران، گفت: دولت مسیر آغاز شده از سال ۱۴۰۲ برای تعیین تکلیف بانک‌های ناتراز را امسال با قدرت بیشتری ادامه خواهد داد. با قانون برنامه هفتم توسعه و قانون جدید بانک مرکزی شاهد گشایش فصل جدیدی در حکمرانی حوزه پولی خواهیم بود. بر این اساس، شرکت «مدیریت دارایی‌های بانکی» برای تعیین تکلیف‌ دارایی‌های نامرغوب بانک‌های ناتراز تاسیس خواهد شد.

وی افزود: اجرای این قوانین و ارتقای عمق نظارتی بانک مرکزی بر فعالیت شبکه بانکی این نوید را می‌دهد که می‌توان در سال جدید با بانک‌های ناتراز و متخلف برخورد جدی‌تر داشت.

علت کندی روند ازسرگیری روابط اقتصادی ایران و عربستان

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به پرسشی درباره علت کندی روند ازسرگیری روابط اقتصادی ایران و عربستان، تصریح کرد: توقف هشت‌ساله روابط بین ایران و عربستان موجب شده ازسرگیری روابط کمی زمان‌بر شود. اقداماتی همچون ازسرگیری فعالیت سفارتخانه‌ها خیلی سریع‌تر به سرانجام می‌رسد، اما از نظر اقتصادی مقداری زمان‌بر است.

وزیر اقتصاد یادآور شد: در سفر اخیر به عربستان فضای تعامل اقتصادی را بسیار مثبت دیدم. در نشستی که با وزیر اقتصاد عربستان داشتیم چند پیشنهاد مشخص را مطرح کردیم و تقریبا همه پیشنهادات ایران را همتای عربستانی پذیرفت و مقرر شد دو هیئت این پیشنهادات را پیگیری کنند.

ثبت رکورد ۵.۵ میلیارد دلاری در جذب سرمایه‌گذاری خارجی

خاندوزی یادآور شد: اقدامات دولت منجر به ثبت رکورد ۵.۵ میلیارد دلاری در جذب سرمایه‌گذاری خارجی شده و مجموعه‌ای از اقدامات در طول ۲ سال گذشته در کنار دیپلماسی اقتصادی فعال و توسعه و تقویت روابط با کشورهای دوست و همسایه و فعال‌شدن در پیمان‌های منطقه‌ای پیگیری شده است.

وی ادامه داد: نتایج اقدامات متنوع دولت در این بخش منجر شد در طول فعالیت دولت سیزدهم ۱۱ میلیارد و ۵۳۹ میلیون دلار برای ۶۴۲ طرح سرمایه‌گذاری خارجی مصوب شود. امسال نیز تاکنون ۷۹ طرح سرمایه‌گذاری خارجی مصوب شده است.

وزیر اقتصاد با اشاره به دو اقدام امسال دولت برای تسهیل جذب‌ سرمایه‌گذاری، اظهار کرد: اولین اقدام در حوزه اصلاح نرخ تسعیر ارز، سرمایه‌گذاری خارجی است که مشکل مهمی در مسیر سرمایه‌گذاران بود و منجر به کم‌اظهاری آنان می‌شد. قانون تامین مالی تولید و زیرساخت نیز تکالیف مهمی برای موضوع سرمایه‌گذاری خارجی برای دولت تعیین کرده است.

خیز دولت برای تسهیل رفع تعهد ارزی صادرکنندگان کوچک

خاندوزی در پاسخ به پرسشی درباره موضع دولت برای تسهیل شیوه‌های رفع تعهد ارزی، تاکید کرد: تصمیماتی برای تسهیل رفع تعهد ارزی صادرکنندگان کوچک اتخاذشده که جزئیاتش بزودی از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود. همچنین برقراری «گواهی امتیاز صادراتی» در کمیسیون اقتصادی دولت به تصویب رسیده ‌و امیدواریم هفته آینده در دولت به تصویب نهایی برسد.

وزیر اقتصاد در پاسخ به پرسشی درباره برخی اظهارنظرها در زمینه‌ سیاست ارز ترجیحی دولت، گفت: انتقاد کارشناسی و منصفانه نعمت است. دولت از نقد کارشناسی استقبال می‌کند به‌ویژه نقدهای ایجابی که حاوی پیشنهادات گره‌گشاست. تجربه سیاست‌گذاری عمومی نشان می‌دهد هر مسئله صرفا یک راهکار ندارد و می‌توان با استفاده از عقل جمعی، مسیر کم‌هزینه‌تر را انتخاب کرد، چون هر پیشنهاد، ضعف و قوت خودش را دارد.

وی یادآور شد: نظر دولت برای کمک به معیشت مردم، سیاست‌هایی مانند ارز ترجیحی و پرداخت کالابرگ الکترونیک است که موجب شد مردم در رمضان و نیز نوروز امسال شرایط مناسب‌تری نسبت به گذشته را شاهد باشند. این سیاست‌ها باتوجه به اینکه هنوز سیاست جایگزین بهتری پیشنهاد نشده، در دستور کار دولت است. این سیاست هم مصوبه مجلس و هم مورد تأیید دولت است، بنابراین فعلا ادامه پیدا خواهد کرد.

رویکرد دولت تعامل با صندوق‌های قرض‌الحسنه و خیریه است


خاندوزی در پاسخ به پرسشی درباره رویکرد دولت در مواجهه با صندوق‌های قرض‌الحسنه و خیریه، تاکید کرد: رویکرد دولت تعامل با صندوق‌های قرض‌الحسنه و خیریه است ولی دولت نسبت به برخی انحرافات در بعضی صندوق‌ها، از قوانین مبارزه با پولشویی برای نظارت بر آن‌ها استفاده می‌کند. این قانون تراکنش‌های مشکوک و خیریه‌ها و صندوق‌هایی که بدون مجوز فعالیت می‌کنند، تحت رصد قرار می‌دهد.

خاندوزی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت اعطای سهام عدالت جاماندگان، گفت: فهرست نومشمولان سهام عدالت که حدود ۴.۷ میلیون نفر بودند توسط نهادهای حمایتی تایید شد؛ البته مانع ایرادات حقوقی انتقال سهام شکل گرفت و دولت نتوانست آن را تخصیص دهد. هفته‌ گذشته جلسه داشتیم تا امسال به توافق حقوقی در داخل دولت برسیم؛ هم‌اکنون نمی‌توان خبر قطعی در این زمینه ارائه کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha