• سه‌شنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403022518090
  • خبرنگار : 30147

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست مه‌ولات خبر داد

زادآوری آهو در منطقه شکار ممنوع نوبهار

زادآوری آهو در منطقه شکار ممنوع نوبهار

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست مه‌ولات گفت: با حضور شبانه‏‌روزی مأموران حفاظت محیط‌زیست در عرصه‌های طبیعی، منطقه شکارممنوع نوبهار و افزایش چشمگیر ضریب امنیتی منطقه شاهد زادآوری آهو در این منطقه هستیم.

اباذر حسین‌نژاد در گفت و گو با ایسنا از زادآوری آهو در منطقه شکار ممنوع نوبهار خبر داد و اظهار کرد: با وجود محدودیت‌‎هایی از قبیل خشکسالی، این منطقه توانسته است جمعیت وحوش خود را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه محیط‌بانان نیز در مأموریت‌های خود تصاویر بسیار زیبایی از بره آهوان و سایر وحوش ثبت کرده‌‎اند، بیان کرد: منطقه شکار ممنوع نوبهار شهرستان مه‌ولات  ۱۷۰ هزار هکتار وسعت دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست مه‌ولات با تقدیر از حمایت‌های خیرین در تأمین علوفه و آب مورد نیاز آهوان منطقه، گفت: منطقه شکار ممنوع مه‌ولات زیستگاه اصلی دو گونه آهو و هوبره است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست مه‌ولات از افزایش چشمگیر ضریب امنیتی منطقه نوبهار و گشت‌های شبانه‌روزی محیط‌بانان خبر داد و افزود: در راستای حفاظت بهتر از این منطقه نیازمند همکاری بیشتر شهروندان هستیم.

وی حفاظت و حراست از حیات‌وحش، گونه‌های جانوری، گونه‌های گیاهی، جنگل‌ها و مراتع در مناطق تحت مدیریت محیط‌زیست را از وظایف اداره حفاظت محیط‌زیست دانست و گفت: در این راستا به جد با متخلفان بر اساس قانون برخورد می‌شود.

حسین‌نژاد در ادامه از فرا رسیدن فصل زادآوری وحوش خبر داد و در همین راستا، از مردم خواست با مأموران حفاظت محیط‌زیست برای حفاظت از تنوع زیستی همکاری کنند.

حسین‌نژاد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه فصل بهار زمان رویش طبیعت و زایش حیات‌وحش است، خودداری از ورود به زیست‌گاه‌های حیات‌وحش برای حفاظت از ذخایر ارزشمند ژنتیکی و گونه‌های حیات‌وحش ضروری است.

وی همچنین بر پرهیز و خودداری از دست زدن به بره‌های حیات‌وحش و جوجه‌های پرندگان و برداشتن جوجه‌ها از لانه و جداسازی بره‌ها از مادر تأکید کرد و افزود: بدانیم جوجه‌ها و بره‌ها در طبیعت هیچگاه تنها نیستند و مادر آنها برای تغذیه جوجه‌ها و تأمین غذا در همان اطراف است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست مه‌ولات در ادامه گفت: منطقه شکار ممنوع نوبهار در حال حاضر دارای یک پاسگاه محیط‌بانی در مرکز منطقه بوده و توسط محیط‌بان به صورت شبانه‌روزی حفاظت و کنترل می‌شود.

وی ادامه داد: شهروندان می‌توانند در مواجهه با حیوانات آسیب دیده، حیوان آزاری، شکار غیرمجاز، تخریب و آلودگی طبیعت و هرگونه تخلفات زیست‌محیطی مراتب را از طریق تماس با شماره تلفن ۵۶۷۲۹۱۰۰ به اداره حفاظت محیط‌زیست مه‌ولات و یا سامانه استانی ۱۵۴۰ به صورت شبانه‌روزی اطلاع دهند.

از سایر گونه‌های مهم و کمیاب این منطقه می‌توان به روباه شنی، گربه وحشی، گرگ، کفتار، خرگوش وحشی، روباه معمولی، انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر، باقرقره شکم سیاه، کبوتر چاهی، انواع گنجشک‌سانان، انواع خزندگان شامل انواع مارهای سمی، نیمه سمی و غیر سمی، انواع مارمولک‌ها، بزمچه، اسکینگ‌ها و سوسمارها اشاره کرد و همچنین انواع جوندگان، انواع پرندگان شکاری نظیر خانواده شاهین‌ها، عقاب طلایی، عقاب شاهی، عقاب صحرایی، انواع سارگپه ها، سُنقرها و… اشاره کرد.

منطقه شکار ممنوع نوبهار شهرستان مه‌ولات با ۱۷۰ هزار هکتار در ضلع جنوبی شهرستان مه‌ولات و در مجاورت حوزه استحفاظی شهرستان‌های گناباد، بجستان و بردسکن واقع شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha