• سه‌شنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403022518431
  • خبرنگار : 50081

معاون استاندار خراسان رضوی:

شاهنامه میراث ارزشمند و گران‌سنگ دینی و ولایی است

شاهنامه میراث ارزشمند و گران‌سنگ دینی و ولایی است
عکس از آرشیو

ایسنا/خراسان رضوی معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی گفت: به نظر می‌رسد صرف نظر از محتوای غنی و قوی که در شاهنامه وجود دارد یک سند معتبری است که شاهنامه میراث ارزشمند و گران‌سنگ دینی و ولایی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حجت گنابادی نژاد امروز ۲۵ اردیبهشت‌ماه، در افتتاحیه بزرگداشت حکیم فردوسی با محوریت بازشناسی نقش شاهنامه در سیر فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی که در تالار فردوسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: امام رضا(ع) یک خط فرهنگی و ماموریت و رسالت فرهنگی را تبیین و معرفی کردند و فرمودند «اگر مردم‌ محاسن فرهنگ و اندیشه اهل بیت(ع) را بدانند همراه هستند و راه صلاح و رستگاری محقق و پیاده‌سازی می‌شود».

وی افزود: در طول تاریخ فرهنگ و اندیشه شیعی و اسلامی همیشه یکی از مسئله‌ها، باز تعریف، طراحی و فرآورده‌سازی معارف دینی به زبان روز، هنر و ادب است. کار سختی که عالمان دینی و اربابان هنر، ادب و فرهنگ به خوبی از پس آن برآمدند. اگر بخواهیم یک چهره قله را در ماموریت فرهنگ رضوی معرفی کنیم بدون تردید حکیم ابوالقاسم فردوسی است که از قله‌های این رسالت و ماموریت فرهنگ دینی به شمار می‌آید.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی بیان کرد: فردی که حکمت‌های دینی، معارف، اخلاق، حماسه، ادب و ذوق دینی را در شاهنامه خود به تصویر کشید. صرف نظر از تحلیل محتوایی که آثار شاهنامه فردوسی می‌تواند برای ارزش و اعتبار و این اثربخشی داشته باشد این است که  در طول بیش از ۱۰۰۰ سال ملل مسلمان، مردم باورمند به فرهنگ اهل بیت(ع) از شاهنامه فردوسی بهره‌مند بودند، استفاده کردند.

وی عنوان کرد: از مکتب‌خانه‌های سنتی تا خانه‌های متدینان، مذهبی، علما و چهره‌های برجسته حوزه علمیه حکایت از این دارد که شاهنامه ترجمان متقن، صحیح، جذاب و اثرگذار در ترجمه فرهنگ ‌اهل بیت(ع) و فرهنگ دینی است. اگر برخی به اشتباه گزاره و تحلیلی در رابطه با شاهنامه دارند ریشه در این دارد که شاهنامه درست شناخته نشده است و حکیم ابوالقاسم فردوسی را در تحلیل و شناخت، خطا و ناروایی‌ها مقصر می‌دانند.

گنابادی‌نژاد خاطرنشان کرد: جامعه شیعی که در طول تاریخ کمترین کج‌روی‌ها را برای خود برنتابیده است، نمی‌تواند گنجینه ادبی و حکمی را قریب ۱۰۰۰ سال در امن‌ترین و خلوت‌ترین فرصت‌های خانه و کاشانه ترویج کند و امروز عده‌ای گزارش زرتشی از شاهنامه و حکیم فردوسی داشته باشند. خود پذیرش شیعیان در طول تاریخ به نظر می‌رسد صرف نظر از محتوای غنی و قوی که در شاهنامه وجود دارد یک سند معتبری است که شاهنامه میراث ارزشمند و گران‌سنگ دینی و ولایی است.

وی بیان کرد: بزرگترین سهم نسبت به رمزگشایی شخصیت فردوسی در عصر کنونی مربوط به رهبر معظم انقلاب اسلامی است؛ اهتمامی که از سوی ایشان از روزهای آغازین پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون نسبت به شخصیت فردوسی است یک سند معتبر و گویایی به شمار می‌رود که باید همه کارها بر اساس همان سرفصل‌ها و شاخص‌هایی که از سوی مقام معظم رهبری تعیین و تبیین شده نسبت به فردوسی برنامه‌ریزی و در دستور کار قرار گیرد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: باید بیش از گذشته نسبت به چند اولویت مهم به فردوسی اهتمام داشته باشیم. حوزه بازتولید در حوزه اندیشه و علم است. ما نباید به کارهای انجام شده بسنده کنیم و با یک برنامه عملیاتی و زمان‌بندی همه دانشگاه‌های مشهد در عرصه علمی خراسان باید در عرصه آموزشی و پژوهشی برنامه دقیق و مشخص کاری داشته باشند که برای فردوسی و شاهنامه چه برنامه‌هایی در دستور کار دارند.

وی گفت: تعداد پایان‌نامه‌های ما در سطح دکتری، طرح‌های پژوهشی در خصوص فعالیت‌ها و ارتباطات علمی دانشگاه و دانشگاه‌های خارج از کشور با محوریت فردوسی باید برنامه منظم و دقیق باشد که به نظر می‌رسد محوریت دانشگاه فردوسی در این عرصه کاملا روشن و قطعی است و حتما دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی بهترین سنگر برای راهبری این ماموریت است.

گنابادی‌نژاد اظهار کرد: تربیت نیروی انسانی، پژوهشگران، مدرسان، مروجان در حوزه شاهنامه، شاهنامه‌پژوهی، عرصه‌های فرهنگی و تبلیغی که نیازمند است کارهای جدی‌تری در این عرصه صورت گیرد. دستگاه‌های آموزش عالی و حوزه علمیه در تربیت نیروی انسانی و کارسازی در حوزه اندیشه فردوسی و شاهنامه برنامه‌هایی را ارائه کنند.

وی اظهار کرد: تولید محصولات فرهنگی و هنری و صنایع فرهنگی است. امروز عصری است که تولید محصولات هنری، فرهنگی، ادبی و صنایع فرهنگی در آن مهم است و تاثیر دارد. این مورد یکی از کارهایی است که باید در حوزه کارهای حکیم فردوسی بیش از گذشته به آن توجه داشته باشیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: همچنین تولید محصولات فرهنگی و توسعه فضای رسانه و فضای مجازی برای داخل و خارج از کشور برای ترویج شخصیت و شاهکار فردوسی و توسعه عرصه اجتماعی دیپلماسی ادبی، فرهنگی و هنری در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha