• سه‌شنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۲
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 1403022518310
  • خبرنگار : 50223

رئیس قوه قضائیه:

۴۵ نفر در رابطه با چای دبش تفهیم اتهام شده‌اند

۴۵ نفر در رابطه با چای دبش تفهیم اتهام شده‌اند

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد رییس قوه قضاییه اظهار داشت: تاکنون ۴۵ نفر در رابطه با چای دبش تفهیم اتهام شده‌اند.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای روز سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳در نشست با دانشجویان دانشگاه های استان، در رابطه با برخورد با دانه درشت‌ها عنوان کرد: وزیر محاکمه شد و به سه سال محکوم شد، ۸ نفر از جمله وزیر، معاون وزیر و غیره محاکمه، محکوم شده و برای آنها حکم صادر شد.تقاضای ماده ۴۷۷ کردند. اگر معلوم شود اعلام می شود.
وی در خصوص چای دبش اظهار کرد: این مسأله را دولت و قوه قضائیه مطرح کردند، آقای مخبر وقتی اولین خبر به او رسید برخورد اداری داشت و برخی افراد را جابجا کرد. زمانی که گزارش به قوه قضاییه وزارت اطلاعات و بازرسی داده شد این موضوع را دنبال و پیگیری کردند.
رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: این پرونده به مبلغ سه میلیارد دلار و ۴۰۰ میلیونی عددی بالاست و نمی‌توان نسبت به آن  بی تفاوت بود. تاکنون ۴۵ نفر در رابطه با چای دبش تفهیم اتهام شدند.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: دو وزیر سابق، معاون وزیر و سرپرست برخی نهادها احضار، تحقیق شده و تفهیم اتهام شدند، دهها و صدها استعلام و بررسی انجام شد و تحقیقات مفصلی که در این خصوص شده اتهام جدیدی کشف شد. مهر جعلی و سربرگ جعلی درست شده و این پرونده و این موضوع در حال بررسی و دنبال کردن است.
وی ادامه داد: برخی ها رشوه دادند، رشوه گرفتند، کوتاهی، اعمال نفوذ و لابی کردند که از آنها تحقیق شده است.
رئیس قوه قضائیه عنوان کرد: اینکه فلان پروژه ساخته شود وظیفه قوه قضاییه نیست، اما اگر مشکل محیط زیستی دارد و ثابت شود خلافی واقع شده، قوه قضائیه ورود می کند و کار ماست.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه ظرفیت های استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله نفت، گاز و گردشگری را در جلسات مختلف مطرح خواهم کرد. تاکید کرد: نگوییم استان کهگیلویه و بویراحمد کم برخوردار است بلکه باید بگوییم چه ظرفیت ها و توانمندی هایی دارید. در این استان حدود ۲۵ درصد نفت و گاز کشور را تولید می کنند که توانمندی عظیمی است.
وی در رابطه با مسایل فروشگاه رفاه اظهار کرد: در خصوص مسایل فروشگاه رفاه اطلاعی ندارم اگر شکایتی شده و پرونده قضایی تشکیل شده  بررسی خواهیم کرد و در صورتی که پرونده ای تشکیل نشده گزارش شود تا دستگاه قضایی ورود کند.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به حضور خود در روستای مارین شهرستان گچساران طی سالهای گذشته گفت: خودم را مدیون این استان و مردم این استان می‌دانم و اگر بتوانم کاری بر آنها انجام می‌دهم.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به حضور در بین دانشگاهیان و دانشجویان و مردم، تصریح کرد: طی سه سال که در سمت رئیس قوه قضاییه قرار گرفتم سعی کردم با دانشجویان و دانشگاهیان نشست‌هایی داشته باشم و تاکنون در حدود ۸ دانشگاه حضور یافتم.
وی در خصوص کسانی که شایعه می‌کنند و اینکه چرا جلوی آنها گرفته نمی‌شود، عنوان کرد: بخشی از شایعات کار دشمن است و بخش مربوط به خود ماهاست که باید خود را اصلاح کنیم.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به مسائل و مشکلات استان کهگیلویه و بویراحمد، تاکید کرد: آیا مسئولان استان نسبت به موضوعات مطرح شده یک صدا هستند؟ اگر در یک استان مسئولان اصلی از جمله استاندار، نماینده ولی فقیه، نمایندگان و رئیس کل دادگستری با هم همفکری کنند بسیاری از مشکلات حل می‌شود. اگر موضوعات به صورت متمرکز با یک نظر اعلام شود مطمئناً حل می‌شود در غیر این صورت دستگاه قضایی در مواردی که لازم باشد به صورت قانونی ورود می‌کند.
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بیان کرد: از زمانی که به دستگاه قضایی آمدم با ریشه‌ها برخورد شد مسائل و اشکالات مربوط به واردات، صادرات، بانک مرکزی، بانک‌ها و گمرکات را بررسی کرده‌ایم.
گفتنی است که در این نشست نماینده دانشجویان دانشگاههای مختلف دغدغه ها و مطالبات خود را با رئیس قوه قضائیه مطرح کردند.

پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه، «کرمی» رئیس دانشگاه یاسوج طی سخنانی گفت: امیدواریم که با تلاش مسئولان، مُهر کم‌برخورداری از روی نام استان کهگیلویه و بویراحمد برداشته شود.
وی افزود: انتظار ما این است که با حضور رئیس قوه قضاییه در استان کهگیلویه و بویراحمد، شاهد تحولات مورد انتظار مردم این استان در حوزه‌های عدالت اجتماعی، عدالت در پرداخت‌های مالی به اعضای هیئت علمی، امنیت سرمایه‌گذاری و صیانت از فعالیت‌های اقتصادی سالم باشیم.
رئیس دانشگاه یاسوج گفت: نباید شرایط به نحوی باشد که یک استاد دانشگاه یا یک عضو هیئت علمی، دغدغه مسکن و معیشت خود را داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: خیزش ضدصهیونیستی دانشجویان سراسر جهان که این روزها شاهد آن هستیم، نشان‌دهنده آگاهی، به‌روز بودن و در صحنه بودن قشر دانشجو و استاد است.

همچنین تعدادی از دانشجویان در این نشست سوالات و دغدغه‌های خود را با رییس قوه قضاییه مطرح کردند.
«شکوهی‌مهر» از دانشجویان حاضر در این مراسم، برخوردهای امنیتی صورت‌گرفته با دانشجویان و اساتید در کشورهای خارجی را به شدت محکوم کرد.
شکوهی‌مهر گفت: آقای اژه‌ای، از شما ممنونیم که اموال به غارت رفته مردم را از بابک زنجانی ستاندید؛ لطفاً در طی این مسیر مداومت داشته باشید و سایر اموال به غارت رفته را نیز از مُتجاسِران  اقتصادی بستانید.
وی با بیان اینکه باید افکار عمومی را اقناع کرد و مردم را در جریان جزئیات رسیدگی‌ها به پرونده‌های فساد گذاشت، گفت: برای نمونه حدود هفت ماه از مطرح شدن فساد موسوم به چای دبش می‌گذرد؛ شما در آذرماه سال قبل گفتید که دولت، متخلفان در این پرونده را معرفی نکرده است؛ تقاضا داریم در این رابطه شفاف‌سازی کنید.
فتح‌الله‌پور یکی دیگر از دانشجویان، به موضوع کمبود خوابگاه‌های متاهلی دانشگاه یاسوج اشاره کرد.
«گرامی‌فرد» نماینده یکی دیگر از تشکل‌های دانشجویی یاسوج نیز در این جلسه گفت: قوه قضاییه به عنوان بازوی پرتوان نظام جمهوری اسلامی ایران باید در مقوله عفاف و حجاب، ابتدا به صورت آسیب‌شناسانه وارد میدان شود.
وی در ادامه به موضوع برخی سدهای ساخته شده یا در دست احداث در استان کهگیلویه و بویراحمد پرداخت و خواستار رسیدگی قوه قضاییه به تخلفات صورت‌گرفته در این زمینه شد.
گرامی‌فرد گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد در زمره آخرین استان‌های کشور در زمینه پرداخت تسهیلات فرزندآوری قرار دارد و لازم است که اقدامات مقتضی در این زمینه از سوی مسئولان مربوطه صورت گیرد.
وی افزود: ما از قوه قضاییه می‌خواهیم که در زمینه حفظ سلامت اجتماعی کادر درمان و پرستاران، اقدامات ویژه‌ای را در دستور کار قرار دهد.
«عزیزی» دیگر دانشجوی حاضر در این دیدار، با بیان اینکه عدالت اقتصادی زمینه‌ساز عدالت اجتماعی و تامین امنیت و آرامش در جامعه است، بر ضرورت شفاف‌سازی قوه قضاییه پیرامون پرونده‌های مربوط به چای دبش، فولاد مبارکه و باغ ازگل تاکید کرد.
«بامیان» از دیگر دانشجویان حاضر در این مراسم، اظهار کرد: ۳۵ هزار هنرمند استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل فقدان یک بازارچه دائمی، ناچار هستند که کالاهای خود را به افراد دلال‌ بفروشند.

وی در ادامه بر ضرورت رفع موانع و مشکلات موجود در استان کهگیلویه بویراحمد جهت تسهیل سرمایه‌گذاری در این استان تاکید کرد.
«قائدی» از دیگر دانشجویان استان کهگیلویه و بویراحمد، طی سخنانی اظهار کرد: چرا مسئولان مربوطه نگاه ویژه‌ای به دانشگاه فنی و حرفه‌ای ندارند؟چرا رسیدگی به وضعیت خوابگاه‌های دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای باید تا این اندازه ضعیف باشد؟
وی همچنین عنوان کرد: ما از رئیس قوه قضاییه انتظار داریم به ما اعلام شود که پرونده وزیر جهاد کشاورزی سابق چه شد و به کجا رسید؟


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha